Curs valutar
  • EUR
    19.9819
    -0.0891%
  • USD
    17.3213
    -0.0981%
  • RUB
    0.2071
    -0.8691%
  • RON
    3.8106
    -0.1627%
  • UAH
    0.3876
    -0.0258%

Toate știrile

14 august 2026

Cafeaua face minuni pentru creier! Iată cum să o bei corect ca să te ajute

24 Ian. 2023, 20:20
 // Categoria: Life // Autor:  Ursu Ana
24 Ian. 2023, 20:20 // Life //  Ursu Ana

Oamenii de știință au demonstrat acum că consumul anumitor tipuri de cafea poate fi benefic pentru sănătatea creierului, dar cum susține această infuzie populară funcția cognitivă? Un nou studiu identifică unele dintre mecanismele care permit cafelei să țină la distanță declinul mental.

Potrivit datelor de la Harvard T.H. Chan School of Public Health din Boston, MA, aproximativ 54% dintre toți adulții din Statele Unite beau cafea zilnic.

În timp ce consumul de cafea poate aduce atât beneficii, cât și riscuri pentru sănătatea unei persoane, un studiu din 2016 de la Universitatea Ulster din Coleraine, Regatul Unit, a concluzionat că beneficiile pentru sănătate ale consumului moderat de cafea „depășesc în mod clar” riscurile potențiale.

Unul dintre aceste beneficii este că cafeaua pare să protejeze creierul împotriva deficiențelor cognitive și să stimuleze abilitățile de gândire.

Cum se întâmplă acest lucru și ce este cafeaua care este atât de benefică pentru sănătatea cognitivă? Acestea sunt câteva întrebări la care își propune să răspundă un nou studiu de la Krembil Brain Institute – parte a Krembil Research Institute din Toronto, Canada.

„Consumul de cafea pare să aibă o anumită corelație cu un risc scăzut de a dezvolta boala Alzheimer și boala Parkinson”, notează dr. Donald Weaver, care este co-director al Institutului Krembil Brain.

„Dar am vrut să investigăm – ce compuși sunt implicați și cum pot avea impact asupra declinului cognitiv legat de vârstă”, adaugă el.

Dr. Weaver și descoperirile echipei – publicate în jurnalul Frontiers in Neuroscience – sugerează că cheia beneficiilor cafelei pentru protejarea creierului nu constă în conținutul său de cofeină, ci în existența compușilor eliberați în procesul de prăjire a boabelor de cafea.

Totul este despre procesul de prăjire

În studiul actual, cercetătorii au decis să analizeze efectele a trei tipuri de cafea: prăjire închisă cu cofeină, prăjire ușoară cu cofeină și prăjire închisă decofeinizată.

„Cafeaua prăjită închisă cu cofeină și cea decofeinizată au avut potențe identice în testele noastre experimentale inițiale. Așa că am observat devreme că efectul său protector nu se poate datora cofeinei”, spune coautorul studiului, dr. Ross Mancini, cercetător în chimie medicinală.

Treptat,  cercetătorii au început să se concentreze asupra unui set de compuși numiți fenilindani, care se formează în timpul procesului de prăjire a boabelor de cafea și conferă cafelei aroma sa amară.

Fenilindanii, mai degrabă decât orice alți compuși înrudiți cu cafea, par să inhibe amalgamarea tau și beta-amiloid. Acestea sunt proteine toxice, dintre care acumularea excesivă în creier este un factor cheie în afecțiunile neurodegenerative precum Alzheimer și boala Parkinson.

Se pare că un timp mai lung de prăjire face ca boabele de cafea să producă mai mulți fenilindani. Acest lucru sugerează că cafeaua prăjită închisă la culoare – indiferent dacă este obișnuită sau decofeinizată – are cel mai puternic efect protector asupra creierului.

Iată 5 moduri în care cafeaua ar putea fi bună pentru creierul tău.

Cafeaua poate încetini progresul bolii Alzheimer.

Un studiu din Florida a descoperit că, atunci când persoanele în vârstă cu deficiențe cognitive ușoare au fost testate inițial și apoi din nou doi până la patru ani mai târziu, cei cu cofeină în sânge – echivalent cu aproximativ 3 căni de cafea – au fost mult mai puțin probabil să fi dezvoltat Alzheimer în general. boala.

Cafeaua te poate ajuta să trăiești mai mult.

Un studiu la scară largă care a implicat peste 400.000 de adulți în vârstă a constatat că bărbații care beau 2 căni de cafea pe zi trăiau cu 10% mai mult decât cohortele lor fără cafea. În rândul femeilor, cifra era și mai mare; băutorii de cafea au trăit în medie cu 13% mai mult decât colegii lor fără cofeină.

Cafeaua poate ajuta la prevenirea bolii Parkinson și poate reduce simptomele vizibile dacă o aveți deja.

Studiile au arătat că băutorii de cafea sunt mai puțin susceptibili de a dezvolta boala Parkinson și, pentru cei care suferă de această boală, s-a descoperit că consumul de cafea ajută la simptomele mișcării, cum ar fi tremorurile.

Cafeaua poate preveni demența.

Experimentele pe animale au descoperit că cofeina poate perturba adenozina, o substanță chimică celulară care poate declanșa o reacție în lanț care duce la o perturbare a funcției neuronilor, neurodegenerare și eventual demență.

Cafeaua este una dintre cele mai bune surse de antioxidanți neuroprotectori disponibile

În timp ce lucruri precum afinele și rodiile sunt cel mai adesea apreciate pentru conținutul lor de antioxidanți, se pare că ceașca noastră de dimineață de cafea este plină de antioxidanți. Cercetările au descoperit că este sursa numărul unu de antioxidanți în dieta majorității oamenilor, cu o marjă mare.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
14 Aug. 2026, 22:29
 // Categoria: Slider // Autor:  Ana Panaguța
14 Aug. 2026, 22:29 // Slider //  Ana Panaguța

Pierderile de locuri de muncă în domeniul auto din Germania – cea mai mare economie a Europei – accelerează în prezent mai rapid decât în orice alt sector industrial, numărul de angajați fiind la cel mai scăzut nivel începând din 2005, arată datele publicate vineri de Oficiul federal de statistică, informează hotnews.ro.

La 30 iunie 2026 erau 691.500 de angajați în principala industrie a țării, o scădere de 5,8% sau cu 42.300 de angajați într-un singur an.

Pierderi de locuri de muncă s-au înregistrat și în alte sectoare industriale, dar într-un ritm mai lent. În industrie, numărul de angajați a scăzut cu 2,7% în primele șase luni din 2026, la 5,29 milioane.

Industria auto rămâne al doilea mare sector industrial al Germaniei, după ingineria mecanică, unde sunt 905.900 de angajați.

Cele mai multe concedieri au avut loc în rândul furnizorilor de componente auto și accesorii pentru autovehicule, unde numărul de angajați a înregistrat un declin de 7,6%.

Pe segmentul care acoperă producția de caroserie, suprastructuri și remorci, numărul de angajați a urcat cu 10%, la 42.800.

În mai, Asociația Industriei Auto din Germania avertiza că până la 225.000 locuri de muncă ar putea fi pierdute până în 2035. Câțiva producători auto și furnizori de componente au anunțat recent măsuri de reducere a costurilor și concedieri.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking