La sfârșitul lunii mai 2025, în Republica Moldova au fost adoptate modificări semnificative ale cadrului legal care reglementează finanțarea partidelor politice. Aceste schimbări legislative au avut drept scop principal consolidarea integrității procesului politic și electoral, prin introducerea unor măsuri mai stricte de transparență, control și sancționare a practicilor ilegale. În mod special, noile reglementări vizează prevenirea și combaterea corupției electorale reducerea influenței banilor nedeclarați în campaniile electorale și asigurarea unei concurențe corecte între formațiunile politice.
Toate aceste constatări se regăsesc în Raportul de monitorizare al Asociației Promo-LEX – „Finanțarea partidelor politice în Republica Moldova. Retrospectiva anului 2024”, prezentat recent. Raportul integral poate fi accesat aici.
Ce modificări au fost efectuate?
Parlamentul Republicii Moldova a adoptat două proiecte de lege relevante pentru domeniul finanțării partidelor politice. Asociația Promo-LEX a participat activ la etapa de consultări publice a documentelor și a înaintat o serie de propuneri menite să contribuie la definirea clară a termenilor legali și la asigurarea unui cadru normativ coerent pentru consolidarea democrației, protejarea pluralismului politic și prevenirea abuzurilor în timpul campaniilor electorale. În continuare, vă prezentăm un rezumat al acestor prevederi:
Reglementarea blocurilor politice. Potrivit noilor reglementări, partidele pot constitui blocuri politice în baza unui acord înregistrat la CEC. Acestea poartă răspundere solidară pentru activitățile comune care implică cheltuieli financiare.
Efectuarea auditului partidelor. Termenul de prezentare a rapoartelor de audit a fost modificat de la 31 martie la 15 mai. Rapoartele de audit urmează a fi efectuate în baza unor proceduri convenite, conform metodologiei aprobate de CEC.
Partidele succesoare celor declarate neconstituționale. Cadrul legal nou interzice înregistrarea și/sau activarea partidelor existente succesoare ale partidelor declarate neconstituționale. Instanțele vor analiza conexiunile, simbolistica și activitățile pentru a stabili dacă este vorba despre o continuitate mascată.
Promo-LEX a susținut inițiativa de reglementare (interdicție) a partidelor succesoare, solicitând detalierea anumitor aspecte, precum și stabilirea unor criterii clare, care fiind întrunite, vor duce la declararea unui partid ca succesor și, implicit, la interzicerea activității acestuia.
Evidența și raportarea membrilor de partid. Au fost incluse reguli privind completarea și actualizarea de către partidele politice a registrelor membrilor. Acestea urmează a fi prezentate regulat în adresa CEC și ASP. Neprezentarea acestor date poate duce la limitarea activității formațiunii politice (lista membrilor de partid) sau la interdicția de a participa în alegeri (lista membrilor de partid care trebuie să depună declarația de avere și interese personale).
Coruperea electorală. A fost redefinită noțiunea de ”corupere electorală” prin includerea sintagmei ”promisiunii de bunuri sau foloase”. De asemenea, noua pedeapsă prevăzută pentru corupere electorală activă este de până la 15 ani de închisoare și amenzi de până la 20.000 u.c. (1 milion de lei), în funcție de subiectul infracțiunii.
La acest aspect, Promo-LEX a atras atenția asupra eventualelor dificultăți de a distinge când este vorba despre promisiuni politice/electorale și când avem o faptă de corupere a alegătorilor (realizată prin promisiunea de a oferi bunuri și/sau servicii); amintim că, promisiunile electorale sunt parte inerentă, firească a campaniilor electorale a competitorilor, iar acest fapt va complica delimitarea între faptele legale și cele ilicite.
Finanțarea ilegală a partidelor. Au fost introduse sancțiuni mai dure pentru finanțarea ilegală a partidelor. Infracțiunea poate fi sancționată cu închisoare de până la 15 ani, față de maxim 6 ani, cât prevedea legislația anterioară.
Potrivit Raportului, în perioada monitorizată, Procuratura Anticorupție a trimis în judecată 12 cauze penale. La 31 mai 2025, în instanțele de judecată erau în examinare cel puțin 17 cauze, iar în martie 2025 au fost condamnați penal doi deputați și un apropiat al acestora pentru finanțare ilegală și încălcarea modului de gestionare a mijloacelor financiare ale partidelor (cauze trimise în judecată la sfârșitul anului 2023). În prezent, cele trei persoane condamnate la închisoare sunt date în urmărire.
Limitarea activității formațiunilor politice. Au fost extinse temeiurile pentru suspendarea activității formațiunilor politice prin includerea abaterii de neprezentare a listei membrilor de partid. De asemenea, în cazuri grave, a fost prevăzută limitarea activității inclusiv în timpul campaniei electorale.
Toate cauzele care vor viza limitarea activității partidelor politice urmează a fi examinate de o singură instanță de judecată – Curtea de Apel Centru, iar termenul de examinare a acestora a fost stabilit de maxim două luni.
Coruperea participanților la întruniri. O sancțiune nouă inclusă în cadrul legal vizează oferirea remunerației financiare pentru participanții la întruniri politice, precum și pentru transportarea organizată a acestora la întrunirile organizate contrar prevederilor legale.
Promovarea politică prin activități filantropice. Cadrul legal nou interzice persoanelor care au beneficiat de activități filantropice și sponsorizare de a informa publicul despre acestea în cazul în care au fost organizate de subiecți politici (președinții, vicepreședinții și membrii organelor executive centrale ale partidelor politice).
Aceste modificări pot fi un pas important spre consolidarea transparenței și integrității scenei politice din Republica Moldova. Rezultatul final așteptat va depinde însă, în pare parte, și de capacitatea instituțiilor electorale și judiciare de a implementa în mod consecvent și riguros aceste prevederi. În același timp, constatăm că mai rămân neacoperite unele recomandări internaționale importante, precum reglementarea finanțării politice și electorale de către părți terțe – un aspect crucial în contextul evaluării Republicii Moldova de către Comisia Europeană.