Curs valutar
  • EUR
    20.0598
    0.0523%
  • USD
    17.4017
    0.1609%
  • RUB
    0.2126
    -0.5174%
  • RON
    3.8191
    0.0969%
  • UAH
    0.3886
    0.1287%

Toate știrile

10 august 2026

Alimentele ultraprocesate sunt legate de 32 de efecte nocive pentru sănătate

01 Mart. 2024, 06:10
 // Categoria: Life // Autor:  Redacția Realitatea
01 Mart. 2024, 06:10 // Life //  Redacția Realitatea

Alimentele ultraprocesate (UPF) sunt direct legate de 32 de efecte nocive pentru sănătate, inclusiv un risc mai mare de boli de inimă, cancer, diabet de tip 2, sănătate mintală negativă și deces prematur, potrivit celei mai mari analize de acest gen din lume.

Constatările din prima analiză globală cuprinzătoare a dovezilor vin pe fondul creșterii rapide a consumului global de FUP, cum ar fi cerealele, batoanele proteice, băuturile carbogazoase, mâncărurile gata preparate și mâncarea rapidă, scrie theguardian.com.

În Regatul Unit și în SUA, mai mult de jumătate din dieta medie constă acum în alimente ultraprocesate. Pentru unii, în special pentru persoanele mai tinere, mai sărace sau care provin din zone defavorizate, o dietă care cuprinde până la 80% UPF este tipică.

Constatările publicate în BMJ sugerează că dietele bogate în UPF pot fi dăunătoare pentru multe elemente de sănătate. Rezultatele analizei la care au participat aproape 10 milioane de persoane au subliniat necesitatea unor măsuri care să vizeze și să reducă expunerea la UPF, au declarat cercetătorii.

La analiză au participat experți de la o serie de instituții de top, printre care Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health din SUA, Universitatea din Sydney și Universitatea Sorbona din Franța.

Aceștia au concluzionat în revista BMJ:

În general, au fost găsite asocieri directe între expunerea la alimente ultraprocesate și 32 de parametri de sănătate care cuprind mortalitatea, cancerul și rezultatele privind sănătatea mentală, respiratorie, cardiovasculară, gastrointestinală și metabolică”.

Alimentele ultraprocesate, inclusiv produsele de patiserie și gustările ambalate, băuturile carbogazoase, cerealele zaharoase și mâncărurile gata preparate sau gata preparate, sunt supuse unor procese industriale multiple și conțin adesea coloranți, emulgatori, arome și alți aditivi. Aceste produse tind, de asemenea, să aibă un conținut ridicat de zahăr, grăsimi și/sau sare adăugate, dar sunt sărace în vitamine și fibre.

Studii anterioare au asociat FUP cu o stare de sănătate precară, dar nicio analiză cuprinzătoare nu a oferit până acum o evaluare amplă a dovezilor din acest domeniu.

Pentru a acoperi acest decalaj, cercetătorii au efectuat o analiză umbrelă – un rezumat al dovezilor de nivel înalt – a 45 de meta-analize distincte, reunite din 14 articole de analiză care asociază UPF cu rezultate adverse pentru sănătate.

Estimările expunerii la alimentele ultraprocesate au fost obținute dintr-o combinație de chestionare de frecvență alimentară, reamintiri alimentare de 24 de ore și istoricul alimentar și au fost măsurate ca un consum mai mare față de un consum mai mic, porții suplimentare pe zi sau o creștere de 10%. Cercetătorii au clasificat dovezile ca fiind convingătoare, foarte sugestive, sugestive, slabe sau fără dovezi. De asemenea, au evaluat calitatea dovezilor ca fiind ridicată, moderată, scăzută sau foarte scăzută.

În general, rezultatele arată că o expunere mai mare la UPF a fost asociată în mod constant cu un risc mai mare de 32 de rezultate adverse pentru sănătate, a relatat The BMJ.

Dovezile convingătoare au arătat că o expunere mai mare la UPF a fost asociată cu un risc cu aproximativ 50% mai mare de deces legat de bolile cardiovasculare, cu un risc cu 48 până la 53% mai mare de anxietate și de tulburări mentale comune și cu un risc cu 12% mai mare de diabet de tip 2.

Dovezile extrem de sugestive au indicat, de asemenea, că un aport mai mare de PF a fost asociat cu un risc cu 21% mai mare de deces din orice cauză, cu un risc cu 40 până la 66% mai mare de deces legat de boli cardiovasculare, obezitate, diabet de tip 2 și probleme de somn și cu un risc cu 22% mai mare de depresie.

Au existat, de asemenea, dovezi privind asocierile dintre UPF și astm, sănătatea gastrointestinală, unele tipuri de cancer și factorii de risc cardiometabolic, cum ar fi grăsimile ridicate din sânge și nivelurile scăzute de colesterol „bun”, deși cercetătorii au avertizat că dovezile privind aceste legături rămân limitate.

Cercetătorii au recunoscut mai multe limitări ale analizei generale, inclusiv faptul că nu au putut exclude posibilitatea ca alți factori nemăsurați și variațiile în evaluarea aportului de UPF să fi influențat rezultatele lor.

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
10 Aug. 2026, 16:22
 // Categoria: Slider // Autor:  Cătălina Boico
10 Aug. 2026, 16:22 // Slider //  Cătălina Boico

Peste 2.000 de militari din cadrul Armatei Naționale, angajați ai Ministerului Afacerilor Interne (MAI), Serviciului de Informații și Securitate (SIS), Ministerului Justiției (MJ), Serviciului de Protecție și Pază de Stat (SPPS) vor defila în Piața Marii Adunări Naționale de Ziua Independenței, marcată anual pe 27 august.

La eveniment vor participa 150 de veterani ai războiului, în două formațiuni, precum și grupe port-drapel formate din militari din România, Ucraina, Lituania, Italia, Polonia, Franța, Cehia și Statele Unite ale Americii și altele.

Potrivit Ministerului Apărării, la paradă vor fi implicate și peste 100 de unități de tehnică militară și specială, achiziționate atât din bugetul național de apărare, cât și prin intermediul programelor de asistență oferite de partenerii externi. Printre acestea se numără armament ușor de infanterie, sisteme de artilerie autopropulsată, instalații antiaeriene, sisteme de monitorizare și protecție a spațiului aerian național și vehicule militare cu destinație specială aflate în dotarea Armatei Naționale și a Ministerului Afacerilor Interne.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Menționăm că antrenamentele generale vor avea loc pe 21 și 25 august, în Piața Marii Adunări Naționale, între orele 22:00 și 00:00.

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant