Curs valutar
  • EUR
    20.1298
    0.2727%
  • USD
    17.9458
    0.0323%
  • RUB
    0.2167
    -0.4615%
  • RON
    3.7666
    0.2443%
  • UAH
    0.3945
    0.1267%

Toate știrile

11 noiembrie 2026

Amenzile pentru șoferi se măresc de la 1 iulie. Cât vor plăti cei care încalcă regulile de circulație

30 Iun. 2026, 07:57
 // Categoria: Societate // Autor:  Realitatea.md
30 Iun. 2026, 07:57 // Societate //  Realitatea.md

Șoferii din România care încalcă regulile de circulație vor scoate mai mulți bani din buzunar începând cu 1 iulie, când intră în vigoare noile valori ale amenzilor. Modificarea vine ca urmare a majorării salariului minim brut, de care este legată valoarea punctului de amendă, scrie Antena 3 CNN.

Începând cu 1 iulie 2026, valoarea punctului de amendă crește de la 202,50 lei românești la 216,25 lei, ceea ce înseamnă că toate sancțiunile rutiere calculate în funcție de acesta vor fi mai mari.

Schimbarea este determinată de majorarea salariului minim brut pe economie, de la 4.050 de lei la 4.325 de lei. Potrivit Codului Rutier, un punct de amendă reprezintă 5% din salariul minim brut, astfel că acesta se majorează automat cu 13,75 lei, echivalentul unei creșteri de aproximativ 6,8%.

Astfel, amenda minimă pentru contravențiile încadrate în prima clasă de sancțiuni va crește de la 405 lei la 432,50 lei, iar cea maximă din această categorie va ajunge la 648,75 lei, față de 607,50 lei în prezent. În cazul celei de-a doua clase de sancțiuni, amenzile vor fi cuprinse între 865 lei și 1.081,25 lei, comparativ cu intervalul actual de 810-1.012,50 lei. Totodată, sancțiunile mai severe, de 10 și 20 de puncte-amendă, vor ajunge la 2.162,50 lei, respectiv 4.325 lei.

Șoferii care achită amenda în termenul prevăzut de lege vor putea beneficia în continuare de reducerea la jumătate din minimul sancțiunii aplicate. Se modifică doar valoarea punctului de amendă, în timp ce clasele de sancțiuni și sistemul punctelor de penalizare rămân neschimbate.

Noile valori se aplică în România pentru toate contravențiile constatate începând cu 1 iulie 2026.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Nov. 2026, 09:55
 // Categoria: Slider // Autor:  Daniela Baranovschi
11 Nov. 2026, 09:55 // Slider //  Daniela Baranovschi

Peste 56 de milioane de lei au declarat freelancerii din Republica Moldova în luna octombrie, iar impozitul unic calculat pentru această perioadă depășește 8,7 milioane de lei. Serviciul Fiscal de Stat (SFS) a generat și a transmis 4.427 de avize de plată antreprenorilor independenți, cu 9,89% mai mult decât în luna precedentă.

Avizele au fost expediate la adresele electronice indicate de freelanceri la înregistrarea activității. Acestea pot fi consultate și în Cabinetul personal al contribuabilului sau în aplicația EVO.

Aproape jumătate dintre freelanceri, mai exact 48,45%, au înregistrat tranzacții prin conturile bancare dedicate. Totodată, 146 de contribuabili au utilizat aparate de casă conectate la sistemul de monitorizare electronică a vânzărilor, prin care au încasat în numerar aproape 1,6 milioane de lei.

SFS le recomandă contribuabililor să verifice avizele de plată și să respecte termenele de achitare. Dacă au emis bonuri fiscale cu date greșite, au restituit bani pentru servicii sau au înregistrat încasări care nu țin de activitatea independentă, aceștia pot solicita corectarea avizului la orice Direcție de deservire fiscală.

La 10 noiembrie, în Republica Moldova erau înregistrați 4.729 de antreprenori independenți, iar plățile efectuate de aceștia în contul impozitului unic însumau peste 40,7 milioane de lei.

Impozitul unic este de 15% din venit, dacă acesta nu depășește 1,2 milioane de lei anual. Pentru partea care trece de acest plafon se aplică o cotă de 35%. Banii colectați sunt repartizați între bugetele locale, sistemul de asigurări sociale și fondurile de asigurare medicală.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!