Dacă trezești la miez de noapte orice manager bun de resurse umane și-l întreabi: Care este tipul de angajat enervant la muncă? Cu siguranță va spune: „Cel care se plânge constant de muncă și pe ceilalți colegi, care spune constant că este imposibil să facă acest lucru, care dă vina pe toți cei din jur pentru problemele lui”, scrie Bani.md.
Toți oamenii de succes și eficienți au repulsie la plângăcioși. Văicăreala este toxică, deoarece distrage atenția celorlalți angajați de la munca lor. Plânsul nu este constructiv și consumă multă energie. Împiedică noii angajați să se adapteze rapid la muncă. Plângăcioșii de cele ai multe ori împiedică atingerea rezultatelor la nivelul grupurilor mici, dar și în cadrul proiectelor. Dacă discutați cu un plângăcios de pe poziția de antrenor, fără amenințări, puteți auzi argumente foarte interesante și înțelege ce tipuri de plângăcioși sunt.
Plângăcioșii responsabili
Acest tip de angajat este muncitor, profesionist și sincer îngrijorat de slujba sa. Adesea nu poate spune „nu”, nu știe să-și formuleze clar întrebările și încearcă să joace rolul „salvatorului lumii”. Își asumă sarcina de a corecta greșelile altora și îi critică pe colegii care nu știu să-și facă treaba. Plângăcioșii responsabili intră în arenă după ședințe (ei tac și dau din cap) și spun ce idioți îi înconjoară și îi încurcă să-și facă jobul. Indiferent dacă au sau nu un grup de sprijin, ei își fac griji de rezultatul final. Și o fac cum pot mai bine.
Frazele folosite
- Eu așa nu mai pot;
- Eu răspund pentru totul;
- Chiar nimeni nu poate face acest lucru;
- De ce eu trebuie să lucrez pentru alții;
- Eu vin primul și plec ultimul.
Un sfat pentru patroni: dacă un angajat se vaită e necesar să vă găsiți timp și să vorbiți despre volumul de muncă și să-i oferiți un feedback constructiv. Dacă motive de a se văita nu sunt atunci e necesar de a discuta de pe poziții mai dure.
Plângăciosul subevaluat
Se plânge din tot sufletul și foarte emotiv. Din vaietele sale nu poți deduce esența problemei, dar e de înțeles că omului nu îi este bine. Această categorie de plângăcioși caută susținerea colegilor, caută aprobarea acțiunilor, dar caută și susținere emoțională. În frazele lor se atestă eroismul, dar se conformează gândurilor interioare: Acest tip de plângăcioși caută să fie lăudați. Ei pur și simplu vor ca să fie luați în seamă și să le fie apreciată contribuția lor.
Frazele folosite
- Eu sunt pentru ei, dar ei…;
- Iată, lor tot, dar mie nimic;
- Nimeni nu a văzut, nimeni nu știe, nimeni nu-și aduce aminte cum eu….
Sfatul pentru șefi este ca o dată în săptămână să folosească frazele: Eu văd cât muncești tu, eu apreciez munca pe care o faci, eu îți sunt recunoscător pentru contribuția ta.
Continuarea articolului poate fi citită pe BANI.MD.