Comitetul Consultativ Independent Anticorupție (CCIA) a elaborat un nou raport privind corupția în sectorul media din Republica Moldova și a evaluat implementarea recomandărilor din Raportul nr. 1 „Republica Offshore. Analiza factorilor care au contribuit la frauda sistemică și spălarea banilor în sectorul bancar, de asigurări și financiar din Republica Moldova”.
Raportul de progres nr. 2 pentru Raportul nr. 1 „Republica Offshore. Analiza factorilor care au contribuit la frauda sistemică și spălarea banilor în sectorul bancar, de asigurări și financiar din Republica Moldova” conține 42 de recomandări adresate mai multor instituții din Republica Moldova, ce vizează eliminarea lacunelor și a deficiențelor sistemice identificate de CCIA.
Potrivit acestuia, numirea guvernatorului BNM pe 22 decembrie 2023 nu a urmat o procedură transparentă și bazată merite, așa cum a fost recomandat de CCIA.
Procuratura Generală încă nu asigură că toate solicitările către Interpol sunt întemeiate și nu sunt motivate politic. PG a reiterat poziția sa exprimată în Raportul de progres nr. 1, conform căreia nu are competență procedurală în soluționarea problemelor legate de urmărirea penală, adăugarea sau eliminarea unei persoane de pe lista internațională de căutare, atribuții care revin procurorului de caz, în colaborare cu reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova. La fel, Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Justiției nu au constituit un grup comun care să evalueze toate solicitările adresate către Interpol (în special, cele legate de corupție, spălare de bani) din ultimii trei ani.
În plus, CCIA nu a primit răspuns de la Cancelaria de Stat, dacă Guvernul Republicii Moldova finanțează suplimentar organele de drept pentru acoperirea cheltuielilor legate de traducere și contractarea specialiștilor (de exemplu, experți financiari).
De asemenea, până în prezent, nu a fost emis niciun raport al FMI pentru a examina eficiența eforturilor BNM de a identifica beneficiarii efectivi ai băncilor. Prin urmare, recomandarea este considerată neimplementată. CCIA nu a primit nicio dovadă că Agenția de Administrare a Instanțelor Judecătorești a elaborat o propunere de proiect adresată autorităților sau partenerilor de dezvoltare pentru a solicita asistență în dezvoltarea mecanismului de publicare a hotărârilor Judecătoriei Economice și ale Curții de Apel Economice.
Rata de implementare a recomandărilor raportului după 24 de luni este următoarea: 22 de recomandări (52%) au fost implementate integral, 8 recomandări (19%) au fost implementate parțial și 12 recomandări (29%) nu au fost implementate. Pentru mai multe, inclusiv despre ce nu a modificat Parlamentul în legi, aflați în raportul integral care poate fi accesat aici.