Curs valutar
  • EUR
    21.2832
    0%
  • USD
    17.9234
    0%
  • RUB
    0.2450
    0%
  • RON
    4.3242
    0%
  • UAH
    0.6668
    0%

CCRM: Implementarea cadrului de interoperabilitate urmează să faciliteze prestarea eficientă a serviciilor publice

06 Iul. 2021, 17:54
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Mădălina Sorokovsky
06 Iul. 2021, 17:54 // Actualitate //  Mădălina Sorokovsky

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat Raportul auditului performanței „În ce mod măsurile întreprinse pentru implementarea cadrului de interoperabilitate contribuie la asigurarea eficientă a schimbului de date și a interoperabilității între sistemele informaționale aplicate în sectorul public?”. Scopul auditului a fost oferirea unei asigurări rezonabile că au fost create și realizate condițiile prealabile necesare pentru realizarea schimbului eficient de date și a interoperabilității între sistemele și registrele de stat deținute de instituțiile și autoritățile publice, astfel încât să fie garantată eficiența prestării serviciilor publice.

Conform informațiilor, misiunea de audit a cuprins activitățile realizate în perioada 2019-2020, precum și în alte perioade relevante, prioritar de către: Cancelaria de Stat, Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI), Instituția Publică „Agenția de Guvernare Electronică” (AGE), Instituția Publică „Agenția Servicii Publice” (ASP), Centrul Național de Protecție a Datelor cu Caracter Personal (CNPDCP), precum și alți deținători de sisteme informaționale (SI) de stat, inclusiv prestatori de servicii publice. 

Probele de audit au fost colectate de la 72 participanți publici și 12 participanți privați, antrenați în schimbul de date prin platforma de interoperabilitate, precum și de la 32 de entități și instituții publice, care nu utilizează platforma de interoperabilitate, dar sunt prestatori de servicii potrivit Nomenclatorului integrat al serviciilor publice aprobat de Guvern.

Potrivit CCRM, implementarea cadrului de interoperabilitate urmează să faciliteze prestarea eficientă a serviciilor publice, atât în mod tradițional, cât şi în mod electronic, sporind performanța Guvernului, datorită unui schimb de date eficient în cadrul sectorului public, precum şi între sectorul public şi cel privat. 

Costul implementării Platformei de interoperabilitate MConnect a constituit peste 20 mil. lei, iar pentru menținerea acesteia, pe parcursul anilor 2018-2020, au fost efectuate cheltuieli în valoare de peste 4 mil. lei.

În perioada 2014-2018, platforma de interoperabilitate MConnect a fost utilizată în regim de pilotare, iar începând cu anul 2019, în producție, la nivel național, fiind obligatorie pentru toate autoritățile și instituțiile publice ce dețin SI de stat, cu excepțiile prevăzute de cadrul normativ.

De asemenea, auditul a identificat câteva aspecte problematice și zone cu probabilitate sporită de risc, care necesită acțiuni și măsuri stringente pentru gestionarea adecvată a acestora în vederea asigurării utilizării eficiente a datelor și resurselor publice. 

Începând cu anul 2019, odată cu lansarea în producție a platformei de interoperabilitate MConnect, conectarea și utilizarea de către participanții publici a acesteia nu a fost un proces bine planificat și organizat.

Astfel, auditul a constatat că, deși pe parcursul perioadei de referință se înregistrează o tendință pozitivă de utilizare a platformei de interoperabilitate MConnect de către autoritățile și instituțiile publice, totuși sunt necesare măsuri în vederea impulsionării valorificării platformei în scopul asigurării eficacității acesteia.

Ca urmare a analizei informațiilor prezentate de către entitățile prestatoare de servicii publice potrivit Nomenclatorului aprobat de Guvern, auditul atestă că 32 dintre acestea nu s-au conectat la platforma de interoperabilitate. Totodată, auditul atestă că, din 11 prestatori de servicii selectați în baza eșantionării aleatorie, care prestează în total 328 de servicii, doar 6 sunt conectați la platforma de interoperabilitate MConnect, unii doar pentru consum de date, nu și furnizare a acestora.

Astfel, cu unele rezerve de îmbunătățire, Curtea de Conturi atestă că au fost asigurate anumite condiții necesare în vederea obținerii rezultatelor scontate aferente implementării Cadrului de interoperabilitate. 

„Auditul relevă că, deși au fost înregistrate anumite rezultate tangibile, acestea nu s-au soldat în deplină măsură cu impactul scontat, fapt generat și de nivelul relativ redus de conectare și de valorificare de către autoritățile și instituțiile publice a platformei de interoperabilitate, inclusiv de asigurare a disponibilității datelor deținute în SI prin intermediul acesteia, utilizarea în paralel a modului tradițional de acces la date, neasigurarea în deplină măsură a condițiilor aferente protecției datelor cu caracter personal etc.”, menționează angajații CCRM. 

Totodată, Curtea de Conturi remarcă că, asigurarea unei conlucrări eficiente între factorii implicați, intensificarea procedurilor de monitorizare, susținere și impulsionare din partea factorilor de decizie, în vederea responsabilizării actorilor implicați, precum și întreprinderea măsurilor necesare pentru implementarea recomandărilor de audit, vor contribui la atingerea impactului scontat al cadrului de interoperabilitate, respectiv al platformei de interoperabilitate MConnect.

Întregul raport al auditului performanței poate fi accesat aici.

Realitatea Live

30 Iul. 2021, 21:16
 // Categoria: Politica // Autor:  Cristina Vlah
30 Iul. 2021, 21:16 // Politica //  Cristina Vlah

După ce au fost publicate numele a doi pretendenți la șefia Centrului Național Anticorupție (CNA), recent în presă a apărut un nou nume, care ar fi un potențial candidat la această funcție.

Potrivit publicației punctul.md, este vorba despre Iaroslav Bîtcă, șeful Direcției Asigurare Operativă a CNA. Sursa scrie că el a fost angajat al companiei de securitate a oligarhului Vlad Plahotniuc, „Argus-s SRL”. Bîtcă ar fi fost responsabil de filarea și interceptarea discuțiilor telefonice ale unor anumite persoane, în interesul lui Vlad Plahotniuc.

Potrivit surselor „Punctul pe i”, pentru numirea acestuia în funcție de șef al CNA, face lobby unul dintre factorii de decizie din PAS, cu care sunt prieteni și sunt originari din aceeași localitate.

Amintim, că anterior au fost vehiculate: numele fostului procuror anticorupție, Eugeniu Rurac, dar și cel al deputatei PAS, Olesea Stamate.

 
Expoziție în aer liber “Muzeul Prado iese în stradă”
Expoziție în aer liber “Muzeul Prado iese în stradă”
Șoferii (nu) respectă și (nu) acordă prioritate transportului public, în Capitală
Șoferii (nu) respectă și (nu) acordă prioritate transportului public, în Capitală
Expoziție dedicată istoriei ghetoului din Chișinău
Expoziție dedicată istoriei ghetoului din Chișinău
Emilia Plugaru publică volumul de poezii “Cer de sineală”
Emilia Plugaru publică volumul de poezii “Cer de sineală”
Circulația rutieră pe strada Ion Creangă a fost parțial reluată
Circulația rutieră pe strada Ion Creangă a fost parțial reluată
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate