Curs valutar
  • EUR
    19.9819
    0%
  • USD
    17.3213
    0%
  • RUB
    0.2071
    0%
  • RON
    3.8106
    0%
  • UAH
    0.3876
    0%

Toate știrile

15 august 2026

Cele mai bune fructe pentru creier, inimă și intestine. Sunt considerate „elixirul tinereții”

10 Apr. 2025, 06:20
 // Categoria: Life // Autor:  Redacția Realitatea
10 Apr. 2025, 06:20 // Life //  Redacția Realitatea

Un studiu recent publicat în „Nutrients” evidențiază beneficiile impresionante pentru sănătate ale adăugării unui fruct în alimentație, în special pentru adulții care doresc să își mențină sănătatea inimii, a creierului și a intestinelor.

Afinele sunt bogate în polifenoli, în special antociani, care nu numai că le conferă o culoare vibrantă, dar susțin și sănătatea inimii prin reducerea stresului oxidativ și a inflamației, fiind considerate „elixirul tinereții”.

În plus, microbiomul intestinal, care joacă un rol crucial în sănătatea generală, poate fi influențat pozitiv de polifenolii din afine. Un nou studiu publicat în Nutrients a explorat modul în care simplul fapt de a adăuga pudră de afine la dietă poate avea un impact asupra bacteriilor intestinale și a markerilor sanguini legați de sănătatea inimii la adulții în vârstă care sunt supraponderali sau au obezitate.

Cum a fost realizat studiul?

Acest studiu, numit studiul „Blueberry Enhances Activity and Cognition Through Increased Vascular Efficiency” (BEACTIVE), a durat 12 săptămâni și a investigat modul în care consumul de afine și exercițiile fizice ar putea aduce beneficii activității fizice și sănătății creierului.

Studiul a inclus bărbați și femei în vârstă de peste 60 de ani care nu erau foarte activi și aveau o greutate corporală care varia între supraponderali și obezi moderați. De asemenea, participanții trebuiau să aibă ritm cardiac normal și tensiune arterială sub 140/90 mmHg. Persoanele cu anumite probleme de sănătate, cu infecții recente sau care luau anumite medicamente nu au fost incluse în studiu.

Un total de 55 de participanți au fost selectați și împărțiți aleatoriu în două grupuri. Un grup a consumat de două ori pe zi o băutură făcută din pulbere de afine, în timp ce celălalt grup a consumat o băutură placebo cu aspect similar.

Ambele grupuri au urmat, de asemenea, o rutină de exerciții fizice. Până la sfârșitul studiului, 48 de participanți au finalizat programul. Cantitatea de pulbere de afine consumată a fost echivalentă cu aproximativ 1½ căni de afine în fiecare zi, împărțită în două porții de ¾ căni consumate la mese.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

La începutul studiului, dietele participanților au fost analizate pentru a înțelege nutriția lor și aportul de fructe de pădure folosind instrumente și chestionare online.

Principalii indicatori de sănătate, cum ar fi funcția inimii și a vaselor de sânge și tensiunea arterială, au fost măsurați la începutul și la sfârșitul studiului. De asemenea, cercetătorii au ținut evidența activității fizice și au analizat lunar dietele. În plus, au fost prelevate probe de sânge și de scaun la începutul și la sfârșitul studiului pentru a analiza bacteriile intestinale și alți factori legați de sănătate.

Ce a descoperit studiul?

Examinând colesterolul, grăsimile și alți compuși importanți din sânge după 12 săptămâni, cercetătorii au constatat că persoanele care au luat pudra placebo au înregistrat o scădere semnificativă a colesterolului total, a colesterolului LDL (numit „rău”) și a colesterolului non-HDL.

Markerii pentru numărul și dimensiunea particulelor LDL și o proteină legată de colesterol, ApoB, au scăzut, de asemenea, semnificativ. Pe de altă parte, persoanele care au luat pulbere de afine au avut niveluri mai scăzute de particule HDL totale (colesterolul „bun”) și o proteină numită ApoA-I legată de HDL.

Atunci când s-au comparat cele două grupuri, s-au observat diferențe suplimentare. Pentru grupul cu pulbere de afine, au existat modificări ale numărului și dimensiunilor specifice ale particulelor de colesterol, cum ar fi particule mai mici de colesterol LDL în stare de post și niveluri mai scăzute de colesterol LDL „rău” și alți markeri după mese, cunoscută sub numele de stare postprandială.

În general, acest studiu arată modul în care adaosurile precum pudra de afine pot avea un impact diferit asupra colesterolului și a markerilor sanguini în comparație cu un placebo.

Studiul a constatat, de asemenea, că în rândul subiecților, consumul unei diete care includea pudră de afine a dus la o creștere a unui tip specific de bacterii intestinale numite Coriobacteriales incertae sedis. Această creștere nu a fost observată la cei care nu au consumat pudră de afine.

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
14 Aug. 2026, 22:29
 // Categoria: Slider // Autor:  Ana Panaguța
14 Aug. 2026, 22:29 // Slider //  Ana Panaguța

Pierderile de locuri de muncă în domeniul auto din Germania – cea mai mare economie a Europei – accelerează în prezent mai rapid decât în orice alt sector industrial, numărul de angajați fiind la cel mai scăzut nivel începând din 2005, arată datele publicate vineri de Oficiul federal de statistică, informează hotnews.ro.

La 30 iunie 2026 erau 691.500 de angajați în principala industrie a țării, o scădere de 5,8% sau cu 42.300 de angajați într-un singur an.

Pierderi de locuri de muncă s-au înregistrat și în alte sectoare industriale, dar într-un ritm mai lent. În industrie, numărul de angajați a scăzut cu 2,7% în primele șase luni din 2026, la 5,29 milioane.

Industria auto rămâne al doilea mare sector industrial al Germaniei, după ingineria mecanică, unde sunt 905.900 de angajați.

Cele mai multe concedieri au avut loc în rândul furnizorilor de componente auto și accesorii pentru autovehicule, unde numărul de angajați a înregistrat un declin de 7,6%.

Pe segmentul care acoperă producția de caroserie, suprastructuri și remorci, numărul de angajați a urcat cu 10%, la 42.800.

În mai, Asociația Industriei Auto din Germania avertiza că până la 225.000 locuri de muncă ar putea fi pierdute până în 2035. Câțiva producători auto și furnizori de componente au anunțat recent măsuri de reducere a costurilor și concedieri.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking