După ce primarul Capitalei, Ion Ceban, a anunțat că va depune o sesizare pe numele a trei deputați PAS, care s-ar face vinovați de faptul că au propus modificările legislative, care au dus la creșterea continuă a prețului la carburanți, unul din parlamentarii vizați, Radu Marian, a venit cu o reacție și afirmă că dacă nu erau operate aceste schimbări, prețul era să fie astăzi și mai mari cu cel puțin 1,50 lei.
Ceban a declarat la ședința operativă a serviciilor Primăriei că va depune o sesizare la Parlament, Guvern, Procuratura Generală și CNA pe numele deputaților Radu Marian, Vladimir Bolea și Sergiu Lazarenco, care au propus modificări la legea privind piața produselor petroliere, iar drept urmare prețurile de comercializare cu ridicata au devenit libere, la rând cu prețurile de vânzare cu amănuntul a gazului lichefiat.
„Tariful ar fi fost altul dacă guvernanții nu s-ar gândi cum să adune bani cu orice preț la buget, pe seama cetățenilor, dar ar exclude/micșora acciza și TVA-ul la petrol. Cu privire la monopolurile de pe piața petrolieră, modificări foarte des la legislație care sunt cu semne de întrebare, aparent lobby în folosul petroliștilor, lipsa de transparență, nerespectarea procedurilor de legiferare, intervenții inadecvate ale statului pentru stabilizarea situației pe piața petrolului, lipsa unor politici previzibile îndreptate spre protecția consumatorului, lipsa supravegherii domeniului de către instituțiile cu competențe în domeniu, perceperea unor taxe nejustificate. Solicităm ca organele de drept să intervină și să stabilească circumstanțele în care au fost promovate modificările legislative, propuse de Radu Marian, Vladimir Bolea și Sergiu Lazarenco”, a spus Ceban.
Drept reacție, Radu Marian a declarat că, legea votată de Parlament în septembrie limitează adaosul comercial al importatorilor de produse petroliere la vânzarea cu amănuntul (2.62 lei), adaos „care astăzi este cel mai mic din ultimii 10 ani”. Totodată, deputatul PAS afirmă că, legea prevede norme de transparență, astfel încât orice cetățean poate vedea pe siteul ANRE prețul maxim la benzină și motorină standard pe care îl poate stabili o stație PECO.
„Am înțeles din presă că Ceban încearcă să ascundă lipsa sa de rezultate cu cereri absurde la procuratură pe numele deputaților. Cu referire prețurile la carburanți. Așa cum am mai zis, Moldova importă în totalitate necesarul său de benzină și motorină și este dependentă de evoluția prețurilor de import ale acestora. Astăzi, prețul de import al benzinei (cotația internațională Platts), este de șase ori mai mare decât în aprilie 2020, și cu aproape 50% mai mare decât înainte de războiul din Ucraina. Cu același succes, Ceban poate depune cerere la Procuratură împotriva Organizației Mondiale a Producătorilor de Petrol – OPEC (care refuză să majoreze substanțial producția), sau împotriva lui Putin (care a decis să invadeze Ucraina și să genereze un haos pe piața petrolieră)”, scrie Radu Marian.
Totodată, deputatul afirmă că, fără o astfel de lege, prețul la pompă era să fie azi cu cel puțin 1,50 lei mai mare.
„Legea nu trebuie și nu poate limita cotațiile internaționale la benzină și motorină, pentru că de altfel rămânem fără carburanți a doua zi. Apropo, Ceban minte când spune că prețurile la pompă în Moldova sunt mai mari ca țările vecine. În România, un litru de motorină costă 36 lei, iar în Ucraina – 37 lei. Statul a venit în suportul celor mai vulnerabili. A decis compensarea parțială a accizelor la motorină pentru agricultori (pe lângă majorarea cu 75% a fondului de subvenționare) și a redus costurile obținerii autorizațiilor pentru transportatori. Desigur, statul ar putea teoretic reduce sau elimina TVA și accizele pentru carburanți, dar asta ar duce la pierderea unor sume enorme de bani la buget, de ordinul miliardelor de lei, ceea ce ar însemna că pensiile, sau salariile medicilor, profesorilor ar putea fi reduse. Orice decizie de micșorare a acestor taxe poate fi luată doar în contextul unui program targetat pentru șoferi vulnerabili, dar care este foarte greu de pus în practică. Dar nu putem lua decizii în favoarea șoferilor și în defavoarea pensionarilor, profesorilor, sau medicilor”, se mai arată în reacția deputatului.
În final, Radu Marian îi sugerează primarului să se ocupe de problemele mari ale orașului – criza ambuteiajelor, haosul parcărilor, lipsa spațiilor pietonale pe multe străzi, mafia imobiliară haotice etc, căci de altfel, „nu are nicio șansă să câștige al doilea mandat” și să înceapă „să-și facă griji pentru nenumăratele decizii dubioase pe care le-a luat, în privința Hotelului Național, PUZ-urilor, subteranelor consturite din banii agenților economici”.
„Cereri la procuratură pot să scriu și eu”, a conchis Radu Marian.
Precizăm că, săptămâna trecută prețul benzinei a depășit 30 de lei, iar cel al motorinei de 27 de lei.