Punerea sub acuzare, săptămâna trecută, a unei firme de conținut pe rețelele sociale evidențiază cât de simplu devine pentru Rusia să influențeze alegerile din SUA, scrie Politico, potrivit digi24.ro. Metodele tradiționale, cum ar fi fermele de troli și boții, par acum depășite.
Preferința Kremlinului pentru influențarea alegerilor din SUA în 2024, așa cum s-a aflat recent, se concentrează pe o activitate pe care mulți americani o consideră inofensivă – conținutul generat de influenceri pe rețelele sociale.
Într-o acuzație formulată miercuri de Departamentul de Justiție al SUA, s-a susținut că un conținut creat și distribuit de Tenet Media, o companie conservatoare de social media, a fost, de fapt, finanțat de Rusia. Doi angajați ai guvernului rus au transferat aproape 10 milioane de dolari către Tenet Media, care a colaborat cu influenceri conservatori precum Tim Pool, Benny Johnson și Dave Rubin pentru a genera videoclipuri și alte materiale menite să intensifice diviziunile politice. Conform acuzației, influencerii – care afirmă că nu erau conștienți de legăturile Tenet cu Rusia – au fost remunerați cu sume de până la 400.000 de dolari pe lună.
Este cel mai recent semn că eforturile de influență online ale Rusiei evoluează, a spus Pekka Kallioniemi, un savant finlandez specializat în dezinformare și autor al cărții „Vatnik Soup”, o lucrare despre războaiele informaționale ale Rusiei, care urmează să fie publicată pe 20 septembrie, potrivit sursei citate. Influencerii cu un grup fanatic de urmăritori sunt mult mai eficienți în răspândirea dezinformării decât boții și trolii, a declarat el într-un interviu pentru Politico.
„Aceste persoane sunt, de asemenea, idolatrizate. Au baze mari de fani”, a spus el. „Sunt ascultați și crezuți. Deci sunt, de asemenea, un hub foarte bun pentru a răspândi orice narațiune, în acest caz, narațiuni pro-Kremlin”, afirmă Kallioniemi.
De ce influencerii de pe rețelele sociale de extremă dreaptă sunt ținte facile pentru Rusia? Cum a reușit Kremlinul să infiltreze media de extremă dreaptă atât de eficient?
Kallioniemi explică: „Principalul motiv este că ei împărtășesc o ideologie similară. Acest tip de tradiționalism și conservatorism este ceva ce Rusia dorește de asemenea să promoveze: Îl prezintă pe Putin ca pe întruchiparea tradiționalismului și a valorilor familiei. Și aceasta este, desigur, foarte asemănătoare cu politica din SUA. Ideologia anti-woke se află, de asemenea, în spatele acestui lucru.”
El continuă să sublinieze că narațiunile extreme din partea stângii politice contribuie, de asemenea, la polarizarea societății americane, cu scopul de a facilita ideologii șocante în rândul publicului.
Deci nu este doar o chestiune de dreapta, se întâmplă de ambele părți? Kallioniemi răspunde: „Da, și aș sublinia că este vorba de extrema stângă și extrema dreaptă. Sunt extremitățile spectrului politic cele care sunt vizate. Narațiunile [de pe stânga] sunt aceleași cu cele promovate de influencerii de dreapta.”
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Cum s-au schimbat tacticile rusești de influență? Potrivit lui Kallioniemi, începând cu 2013, odată cu înființarea Agenției de Cercetare pe Internet a Rusiei, s-a trecut la producerea masivă de propagandă online, inițial prin ferme de troli, apoi incluzând boți automatizați. În plus, Rusia pare să utilizeze acum „conturi superspreader” pe rețelele sociale, care diseminează narațiuni la o scară largă.
Acest termen, derivat din studiile legate de COVID-19, sugerează că anumite conturi pot răspândi o mare parte din dezinformarea existentă, iar incidentul menționat subliniază utilizarea acestor metode de către Kremlin.