Tesla a prezentat în această săptămână un robotaxi cu un design neobişnuit, un coupe sport cu două locuri, dnumit Cybercab, care a bulversat investitorii şi analiştii, transmite Reuters. CEO-ul Elon Musk a dezvăluit prototipul la un eveniment organizat lângă Los Angeles, anunţând că producţia acestuia va începe în 2026, cu un preţ de sub 30.000 de dolari.
Cu toate acestea, Musk nu a explicat cum ar putea un taxi cu doar două locuri să satisfacă nevoile familiilor sau ale pasagerilor care călătoresc cu bagaje, lăsând impresia că vehiculul se va adresa unui segment de piaţă restrâns. Investitorii au criticat designul, iar acţiunile Tesla au scăzut vineri cu 9% la bursa de la Wall Street.
„Când te gândeşti la un taxi, te gândeşti la ceva care poate transporta mai mult de două persoane”, a spus Jonathan Elfalan, director de testare a vehiculelor pentru Edmunds.com.
Specialiştii în mobilitate sugerează că robotaxiurile ar trebui să ofere mai mult spaţiu şi uşi glisante. Musk a menţionat că doreşte să facă robotaxiurile mai ieftine decât transportul public, cu un cost operaţional de 20 de cenţi pe milă pentru Cybercab, însă nu a oferit detalii despre planurile de producţie în masă sau despre aprobările necesare din partea autorităţilor.
Musk nu a spus nici cum ar putea Tesla să învingă compania Waymo, a grupului Alphabet, care operează deja robotaxiuri în unele oraşe din SUA. Waymo are o flotă de aproximativ 700 de maşini Jaguar Land Rover care pot fi încadrate pentru patru pasageri, la fel ca şi capacitatea de locuri a robotaxiurilor Zoox ale Amazon.
Fostul CEO al Waymo, John Krafcik, a spus că designul Tesla arăta „mai mult jucăuş decât serios” şi că configuraţia cu două uşi pune provocări pentru pasagerii mai în vârstă şi pentru cei cu dizabilităţi.
Lansarea pe piaţă a robotaxiului şi capturarea unei pieţe încă în curs de dezvoltare şi strict reglementată vor fi esenţiale pentru Tesla. Musk a abandonat anul acesta planurile de a construi un vehicul mai mic şi mai ieftin, pe fondul încetinirii cererii de vehicule electrice, şi şi-a mutat atenţia asupra ambiţiilor de autonomie ale Tesla. Afacerea cu robotaxiuri ar putea catapulta evaluarea Tesla la 5 trilioane de dolari, a spus el, de la aproximativ 700 de miliarde de dolari acum.
„Vehiculele cu două locuri au fost propuse de zeci de ani ca vehicule pentru navetişti. Pur şi simplu nu au decolat”, a declarat Sam Fiorani, vicepreşedinte la firma de cercetare AutoForecast Solutions. Tesla va trebui în cele din urmă să construiască robotaxiuri mai mari, a spus el.
Blake Anderson, analist senior de investiţii la Carson Group, un investitor Tesla, a spus că dacă Cybercab ar trebui să fie un model de piaţă de masă cu costuri mai mici pentru a lărgi atractivitatea Tesla, designul cu două locuri nu are sens.
„Este probabil o modalitate prin care pot introduce ceva rapid pe piaţă”, a spus el.