Curs valutar
  • EUR
    19.9997
    -0.134%
  • USD
    17.3383
    -0.1298%
  • RUB
    0.2089
    -1.0531%
  • RON
    3.8168
    -0.11%
  • UAH
    0.3877
    0.2063%

Toate știrile

13 august 2026

Mai puține calorii, creier mai sănătos: Ce arată un studiu pe termen lung

22 Dec. 2025, 06:20
 // Categoria: Life // Autor:  Redacția Realitatea
22 Dec. 2025, 06:20 // Life //  Redacția Realitatea

Reducerea aportului caloric ar putea contribui la o viață mai lungă și la încetinirea îmbătrânirii creierului, potrivit unui studiu recent publicat în revista Aging Cell. Cercetători americani au descoperit că o dietă cu un aport caloric redus cu 30%, urmată timp de 20 de ani de maimuțe rhesus, a încetinit semnificativ semnele îmbătrânirii cerebrale.

Ce este declinul cognitiv?

Declinul cognitiv se manifestă prin reacții mai lente, procesarea întârziată a informațiilor și dificultăți în învățare și adaptare socială. Deși este frecvent asociat cu îmbătrânirea, ritmul și severitatea acestuia pot fi influențate de stilul de viață.

Pentru un adult care respectă recomandările NHS, o reducere de 30% a caloriilor ar însemna aproximativ 1.400 de calorii pe zi pentru femei și 1.900 pentru bărbați, comparativ cu aportul standard de 2.000–2.500 de calorii.

De ce au fost alese maimuțele?

Cercetătorii au ales maimuțele rhesus deoarece procesul lor de îmbătrânire cerebrală este similar cu cel al oamenilor. Studiul, inițiat în anii 1980 de Universitatea din Boston în colaborare cu Institutul Național pentru Îmbătrânire, a comparat două grupuri: unul cu dietă normală și altul cu restricție calorică de 30%.

Analizele au arătat că maimuțele cu dietă hipocalorică prezentau celule cerebrale mai sănătoase din punct de vedere metabolic și o funcționare cerebrală mai bună.

Beneficiile restricției calorice

Potrivit cercetătorilor, restricția calorică poate menține funcția metabolică în mai multe regiuni ale creierului și poate îmbunătăți glicemia, tensiunea arterială și funcția renală. Dr. Tara L. Moore a subliniat că obiceiurile alimentare pe termen lung pot influența semnificativ sănătatea creierului.

Nutriționiștii avertizează însă asupra consumului excesiv de alimente ultra-procesate, bogate în zahăr, grăsimi nesănătoase și aditivi, care sunt asociate cu un risc crescut de obezitate, diabet de tip 2, boli cardiovasculare și demență.

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
12 Aug. 2026, 22:57
 // Categoria: Slider // Autor:  Ana Panaguța
12 Aug. 2026, 22:57 // Slider //  Ana Panaguța

Serviciul de securitate SBU al Ucrainei a anunţat miercuri, 12 august, că forţele Kievului au atacat trei nave de război şi alte instalaţii într-un atac cu drone şi rachete asupra bazei navale ruseşti de la Novorossiisk de la Marea Neagră, relatează știrileprotv.ro.

Un comunicat al SBU pe Telegram a precizat că două dintre nave, fregatele Amiral Essen şi Amiral Makarov, transportau rachete ruseşti Kalibr. A treia era o navă de patrulare.

„Atacul asupra acestei baze are o semnificaţie strategică”, se arată în comunicat.

„SBU reduce sistematic capacitatea Rusiei de a controla Marea Neagră şi de a-şi folosi forţele navale pentru a purta războiul împotriva Ucrainei”, se mai arată în comunicat.

Ucraina a lovit oraşul-port rusesc Novorossiisk de la Marea Neagră, într-un atac masiv cu drone în noaptea de marţi spre miercuri, atac care, potrivit preşedintelui ucrainean Volodimir Zelenski, a ţintit acolo baza navală rusă, în timp ce surse ruseşti vorbesc de asemenea despre avarierea a două terminale pentru exportul de cereale, au relatat miercuri agenţiile Reuters şi EFE.

De partea rusă, guvernatorul regiunii Krasnodar, Veniamin Kondratiev, regiune unde se află oraşul Novorossiisk, a declarat că un val masiv de atacuri ucrainene a vizat zona şi a ucis cel puţin două persoane, inclusiv un copil de 8 ani.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant