Curs valutar
  • EUR
    19.1292
    0.1532%
  • USD
    17.7410
    0.0564%
  • RUB
    0.1940
    1.5979%
  • RON
    3.8504
    0.1117%
  • UAH
    0.4829
    -0.1035%

O companie a vândut mii de piese pentru motoare de avioane fără a fi verificate, cu documente false

21 Sept. 2023, 07:16
 // Categoria: În Lume // Autor:  Redacția Realitatea
21 Sept. 2023, 07:16 // În Lume //  Redacția Realitatea

Producătorul de motoare cu reacţie CFM International a declarat că mii de componente pentru motoare de avioane ar fi putut fi vândute cu documente false de către un distribuitor britanic, în timp ce rezultatele unei anchete asupra pieselor certificate fals au ajuns la Înalta Curte din Londra, transmite Reuters.

Matthew Reeve, avocat la CFM şi coproprietarii companiei, General Electric şi Safran, a declarat că AOG Technics s-a angajat într-o ”schemă deliberată, necinstită şi sofisticată de a înşela piaţa cu documente falsificate pe o scară industrială”. Autorităţile europene de reglementare au declarat că investighează rapoarte conform cărora unele piese furnizate de firma din Londra fără certificate valabile au fost găsite în motoarele CFM56, care alimentează unele avioane Airbus şi Boeing.

AOG nu a abordat problema falsurilor în şedinţă, care a fost convocată pentru a discuta aspecte procedurale. Compania nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii. Descoperirea a determinat companiile aeriene să schimbe piese pentru un număr de avioane şi până acum doar o fracţiune din cele 23.000 de motoare CFM56 existente au fost afectate.

Dar Reeve a spus în documentele din instanţă că CFM şi partenerii săi”au dovezi documentare convingătoare că mii de piese de motoare cu reacţie au fost vândute de către (AOG) companiilor aeriene care operează avioane comerciale echipate cu motoarele cu reacţie ale reclamanţilor”. Acestea includ piese pentru motoarele CFM56, care sunt construite de joint-venture-ul GE-Safran CFM, şi un număr foarte mic de motoare CF6 utilizate în principal pentru alimentarea avioanelor de marfă şi fabricate exclusiv de GE.

Surse din industrie au spus că majoritatea pieselor de schimb vândute de distribuitori precum AOG implică articole mici, care nu sunt fabricate de producătorii de motoare înşişi şi nu sunt considerate critice. Chiar şi aşa, numărul de avioane care ar putea fi scoase din funcţiune pentru verificări se apropie de 100 şi analiştii spun că orice întrerupere a sistemului de control strict monitorizat care stă la baza siguranţei călătoriilor aeriene trebuie abordată rapid.

Reeve a spus că până acum au fost identificate 86 de documente falsificate cunoscute sub numele de certificate de eliberare. Până luni, numărul motoarelor suspectate a avea piese cu documente falsificate a crescut la 96.

”Potenţial, asta înseamnă că între 48 şi 96 de aeronave sunt scoase din funcţiune în timp ce companiile aeriene aranjează ca piesele să fie îndepărtate”, a adăugat Reeve.

”COOPERARE DEPLINĂ”

Vânzarea de piese cu certificate de eliberare false sau lipsă ”ar putea pune în pericol siguranţa aeronavei” şi face imposibilă verificarea navigabilităţii, a spus CFM într-un document. Un certificat de eliberare este asemănător cu un certificat de naştere pentru o piesă de motor, garantând că este autentică.

Producătorul de motoare şi companiile-mamă franceze şi americane au chemat în judecată AOG şi pe unicul său director, Jose Zamora Yrala, pentru a-i obliga să predea documente legate de orice piese rămase şi documente legate de motoarele CFM56 şi CF6 începând din februarie 2015. Ei au spus că au fost alertaţi pentru prima dată despre presupusa falsificare de către o companie portugheză de întreţinere şi reparaţii în iunie, ceea ce a determinat o luptă pentru a descoperi amploarea problemei.

Avocaţii care îi reprezintă pe AOG şi Zamora Yrala au spus că inculpaţii ”cooperează pe deplin” cu o anchetă a Autorităţii Aviaţiei Civile din Marea Britanie (CAA).

Avocatul AOG Tom Cleaver a susţinut că GE nu are nevoie de o cantitate mare de documente pentru a contacta posibilii cumpărători ai pieselor.

”Toată lumea ştie acum că piesele AOG nu trebuie neapărat să fie considerate părţi ale reclamanţilor”, a spus el.

Judecătorul Richard Meade a decis că AOG şi Zamora Yrala ar trebui să dezvăluie ”facturi, certificate de eliberare, memo de expediere şi comenzi de cumpărare” pentru 230 de tranzacţii. Motoarele CFM56 alimentează generaţia anterioară de Boeing 737 şi aproximativ jumătate din generaţia anterioară de Airbus A320.

Acestea sunt treptat modernizate, dar mii rămân în serviciu. CFM56 este folosit şi pe avioanele de patrulare maritimă Boeing P-8 vândute în Statele Unite şi Marea Britanie, în timp ce CF6, construit de GE, alimentează tancurile Boeing KC-767A vândute Italiei şi Japoniei.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Nu s-au raportat piese suspecte ale aeronavelor militare. Boeing şi Airbus nu au făcut niciun comentariu imediat. Agenţia pentru Siguranţa Aviaţiei a Uniunii Europene, într-un document despre care Bloomberg a scris pentru prima dată, a declarat în august că examinează rapoarte despre piese cu documente suspectate ca fiind falsificate furnizate de AOG.

CAA din Marea Britanie a declarat în august că ”investiga furnizarea unui număr mare de piese suspectate ca fiind neaprobate”.

 

Realitatea Live

VIDEO Antreprenorii sociali din nordul ţării, ajutaţi să-şi dezvolte afacerea, în cadrul HUB-ului regional NORD
VIDEO Antreprenorii sociali din nordul ţării, ajutaţi să-şi dezvolte afacerea, în cadrul HUB-ului regional NORD
Sondaj: Moldovenii preferă să cumpere produse locale pentru a susține economia națională
Sondaj: Moldovenii preferă să cumpere produse locale pentru a susține economia națională
A treia tablă interactivă dăruită de A.S.I.C.S. a ajuns la un gimnaziu din Cărpineni
A treia tablă interactivă dăruită de A.S.I.C.S. a ajuns la un gimnaziu din Cărpineni
Trăieşte magia sărbătorilor de iarnă la Castel Mimi, pe 9 decembrie! Moş Crăciun aşteaptă toţi copiii cu daruri dulci
Trăieşte magia sărbătorilor de iarnă la Castel Mimi, pe 9 decembrie! Moş Crăciun aşteaptă toţi copiii cu daruri dulci
Moldcell a obținut prestigiosul premiu World Communication, la categoria Oameni și Cultură
Moldcell a obținut prestigiosul premiu World Communication, la categoria Oameni și Cultură
Nou de la maib: creditul „energie pentru comercializare” destinat proiectelor fotovoltaice
Nou de la maib: creditul „energie pentru comercializare” destinat proiectelor fotovoltaice
Festival Medieval la Soroca: Când va avea loc
Festival Medieval la Soroca: Când va avea loc
4 Moși Crăciun au ajuns în Port Mall
4 Moși Crăciun au ajuns în Port Mall
IMM Digital, program unic în Moldova pentru digitalizarea afacerilor
IMM Digital, program unic în Moldova pentru digitalizarea afacerilor
10 Dec. 2023, 19:19
 // Categoria: Cosmos // Autor:  Elena Putregai
10 Dec. 2023, 19:19 // Cosmos //  Elena Putregai

O roșie proaspătă și coaptă are probabil cea mai mare valoare pe Stația Spațială Internațională. Mai ales dacă e prima cultivată în spațiu și a fost pierdută imediat după recoltare. Acesta este motivul pentru care astronautul Frank Rubio a devenit figura centrală a unei dileme ușor amuzante, pentru a cărei rezolvare a fost nevoie de luni întregi.

După ce a recoltat una dintre primele roșii cultivate vreodată în spațiu, la începutul acestui an, astronautul recunoaște că a pierdut-o.

„Am pus-o într-o pungă mică, iar unul dintre colegii mei de echipaj făcea un eveniment public cu niște elevi și m-am gândit că ar fi minunat să le arăt copiilor: „aceasta este prima roșie recoltată în spațiu”. Dar când am vrut să o iau, dispăruse”, a spus Rubio în timpul unui eveniment media din octombrie.

În mediul cu microgravitație al spațiului, orice lucru care nu este ancorat de perete riscă să plutească – și să rămână pentru eternitate ascuns într-un colț sau într-o crăpătură în laboratorul spațial, de mărimea unui teren de fotbal.

Rubio a spus că și-a petrecut până la 20 de ore din timpul său liber căutând acea roșie.

„Din păcate, pentru că asta este natura umană, mulți oameni spun că am mâncat roșia. Și am vrut să o găsesc tocmai pentru a dovedi că nu am mâncat-o”, a spus astronautul. „Dar nu a mai găsit-o”.

Rubio s-a întors pe Pământ pe 27 septembrie, iar prețioasa roșie a rămas la bordul stației spațiale. A rămas pierdută până săptămâna aceasta.

În timpul unei conferințe de presă, miercuri, membrii echipajului de șapte persoane de pe stația spațială au dezvăluit că au localizat în sfârșit roșia.

Rubio „a fost acuzat de ceva vreme că a mâncat roșia. Dar îl putem exonera”, a spus astronautul NASA Jasmin Moghbeli.

Astronauții nu au dezvăluit unde se afla roșia și nici nu au precizat în ce stare se afla când a fost găsită.

Întoarcerea lui Rubio pe Pământ în septembrie a fost un moment istoric. Şederea sa pe staţia spaţială – care a durat mai bine de un an – a stabilit un record pentru cea mai lungă perioadă petrecută vreodată de un astronaut american în microgravitaţie. Inițial, Rubio se aștepta să petreacă doar șase luni la bordul Stației Spațiale Internaționale.

În schimb, a rămas 371 de zile, după descoperirea unei scurgeri de lichid de răcire la nava spațială rusă Soyuz care îl adusese pe ISS. În interviul său din octombrie, Rubio a povestit cât de dificil a fost momentul în care a aflat că nu se poate întoarce acasă. „Mi-am permis o zi în care să fiu trist și să-mi plâng de milă, apoi am spus: ok, să avem o atitudine bună și să încercăm să facem lucrurile cât mai bine”, a spus Rubio.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

VIDEO Antreprenorii sociali din nordul ţării, ajutaţi să-şi dezvolte afacerea, în cadrul HUB-ului regional NORD
VIDEO Antreprenorii sociali din nordul ţării, ajutaţi să-şi dezvolte afacerea, în cadrul HUB-ului regional NORD
Sondaj: Moldovenii preferă să cumpere produse locale pentru a susține economia națională
Sondaj: Moldovenii preferă să cumpere produse locale pentru a susține economia națională
A treia tablă interactivă dăruită de A.S.I.C.S. a ajuns la un gimnaziu din Cărpineni
A treia tablă interactivă dăruită de A.S.I.C.S. a ajuns la un gimnaziu din Cărpineni
Trăieşte magia sărbătorilor de iarnă la Castel Mimi, pe 9 decembrie! Moş Crăciun aşteaptă toţi copiii cu daruri dulci
Trăieşte magia sărbătorilor de iarnă la Castel Mimi, pe 9 decembrie! Moş Crăciun aşteaptă toţi copiii cu daruri dulci
Moldcell a obținut prestigiosul premiu World Communication, la categoria Oameni și Cultură
Moldcell a obținut prestigiosul premiu World Communication, la categoria Oameni și Cultură
Nou de la maib: creditul „energie pentru comercializare” destinat proiectelor fotovoltaice
Nou de la maib: creditul „energie pentru comercializare” destinat proiectelor fotovoltaice
Festival Medieval la Soroca: Când va avea loc
Festival Medieval la Soroca: Când va avea loc
4 Moși Crăciun au ajuns în Port Mall
4 Moși Crăciun au ajuns în Port Mall
IMM Digital, program unic în Moldova pentru digitalizarea afacerilor
IMM Digital, program unic în Moldova pentru digitalizarea afacerilor
 
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală