În localitatea Lozova, raionul Strășeni a fost inaugurat primul Centru Unificat de prestare a Serviciilor Publice (CUPS). Centrul va aduce serviciile publice mai aproape de locuitorii din regiune – aceștia vor beneficia de servicii accesibile și de calitate, în mod prioritar în format electronic. Oamenii care vor păși pragul acestui centru vor fi informați despre lista actelor necesare pentru un anumit serviciu. Cetățenii vor putea depune cereri pentru reexaminarea pensiei, indemnizațiilor pentru familiile cu copii, obținerea certificatului de deces /căsătorie /naștere, ș.a. Tot aici se vor putea achita pentru serviciile publice conținute.
„Este o premieră pentru Republica Moldova. Oamenii din Lozova și statele vecine vor putea accesa serviciile guvernamentale digitale cu suportul unui specialist instruit. Asta înseamnă că nu lăsăm pe nimeni în urma procesului de digitalizare. Chiar și oamenii fără calculator sau fără telefon pt veni la primărie să beneficieze de avantajele digitalizării serviciilor publice”, a spus premiera Natalia Gavrilița.
Viceprim-ministru pentru digitalizare, Iurie Țurcanu, a subliniat că proiectul a fost implementat în conlucrare cu mai multe autorități, printre care, primăria din Lozova, Agenția Serviciilor Publice, Casa Națională de Asistență Socială: „Am avut aceleași valori, aceleași viziuni asupra modului cum trebuie prestate serviciile publice, cu instrumente noi, posibilități noi. Astfel reducem povara asupra cetățenilor, cozile la ghișee, numărul de documente colectate” .
Noile centre vor funcționa ca în incinta primăriilor și a misiunilor diplomatice și oficiilor consulare și vor fi echipate pentru a putea furniza servicii publice, în mod prioritar electronice. Persoanele care nu au acces la internet sau nu posedă competențe digitale suficiente pentru a utiliza portalurile publice electronice în mod independent, vor putea solicita asistență în cadrul CUPS pentru a beneficia de servicii guvernamentale în localitatea lor.
La prima etapă, 2021-2023, vor fi inaugurate 26 de centre în țară și peste hotare, între care 17 pe lângă primării din localități rurale și 9 în ambasade și oficiile consulare ale Republicii Moldova peste hotare. Criteriile de selectare a localităților-pilot au fost, printre altele, distribuția geografică, numărul populației, disponibilitatea spațiului și resurselor umane, precum și motivația acestora de a participa în acest proces. Ulterior, în funcție de experiența acumulată și de solicitări, se va putea extinde și asigura implementarea CUPS-urilor la nivel național în circa 60 de localități.
Acțiunea are loc în contextul implementării agendei de digitalizare și în conformitate cu prioritățile strategice prevăzute în Programul de activitate și Planul de acțiuni al Guvernului și este menită să sprijine eforturile de modernizare ale guvernării și de îmbunătățire a calității serviciilor publice oferite cetățenilor Republicii Moldova.
CUPS este creat în cadrul proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale”, implementat de către Agenția de Guvernare Electronică cu suportul Grupului Banca Mondială și contribuția Guvernului Republicii Moldova.