Oferirea ajutorului social, dar și susținerea familiilor vulnerabile pentru reducerea sărăciei vor fi supuse reformelor de către guvernare, care va include trei etape. Anunțul a fost făcut astăzi, 4 aprilie de către deputatul PAS, președintele Comisiei protecţie socială, sănătate şi familie Dan Perciun.
Principalele direcții ale reformei urmează să se finalizeze în luna septembrie și care va avea trei etape: în aprilie – modificarea cadrului legal, în luna mai – iunie ajustarea hotărârii de Guvern, iar în luna iulie – septembrie ajustarea sistemului informațional și instruirea asistenților sociali.
Principalele obiective și măsuri ale reformei care urmează a fi implementate sunt: stimularea angajării beneficiarilor de ajutor social, capabili să muncească, prin reducerea graduală a cuantumului ajutorului social și limitarea duratei aflării acestora în program, dublarea numărului familiilor cu copii incluse în program, prin majorarea venitului lunar minim garantat pentru fiecare copil și a plafonului de eligibilitate a veniturilor pentru salariații cu copii, includerea zilierilor în program și încurajarea acestora să activeze legal, prin oferirea dreptului de a beneficia de ajutor social lucrătorilor în agricultură și ignorarea veniturilor acestora la stabilirea dreptului la ajutorul social și ajustarea parametrilor anchetei sociale la realitățile contemporane.
Potrivit deputatului, Dan Perciun, aproximativ 26% din familiile extrem de sărace din Moldova sunt incluse în programul dat.
„Rata sărăciei extreme conform datelor BNS constituie aproximativ 10.8% din cele 1.13 milioane de gospodării din țară, adică aproximativ 120 de mii de familii. Dintre acestea doar fiecare a patra familie beneficiază de ajutor social, adică 31,330 de gospodării. Numărul de familii beneficiare de ajutor social raportate la cele mai sărace două chintele de consum reprezintă doar 7%. În mediu o familie beneficiază de o plată de ajutor social în sumă de doar 514 lei. Aceasta este suficientă ca să ridice din sărăcie extremă doar o treime din gospodăriile foarte sărace incluse în program. Din cele 120 de familii extrem de sărace, 109 mii rămân în această categorie chiar și după ce 31 330 dintre ele beneficiază de ajutor social. Asta înseamnă că doar în cazul la 11 mii de familii plata este suficientă pentru a le scoate din sărăcie extremă”, a spus Perciun.
Totodată, deputatul a menționat că, familiile cu copii sunt cele mai vulnerabile, iar structura actuală a categoriilor de beneficiari de ajutor social nu reflectă acest lucru
Conform datelor Biroului Național de Statistică, 52% din familiile din prima chintilă de consum sunt familii cu copii. Respectiv din 20% din cele mai sărace gospodării din țară, fiecare a doua este o familie cu copii. În același timp ponderea familiilor cu copii în totalul beneficiarilor de ajutor social reprezintă doar 37%.
„Ponderea șomerilor incluși în program este mare, ținând cont de numărul total de șomeri din țară. Fiecare al patrulea șomer din țară este și beneficiar de ajutor social. Din cei 28.2 mii de șomeri înregistrați la ANOFM anul trecut, 7162 erau beneficiari de ajutor social în decembrie același an. Conform datelor BNS, 25% din toți șomerii dețin acest statut de mai bine de 12 luni. Practic fiecare șomer de lungă durată este și beneficiar de ajutor social. Configurația actuală a programului nu limitează nici durata aflării în sistem a șomerilor și nici nu prevede posibilitatea reducerii plății începând cu o anumită perioadă. Programul nu diferențiază între gradele de dizabilitate și acordă dreptul de a beneficia de ajutorul social tuturor persoanelor cu dizabilități indiferent de capacitatea lor de muncă. Conform datelor BNS – populația activă a RM reprezintă 40% din toată populația aptă de muncă. 30% din toată populația RM cu vârsta peste 15 ani este salariată. Iar rata celor cu vârsta între 15 și 62 de ani care sunt salariați e de 22%”, a spus Perciun.
Referitor la rata persoanelor cu dizabilități medii beneficiare de pensii, cu vârsta între 15 și 62, care sunt salariate este de 37.6%. În cazul persoanelor cu dizabilități accentuate această rată este de 23.1%. Pornind de la aceste probleme au fost formulate obiectivele principale ale reformei sunt creșterea acoperii familiilor cu copii și stimularea angajării persoanelor apte de muncă.