O campanie sofisticată de atac cibernetic, orchestrată de gruparea rusă de hackeri Cozy Bear, a vizat diplomați europeni cu invitații false la evenimente mondene, scrie Politico cu referire la un nou raport publicat de firma de securitate cibernetică Check Point.
Atacatorii, cunoscuți pentru legăturile lor cu serviciul rus de informații externe (SVR), au trimis e-mailuri sub pretextul unor degustări de vin organizate de un minister de externe european. Subiectele mesajelor erau atrăgătoare, precum „Wine Testing Event” sau „Diplomatic Dinner”, dar conțineau programe malițioase menite să compromită securitatea destinatarilor.
Gruparea Cozy Bear, cunoscută și sub denumirile APT29 sau Midnight Blizzard, este implicată în unele dintre cele mai notabile atacuri cibernetice din ultimul deceniu, inclusiv asupra Comitetului Național Democrat din SUA în 2016 și asupra companiei SolarWinds, într-un incident catalogat drept „cel mai mare atac cibernetic cunoscut”.
Conform raportului, hackerii s-au dat drept un minister important de externe din UE, dar cercetătorii Check Point nu au dezvăluit numele instituției. Atacurile au fost direcționate în special către ministere de externe și ambasade ale unor țări non-UE aflate pe teritoriul european.
În loc să fie conduși spre un vin roșu corpolent sau un alb răcoritor, diplomații care deschideau fișierele atașate riscau să instaleze programe spion. Campania este activă cel puțin din ianuarie 2025, iar investigația este în desfășurare.
„Cineva din echipa atacatorilor a avut o idee ingenioasă”, a declarat Sergey Shykevich, cercetător Check Point. El a adăugat că nu este clar dacă atacurile au avut succes, dar există indicii că și diplomați din Orientul Mijlociu au fost vizați.
Campania este o versiune adaptată a unui atac similar detectat anterior de Google, semnalând o persistență periculoasă a grupării în spațiul diplomatic.
Doi diplomați europeni au declarat pentru sursa citată că primesc frecvent avertismente legate de tentative de phishing, dar nu au fost informați despre această campanie specifică.