Danemarca a finalizat o serie de lucrări menite să permită trenurilor rapide să atingă o viteză de 200 km/h pe un segment crucial al principalei magistrale feroviare din țară. Până în prezent, viteza maximă posibilă era limitată la 180 km/h. Pentru a facilita acest salt în performanță, Danemarca a plasat comenzi pentru noi trenuri, urmând trendul similar al României, care a făcut o comandă semnificativă de trenuri de la Alstom, cu toate că sosirea acestora se așteaptă cu o întârziere de trei ani.
Viteza a fost sporită la 200 km/h pe un tronson de 60 km deschis în 2019, cu perspective de a atinge, pe termen lung, viteze de 250 km/h. Au fost efectuate lucrări la catenară, linie și sistemul de semnalizare pentru a îndeplini cele 29 de cerințe tehnice necesare, astfel încât trenurile să poată circula cu succes la 200 km/h.
Inițial, trenurile internaționale care vin de la Hamburg și ajung în Danemarca vor circula cu 200 km/h pe această porțiune, având ca scop minimizarea (sau eliminarea totală) a întârzierilor, datorită noilor secțiuni cu viteză de 200 km/h. Cu toate acestea, danezii se confruntă cu așteptări îndelungate pentru sosirea noilor trenuri rapide, comandate în număr mare.
Pe acest tronson, vor circula trenuri Alstom, modelul Coradia Stream, similar cu cel comandat și de România, dar cu o notabilă diferență de viteză, de 200 km/h, față de „doar” 160 km/h.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM
În 2021, compania feroviară DSB a semnat un contract cu Alstom pentru 100 de trenuri electrice, în valoare de 1,4 miliarde de euro. Cu toate acestea, termenul inițial de finalizare în 2024 a fost amânat, iar noile așteptări indică 2027, din cauza numeroaselor amânări în procesul de producție.
Danezii au făcut, de asemenea, o comandă de 16 trenuri (cu vagoane) de la compania spaniolă Talgo, cu o viteză de atingere de 230 km/h. Primele garnituri Talgo au ajuns în ianuarie 2024, iar testele pentru obținerea certificărilor sunt programate în lunile următoare, cu posibilitatea de a transporta pasageri începând toamna aceasta. Așteptările indică ca toate trenurile din contractul cu Talgo să fie livrate până în 2027.
Trenurile daneze operează cu o viteză maximă de 180 km/h, însă vitezele medii sunt adesea peste 100 km/h. De exemplu, pe ruta Copenhaga – Aarhus, care măsoară 329 km, cele mai rapide trenuri parcurg distanța în 2 ore și 43 de minute. Prețurile biletelor variază între 50 și 70 de euro pentru clasa a 2-a (echivalentul în coroane daneze).
Cel mai rapid tronson este între Hoje Taastrup și Odense, unde 140 km sunt parcurși în doar 63 de minute. Din Copenhaga, există peste 100 de trenuri zilnice către Malmo, în Suedia, traversând celebrul pod Oresund deschis în 2000, care a avut un impact semnificativ asupra economiei regiunii.