Societatea Republicii Moldova este bulversată de accidentele rutiere comise de șoferi în stare de ebrietate, mai ales dacă au funcții în sistem, or dacă lasă în urma lor morți și victime schilodite. Dar și mai bulversată este atunci când ei își recunosc vina și instanța le aplică pedepse cu suspendare. Procurorul Igor Demciucin, adjunct al procurorului general interimar, responsabil de domeniul urmăririi penale, însă a explicat că lucrurile stau altfel.
În cadrul unui club de presă care a avut loc joi, 12 octombrie curent, pe tema „Investigarea infracțiunilor săvârșite de conducătorii mijloacelor de transport rutier”, procurorul Igor Demciucin a declarat că asemenea dosare sunt contestate de procurori în cea de-a doua instanță – la Curțile de Apel. Acolo, la majoritatea, în special cele menționate, completele de judecători modifică pedepsele în „executare reală”.
„Într-adevăr sunt dispuse prejudicii morale de milioane, 1,5 milioane de lei, 2 milioane de lei. Prejudiciile dispuse sunt destul de mari, probabil instanța a stabilit că sunt echitabile. Ce ține de executare, există oficiile de probațiune. … Propunem înăsprirea pedepselor, dar vă zic că, pe parcursul anului 2022-2023, sentințele cu pedepse cu suspendare au fost contestate de procurori și pentru majoritatea au fost admise apelurile, fiind pronunțate decizii în care s-a aplicat executare reală”, a declarat Igor Demciucin.
Solicitat să dea o cifră, procurorul a subliniat că „majoritatea”.
„Dacă urmăriți istoricul, li se aplică pedepse cu executare reală. Este vorba de 90 la sută din dosarele contestate, inclusiv cele de rezonanță și în special cele în care șoferul este în stare de ebrietate și unde a părăsit locul accidentului. Întotdeauna acestea s-au finalizat cu pedepse cu executare reală”, a conchis procurorul.