Curs valutar
  • EUR
    20.1616
    0.1577%
  • USD
    18.1049
    0.8788%
  • RUB
    0.2185
    0.8238%
  • RON
    3.7719
    0.1405%
  • UAH
    0.3994
    1.2268%

Toate știrile

12 noiembrie 2026

UE a decis: Salariile nu vor mai fi secrete, iar angajații și le pot compara

31 Mart. 2023, 07:51
 // Categoria: În Lume // Autor:  Redacția Realitatea
31 Mart. 2023, 07:51 // În Lume //  Redacția Realitatea

Parlamentul European a votat o directivă potrivit căreia salariile nu vor mai fi secrete, iar angajatorii trebuie să ia măsuri la diferențe mai mari de 5% între bărbați și femei.

Potrivit noii directive, angajatorii vor trebui să divulge angajaților informații utile pentru a compara salariile și a expune diferențe de remunerare între femei și bărbați.

Potrivit unui comunicat al Parlamentului European, normele prevăd că lucrătorii și reprezentanții lucrătorilor vor avea dreptul de a primi informații clare și complete despre nivelurile de salarizare individuale și medii, defalcate în funcție de gen. Salariul secret va fi interzis, căci nu ar trebui să existe clauze contractuale care să împiedice lucrătorii să își divulge remunerația sau să solicite informații despre aceeași categorie sau alte categorii de remunerare a lucrătorilor, precizează sursa citată.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

În ceea ce privește aspectele legale legate de remunerare, sarcina probei se transferă de la lucrător la angajator. Dacă un lucrător consideră că nu a fost aplicat principiul egalității de remunerare și sesizează instanța, legislația națională ar trebui să oblige angajatorul să demonstreze că nu a existat nicio discriminare, se arată în comunicatul Parlamentului European.

Anunțurile de posturi vacante și titlurile posturilor vor trebui să fie și ele neutre din punctul de vedere al genului, iar procesele de recrutare să se desfășoare într-un mod nediscriminatoriu.

Atunci când raportarea remunerațiilor indică o diferență de remunerare între femei și bărbați de cel puțin 5%, angajatorii vor trebui să evalueze salariile împreună cu reprezentanții lucrătorilor lor. Statele membre vor trebui să instituie sancțiuni eficace, proporționale și disuasive, cum ar fi amenzile, pentru angajatorii care încalcă normele. Un lucrător care a suferit un prejudiciu din cauza unei încălcări a normelor va avea dreptul de a solicita despăgubiri.

Drepturi în premieră pentru persoanele non-binare

Pentru prima dată, discriminarea multiplă și drepturile persoanelor non-binare au fost incluse în domeniul de aplicare al noilor norme, potrivit actului normativ aprobat de Parlamentul European.

„Am obținut nu doar introducerea unor măsuri obligatorii pentru a elimina diferențele de remunerare între femei și bărbați, ci și ca toți cetățenii Uniunii să beneficieze de noi drepturi, de recunoașterea situației în care se află și de protecție împotriva discriminării salariale. Persoanele non-binare au același drept la informare ca bărbații și femeile. Sunt mândră că, prin această directivă, am definit pentru prima dată discriminarea multiplă în legislația europeană și am inclus-o drept circumstanțe agravante atunci când se stabilesc sancțiunile”, a declarat Samira Rafaela (Renew Europe), din Comisia pentru drepturile femeilor și egalitatea de gen.

Ca să intre în vigoare Directiva, Consiliul va trebui să aprobe oficial acordul înainte ca textul să fie semnat și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Noile reguli vor intra în vigoare la 20 de zile de la publicarea lor.

„De-a lungul timpului, munca femeilor a fost subevaluată și prost plătită, iar prin această directivă facem un pas important pentru a asigura o remunerare egală pentru o muncă de valoare egală. Sunt foarte mândră că Parlamentul a reușit să extindă domeniul de aplicare, să întărească rolul partenerilor sociali și să asigure drepturi individuale și colective solide”, a spus și Kira Marie Peter-Hansen, din Comisia pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale.

Realitatea Live

12 Nov. 2026, 19:53
 // Categoria: Societate // Autor:  Daniela Baranovschi
12 Nov. 2026, 19:53 // Societate //  Daniela Baranovschi

Numărul copiilor romi înscriși în școlile primare și gimnaziale din Republica Moldova a crescut de la 1.114 în anul de studii 2023–2024 la 2.029 în 2025–2026. O creștere se înregistrează și în învățământul profesional tehnic, unde numărul elevilor romi a ajuns de la 33 la 76. Datele au fost prezentate de Ministerul Educației și Cercetării în cadrul unor audieri publice organizate de Parlament, dedicate accesului copiilor romi la educație.

Potrivit Ministerului, una dintre măsurile introduse în 2026 este rezervarea a 10% din locuri pentru copiii și tinerii romi la înscrierea în clasa I și admiterea în licee. De asemenea, aceștia beneficiază de cote speciale și facilități la admiterea în instituțiile de învățământ profesional tehnic și superior.

A crescut și numărul elevilor și studenților romi care primesc burse de merit. Dacă în anul de studii 2023–2024 erau 49 de beneficiari, în 2025–2026 numărul lor a ajuns la 110.

Pentru copiii care au abandonat școala sau nu au fost înscriși în sistemul educațional, Ministerul a început să testeze un Program de Educație Accelerată. Acesta este aplicat, începând cu anul de studii 2026–2027, în șapte instituții și urmează să includă 175 de elevi. Totodată, 60 de cadre didactice vor fi instruite pentru a lucra în cadrul programului. Scopul este ca acești copii să poată recupera studiile și să revină în sistemul educațional.

O altă măsură este introducerea mediatorilor educaționali în localitățile Otaci, Soroca și Edineț. Aceștia fac legătura dintre școală, familie și autoritățile locale și intervin atunci când apar probleme care îi împiedică pe copii să frecventeze orele. Activitatea lor urmărește prevenirea absențelor, a abandonului școlar și a discriminării.

În paralel, 22 de instituții de învățământ, dintre care 11 școli și 11 grădinițe, primesc sprijin pentru a facilita accesul copiilor romi la educație. Proiectul include instruirea profesorilor, servicii de sprijin psihopedagogic și activități prin care părinții sunt încurajați să se implice mai mult în educația copiilor.

Autoritățile urmăresc și păstrarea limbii și culturii rome. În acest scop, a fost creat un grup de lucru care analizează posibilitatea introducerii limbii romani în școli. Ministerul intenționează să testeze predarea acesteia în două instituții din Otaci și Soroca.

Totodată, a fost elaborată programa pentru disciplina „Istoria, cultura și tradițiile poporului rom”, destinată elevilor din clasele V–IX. Ministerul pregătește și materialele didactice necesare. Din 2024, în școli este organizată anual Săptămâna Romilor, cu activități despre istoria și tradițiile comunității, dar și despre combaterea stereotipurilor.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!