Limitarea meselor și gustărilor la un interval de nouă ore pe zi și evitarea alimentelor cu cel puțin patru ore înainte de culcare ar putea contribui la protejarea creierului odată cu înaintarea în vârstă, arată un studiu preliminar, citat de The Guardian.
Cercetarea, prezentată la reuniunea anuală Nutrition 2026 a Societății Americane pentru Nutriție, a inclus 47 de femei cu vârste cuprinse între 50 și 79 de ani, care aveau exces de greutate sau obezitate. Toate participantele au urmat timp de șase luni o dietă cu un deficit de aproximativ 500 de calorii pe zi.
Dintre acestea, 26 de femei au fost încurajate să își consume toate mesele într-un interval de nouă ore, de exemplu între orele 10:00 și 18:00. Celelalte participante și-au distribuit mesele pe parcursul a aproximativ 12 ore.
La finalul studiului, ambele grupuri au slăbit, în medie, aproximativ șapte kilograme. Totuși, femeile care au mâncat într-un interval mai restrâns au obținut rezultate mai bune la testele de planificare spațială și rezolvare a problemelor. Cercetătorii au observat și indicii că acestea au făcut mai puține greșeli la testele de memorie și învățare, deși la unele teste privind multitaskingul și timpul de reacție diferențele nu au fost semnificative.
Coordonatoarea studiului, profesoara Sue Shapses, specialistă în științe nutriționale la Universitatea Rutgers din Statele Unite, spune că efectele observate au fost „modeste”, însă sugerează că alimentația într-un interval limitat de timp ar putea îmbunătăți memoria și reduce erorile asociate atenției și rezolvării problemelor.
Cercetătorii cred că beneficiile ar putea fi explicate de interacțiunea dintre ritmul circadian, metabolism și procesele inflamatorii din organism. Ei intenționează să extindă cercetările pentru a înțelege mai bine de ce momentul în care mâncăm poate fi la fel de important ca alimentele pe care le consumăm.
Specialiști independenți atrag însă atenția că rezultatele sunt preliminare și trebuie confirmate prin studii mai ample, înainte de a putea formula recomandări ferme. Totuși, ei consideră că evitarea meselor consistente târziu în seară ar putea avea efecte benefice atât asupra controlului glicemiei și sănătății cardiovasculare, cât și asupra funcțiilor cognitive.
