Curs valutar
  • EUR
    19.9997
    -0.134%
  • USD
    17.3383
    -0.1298%
  • RUB
    0.2089
    -1.0531%
  • RON
    3.8168
    -0.11%
  • UAH
    0.3877
    0.2063%

Toate știrile

13 august 2026

Anunț pentru cei care consumă cafea zilnic! Ce s-a descoperit recent

06 Mart. 2023, 22:55
 // Categoria: Life // Autor:  Ursu Ana
06 Mart. 2023, 22:55 // Life //  Ursu Ana

Băută în cantități moderate, cafeaua poate avea efecte surprinzător de bune asupra sănătății. Este concluzia care reiese din cele mai recente studii, scrie Capital.ro.

Potrivit noilor cercetări, cei care au spus că beau zilnic o cantitate „moderată” de cafea au avut mai puține șanse de a fi diagnosticați cu accident vascular cerebral. Cu toate acestea, există unele greșeli pe care le puteți face și care pot avea efecte secundare dezastruoase, care includ riscul apariției unor afecțiuni neurodegenerative precum Alzheimer și Parkinson, potrivit TimesnowNews.

Așa cum au arătat unele studii, pe lângă îmbunătățirea atenției, concentrării și a dispoziției, cafeaua are efecte antioxidante și anti-inflamatorii și reduce riscul apariției unor afecțiuni neurodegenerative precum Alzheimer și Parkinson. Toate aceste beneficii se pot obține câtă vreme cafeaua este băută în mod corect. Se pare că există un mod corect, dar și unul greșit, de a face acest lucru, iar acesta din urmă poate fi un pericol pentru sănătate, în special pentru creier. Iată care sunt modurile greșite de a bea cafea:

Prea multă cafea

Neagră, la presa franceză sau cappuccino, cafeaua este bună pentru sănătate atâta timp cât este băută cu moderație. Potrivit unui studiu publicat în Nutritional Neuroscience Journal, consumul a mai mult de șase cești de cafea pe zi este asociat cu un volum total mai mic al creierului și un risc mai mare, cu 53%, de demență și alte boli degenerative. Administrația pentru Alimente și Medicamente din SUA (FDA) spune că adulții sănătoși ar trebui să bea în jur de 400 de mg de cofeină, adică aproximativ 4 cești de cafea pe zi.

Bem cafeaua seara, târziu

Deși cafeaua ne scapă de somnolență și ne dă energie, dacă este băută seara, aproape de culcare, ne face irascibili. Cofeina rămâne în sânge mult timp după ultima înghițitură, provocând probleme de somn. Potrivit Institutului Național de Sănătate, efectele pe termen lung cresc acumularea de beta-amiloid, o proteină din creier legată de tulburările cognitive și boala Alzheimer. Experții recomandă să nu se bea cafea cu cel puțin șase ore înainte de culcare.

Adăugarea zahărului

Zahărul, indiferent de cantitate, este asociat cu o funcție cognitivă deficitară, hipertensiune arterială, diabet și probleme cardiace. Potrivit unui studiu din ”Clinical Interventions in Aging”, consumul excesiv de zahăr poate micșora creierul, afectând conectivitatea funcțională a acestui organ. Puteți începe prin a reduce, treptat, lingurițele de zahăr pe care le puneți în ceașca de cafea, după care renunțați cu totul.

Uitați să vă hidratați

Dacă sunteți un mare consumator de cafea, încercați să beți în același timp și cât mai multă apă. Cafeaua este diuretică și duce la deshidratare, iar aceasta este asociată cu o serie de efecte dăunătoare asupra sănătății: oboseală, durerile de cap și afectarea funcției cognitive.

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
13 Aug. 2026, 17:40
 // Categoria: Slider // Autor:  Daniela Baranovschi
13 Aug. 2026, 17:40 // Slider //  Daniela Baranovschi

Prețurile transporturilor de motorină au ajuns să fie mai mari decât cele ale combustibilului de aviație în Europa, pentru prima dată în mai bine de un an.

Situația apare în contextul în care continentul înlocuiește livrările mai reduse de combustibil pentru aviație din Orientul Mijlociu cu alte surse de aprovizionare, dar întâmpină dificultăți în a asigura suficientă motorină pentru industrie și agricultură, arată datele LSEG, citate de Reuters.

Europa a reușit să atragă transporturi de combustibil de aviație din SUA și din alte țări, precum Nigeria, după ce prețurile au crescut în urma izbucnirii războiului cu Iranul, care a perturbat aprovizionarea cu țiței și carburanți. Oferta globală de motorină s-a restrâns și mai mult după ce Rusia a interzis exporturile, în contextul atacurilor ucrainene asupra rafinăriilor sale.

Europa și-a majorat importurile de combustibil de aviație la 750.000 de barili pe zi în iunie, cel mai ridicat nivel din octombrie 2025, iar în iulie a menținut un ritm similar, față de 612.000 de barili pe zi în ianuarie, potrivit Kpler, transmite Mediafax.

În acest context, prețul motorinei a depășit în această săptămână prețul combustibilului de aviație, potrivit datelor LSEG.

De ce au crescut iarăși prețurile motorinei
Prețurile motorinei au revenit pe creștere în ultimele săptămâni, pe fondul blocajului negocierilor de pace cu Iranul și al perturbărilor exporturilor rusești. Acestea sunt acum cu doar 14% sub maximele din aprilie. Prețurile combustibilului de aviație au crescut, de asemenea, în ultimele săptămâni, dar sunt cu 25% sub recordurile din martie.

Un alt semn al slăbirii relative a combustibilului de aviație este faptul că acesta s-a depreciat în raport cu prețul contractelor futures pentru gazoil, indicatorul de referință în funcție de care este evaluat în Europa.

Prețul estimat pentru un transport de combustibil de aviație care ajunge în Europa era, pe 10 august, cu 24 de dolari pe tonă sub prețul contractelor futures pentru gazoil, potrivit LSEG.

Este cel mai mare discount din iulie 2025. La apogeul războiului cu Iranul, în martie, combustibilul de aviație avea un preț cu peste 500 de dolari pe baril mai mare.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking