Curs valutar
  • EUR
    19.9819
    0%
  • USD
    17.3213
    0%
  • RUB
    0.2071
    0%
  • RON
    3.8106
    0%
  • UAH
    0.3876
    0%

Toate știrile

15 august 2026

Studiu: Cum ne influențează cafeaua metabolismul

26 Oct. 2023, 10:03
 // Categoria: Life // Autor:  Realitatea MD
26 Oct. 2023, 10:03 // Life //  Realitatea MD

Consumul regulat de cafea a fost asociat cu numeroase beneficii pentru sănătate, însă un studiu restrâns sugerează că acest obicei zilnic are un efect mult mai profund asupra metabolismului decât se credea anterior.

Cercetarea, efectuată pe 47 de persoane adulte care obişnuiau să bea cafea în mod regulat, a descoperit că o cantitate importantă de cafea consumată zilnic – între patru şi opt ceşti pe zi – a afectat nivelurile a peste o sută de metaboliţi din sânge, potrivit Agerpres.

Metaboliţii reprezintă o gamă largă de produşi intermediari ai metabolismului, nivelurile acestor substanţe fiind influenţate de consumul de alimente sau de băuturi.

Oamenii de ştiinţă au anticipat mare parte dintre efectele constatate, însă unele dintre ele i-au surprins. Spre exemplu, consumul de cafea a determinat o scădere a nivelurilor anumitor metaboliţi asociaţi cu sistemul endocannabinoid – acelaşi care este influenţat de marijuana. Această reducere este opusul a ceea ce se întâmplă când o persoană consumă marijuana, au notat cercetătorii.

Nu este clar deocamdată ce presupune acest lucru pentru sănătatea organismului, însă numeroase studii au descoperit că persoanele care beau regulat cafea prezintă un risc mai mic de a dezvolta anumite afecţiuni în comparaţie cu cele care nu consumă această băutură, a explicat Marilyn Cornelis, profesor-asistent de medicină preventivă în cadrul Facultăţii de Medicină Feinberg de la Universitatea Northwestern din Chicago, una dintre cercetătorii care au realizat acest studiu.

Printre potenţialele beneficii se numără un risc mai mic de a dezvolta boala Parkinson, diabet, scleroză multiplă şi anumite tipuri de cancer.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!


„Însă, majoritatea acestor studii analizează doar asocierile (…) cantitatea raportată de cafea ingerată şi riscul de îmbolnăvire”, a declarat Cornelis care a precizat că studiul său a încercat ”să înţeleagă mai bine mecanismul, procesul biologic ce susţine aceste asocieri”.


Participanţii la studiu s-au abţinut de la consumul de cafea timp de o lună, apoi în următoarele 30 de zile au consumat câte patru ceşti pe zi, iar în a doua lună cantitatea a fost crescută la opt ceşti pe zi. La finalul fiecărei luni au fost prelevate probe de sânge care au fost analizate şi comparate.

Printre efectele care i-au surprins pe cercetători s-au numărat modificări ale anumitor metaboliţi asociaţi cu anumiţi hormoni, precum testosteronul şi estrogenul, dar şi metabolismul acizilor graşi.

Nu este clar dacă aceste modificări au implicaţii asupra sănătăţii. ”Studii ulterioare pot face săpături mai adânci pentru a afla mai multe despre conexiunea cu metaboliţii endocannabinoizi, spre exemplu pentru a afla dacă astfel se poate explica de ce consumatorii de cafea au un risc scăzut de anumite afecţiuni.

Sitemul endocannabinoid contribuie la reglarea unei varietăţi de funcţii în corp, a notat Cornelis, precum tensiunea arterială, somnul, apetitul şi arderea caloriilor.

Cafeaua a fost asociată unui management mai bun al greutăţii corporale şi este posibil, după spusele ei, ca efectele sale asupra endocannabinoizilor să joace un rol în acest sens.

Cornelis a precizat că efectele cafelei asupra organismului sunt la polul opus faţă de cele ale consumului de marijuana – celebră pentru că stimulează pofta de mâncare.

Concluziile au fost publicate în Journal of Internal Medicine.

Potrivit recomandărilor alimentare din Statele Unite, persoanele adulte pot consuma în siguranţă până la 400 de miligrame de cofeină pe zi – aproximativ cât au consumat participanţii la studiu în luna a doua.

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
15 Aug. 2026, 15:47
 // Categoria: Slider // Autor:  Daniela Baranovschi
15 Aug. 2026, 15:47 // Slider //  Daniela Baranovschi

Șapte proiecte pentru construcția unor centrale eoliene, cu o capacitate totală sprijinită de 170 MW, au fost desemnate câștigătoare în cadrul unei licitații pentru producerea energiei regenerabile. Investitorii vor fi obligați să instaleze și baterii pentru stocarea energiei produse.

Comisia de licitații a selectat proiectele în baza celui mai mic preț oferit pentru energia electrică. Prețurile propuse de câștigători variază între 1,2398 și 1,2528 lei pentru un kWh, fără TVA.

Cele mai multe proiecte au fost câștigate de consorțiul „Lumina Noastră” – patru centrale, cu o capacitate totală de 54 MW. Energia produsă va fi vândută la prețuri cuprinse între 1,2398 și 1,2442 lei/kWh.

Consorțiul „Navitas Energy” a obținut dreptul pentru un proiect de 40,5 MW, la un preț de 1,2455 lei/kWh. Alte 35 MW au fost atribuite consorțiului „LEAFWIND ENERGY” SRL și „Oromaxmontaj” SRL, la 1,2482 lei/kWh.

Consorțiul „Summa FIBA Enerji” a fost desemnat câștigător pentru 40,5 MW din capacitatea totală de 52 MW a centralei, la un preț de 1,2528 lei/kWh.

Fiecare proiect va trebui să aibă și un sistem de stocare a energiei. Capacitatea minimă este de 0,25 MWh pentru fiecare MW de energie eoliană care beneficiază de sprijin. Capacitatea exactă a bateriilor pentru fiecare proiect va fi stabilită ulterior prin hotărârea Guvernului.

Investitorii vor avea la dispoziție 36 de luni pentru a pune centralele în funcțiune, termenul urmând să fie calculat din momentul publicării în Monitorul Oficial a hotărârii Guvernului privind acordarea statutului de producător eligibil mare.

Noile centrale sunt menite să crească producția de energie regenerabilă din țară și să ofere mai multă flexibilitate sistemului electroenergetic prin folosirea bateriilor de stocare.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking