Curs valutar
  • EUR
    20.0525
    -0.0364%
  • USD
    17.3532
    -0.2795%
  • RUB
    0.2100
    -1.2381%
  • RON
    3.8257
    0.1725%
  • UAH
    0.3869
    -0.4394%

Toate știrile

11 august 2026

Ce se întâmplă în organism dacă bei lapte zilnic?

11 Mart. 2024, 08:31
 // Categoria: Life // Autor:  Redacția Realitatea
11 Mart. 2024, 08:31 // Life //  Redacția Realitatea

Chiar și adulți fiind, laptele are un farmec aparte. Nu numai că ne aduce aminte de bucuriile simple din copilărie, dar rămâne mereu pe lista de alimente preferate. Laptele abundă în nutrienți, proteine vegetale, minerale cum e calciul, precum și vitaminele A, B2, B12 și D.

Laptele este o opțiune mai bună decât alte lichide dacă dorești să reduci caloriile. O cană de lapte integral are în jur de 150 de calorii, 8 grame de proteine și 8 grame de grăsime (din care 4 grame de grăsimi saturate). Dacă încerci să reduci din gramele de grăsimi, ai putea opta pentru o cană de lapte fără grăsimi. Laptele degresat te scutește de 66 de calorii, în vreme ce furnizează aceeași cantitate de proteine, vitamine și minerale.

Dacă încerci să scazi valoarea colesterolului fără medicație, ai putea sta deoparte de grăsimile saturate din lapte consumând doar spuma. Asociația Americană a Inimii sugerează limitarea aportului de grăsimi saturate la aproximativ 12 grame zilnic dacă dorești să reduci colesterolul. În mod interesant, laptele poate îmbunătăți nivelurile de colesterol, dar într-un mod diferit decât ai crede, relatează HealthDigest.

Ce se întâmplă în organism dacă bei lapte zilnic

Într-un studiu din 2018 publicat în European Journal of Clinical Nutrition, participanții au băut zilnic aproximativ 500 grame de lapte integral sau degresat timp de 3 săptămâni. Ulterior, au evitat orice alt tip de lapte alte 3 săptămâni. Când persoanele implicate în studiu au băut lapte integral, nivelul lor de HDL (colesterol „bun”) a crescut. Nici laptele degresat și nici cel integral nu au crescut valoarea colesterolului total și a LDL. Cu alte cuvinte, a bea lapte zilnic poate fi sănătos dacă încerci să ai grijă de valoarea colesterolului.

Efectele laptelui asupra sănătății

A bea lapte integral, cu conținut scăzut de grăsimi sau lapte degresat are și alte beneficii pentru sănătate, potrivit unei analize complexe din 2020. Deși laptele cu conținut mare de grăsimi poate crește riscul de accident vascular cerebral, a bea mai mult lapte este asociat cu un risc mai scăzut de accident vascular cerebral, boli cardiovasculare și hipertensiune arterială. Cu cât bei mai mult lapte sărac în grăsimi, cu atât este mai puțin probabil să faci cancer colorectal.

În egală măsură, laptele poate reduce riscul de diabet de tip 2. Fiecare pahar de 200 ml de lapte băut zilnic poate scădea riscul sindromul metabolic cu 13% și pe cel al obezității cu 16%. De asemenea, laptele reduce riscul de osteoporoză cu 40%.

Potrivit Eatingwell, laptele abundă în calciu și vitamina D, doi nutrienți vitali pentru sănătatea oaselor. Fiind o sursă remarcabilă a ambilor nutrienți, medicii recomandă să păstrezi laptele în dieta ta toată viața, pentru a susține sănătatea osoasă.

Impresionantul profil nutrițional al laptelui îl ajută să ne mențină perspicacitatea minții pe măsură ce îmbătrânim. Un studiu din 2020 arată că lactatele degresate, fermentate și caimacul sunt asociate cu o stimulare a sănătății cerebrale.

Riscurile consumului excesiv de lapte

Totuși, există și unele riscuri când vine vorba de consumul de lapte. Acesta poate crește riscul de cancer la prostată, cancer gastric și un tip de limfom. Deși laptele integral poate scădea riscul de boală Alzheimer, este asociat cu o creștere a riscului de boală Parkinson. În plus, prea mult lapte dat copiilor foarte mici poate crește riscul de anemie. De asemenea, a bea mai mult lapte poate fi asociat cu prezența acneei, însă nu pare să existe o legătură între lapte și endometrioză sau problemele dentale.

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
11 Aug. 2026, 18:33
 // Categoria: Slider // Autor:  Cătălina Boico
11 Aug. 2026, 18:33 // Slider //  Cătălina Boico

Ungaria are un nou președinte. Andras Baka a fost ales astăzi, 11 august, de Parlamentul de la Budapesta, scrie CNN. 

Fostul președinte al Curții Supreme a primit 140 de voturi pentru și șase împotrivă, fără nicio abținere. Baka a fost ales în această funcție, în mare parte ceremonială, cu voturile partidului de centru-dreapta Tisza, aflat la guvernare. Membrii partidului de opoziție Fidesz nu au participat la vot.

Într-un discurs rostit după depunerea jurământului, Andras Baka a criticat guvernarea anterioară, afirmând că, în timpul mandatului lui Viktor Orban, „un singur partid a capturat statul”, ramurile puterii nu erau separate și nu exista un sistem funcțional de control și echilibru.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Cu toate acestea, el a declarat că sarcina de a construi un nou viitor pentru Ungaria „necesită atât dreptate, cât și autocontrol” și a subliniat că rolul președintelui este de a reprezenta cetățenii cu opinii diferite.

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant