În perioada ianuarie – decembrie 2024, au fost monitorizate aproximativ 15.000 de zboruri operate pe Aeroportul Internațional Chișinău. Performanțele înregistrate indică faptul că 65,3% dintre toate zborurile planificate au aterizat la timp, iar 58,4% dintre zboruri au decolat la timp.
Cea mai bună performanță a fost înregistrată în luna martie, când 78,2% dintre zboruri au aterizat la timp, iar 78,6% au decolat la timp. Pe când, cele mai slabe rezultate s-au înregistrat în luna iulie, când doar 45,8% dintre zboruri au aterizat la timp și 38,5% au decolat la timp, se arată într-o analiză a Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE).
Cele mai frecvente destinații în perioada analizată au fost: Istanbul (12,7%), Antalya (12,0%), București (8,4%), Londra (7,0%), Varșovia (5,3%), Sharm El-Sheikh (5,2%), Tel Aviv (4,4%) și Viena (4,0%).
În ceea ce privește operatorii aerieni, Fly One a efectuat 31% dintre toate zborurile de pe Aeroportul Internațional Chișinău, fiind lider în activitatea aeriană. Compania HiSky a realizat 20% din zboruri, urmată de Turkish Airlines (10%), Wizz Air (7%) și TAROM (6%). Este de remarcat faptul că, în luna decembrie 2024, Wizz Air a crescut numărul de zboruri operate, ajungând să reprezinte 17% dintre toate cursele aeroportului. Acest lucru sugerează o posibilă creștere a competiției și o redistribuire a cotelor de piață în 2025.
Cele mai punctuale companii aeriene la aterizare au fost Turkish Airlines (78,9%), TAROM (76,7%) și LOT Polish Airlines (74,5%), conform datelor prezentate în tabelul 1. Iar la decolare, cele mai punctuale companii au fost TAROM (69,2%), HiSky (63,6%) și Fly One (62,5%), conform (tabelul 2).
Se observă diferențe semnificative între punctualitatea la aterizare și cea la decolare, fenomen identificat și în rapoartele de monitorizare anterioare. Companiile străine care operează pe Aeroportul Internațional Chișinău, deși aterizează frecvent la timp, tind să înregistreze întârzieri considerabile la plecare. Această discrepanță poate fi influențată de factori operaționali locali sau de condiții externe.
Tabelul 1. Punctualitatea companiilor avia la aterizare pentru perioada ianuarie – decembrie 2024

Tabelul 2. Punctualitatea companiilor avia la decolare pentru perioada ianuarie – decembrie 2024
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Un zbor este considerat aterizat sau decolat la timp dacă evenimentul are loc în intervalul de 15 minute față de ora planificată. Din analiză au fost excluse companiile aeriene care nu au acumulat o pondere de 2% din zborurile efectuate. Calculele autorului în baza datelor de pe pagina aeroportului internațional Chișinău.