Se spune despre creșterea unei afaceri că e un proces similar celor din agricultură. Se investesc finanțe în material semincer de calitate, în speță ne referim la cunoștințe / aptitudini / resurse umane și, evident, un capital, iar apoi udăm (adică defalcăm constant resurse financiare sau nonpecuniare) și strângem roada, adică ajungem în sfârșit la câteva elemente importante: profitul și vizibilitatea brandului sau puterea unei mărci.
Doar că acest scurt rezumat se ascunde în spatele a zeci de ani în care un antreprenor depune eforturi pe oră ca să ajungă în apropierea (atenție!) obiectivelor setate.
Există o cale scurtă, care presupune o posibilitate de a crește o afacere utilizând mecanismele deja existente și fezabile, adică verificate în timp. Da, este vorba despre franciză, un instrument legal, care presupune că un atare subiect încheie un contract cu un brand deja devenit puternic pe piață în baza căruia primește anumite drepturi de proprietate intelectuală, de exploatare și de producție.
Să vedem care sunt condițiile sau rigorile pe care le impune obținerea unei francize?
- prima și cea mai importantă este componenta financiară. Majoritatea companiilor care oferă franciză, pe lângă costul acesteia propriu zis, cere și un capital minim investițional.
- disponibilitatea implementării instrumentelor necesare. Dacă ne referim la francize imobiliare, de exemplu, s-ar putea să fie necesar un anume spațiu dedicat companiei viitoare și o echipă cu care să colaborați.
Haideți să aruncăm o privire peste cele mai mari și de succes francize la nivel național în acest moment.
- RE/MAX – lideri mondiali pe piața imobiliarelor
Evident, domeniul imobiliar reprezintă un segment aparte despre care trebuie să discutăm în acest articol, iar unul dintre liderii la nivel mondial este RE/MAX. Franciza imobiliară RE/MAX are un preț extrem de accesibil de doar 9 000 euro, plus pachetul educațional în cadrul academiei RE/MAX România de doar 990 euro, acest element fiind vital pentru funcționarea corectă și costul pachetului educațional al academiei RE/MAX România, iar taxa procentuală pentru franciză este de 9% din comisionul încasat. Ce ne spun aceste date? În primul rând, accentul sporit pe dimensiunea educațională a afacerii, acolo unde antreprenorii trebuie să investească cu regularitate. Aceștia nu doar creează oferte cu apartamente de vânzare sau cu terenuri de vânzare în Chișinău, ci au menirea de a-i ajuta pe cei care procură franciza să ajungă în topul unor agenții imobiliare din Chișinău, dar și din afara țării.
- McDonald`s
Se numără printre cele mai mari și vandabile francize existente la moment, iar la baza sa stă achiziționarea de către Raymond Albert Kroc a unui restaurant care era aproape falimentar. Conform ultimelor date, un solicitant al acestei francize trebuie să aibă un minim de 500.000 dolari lichidități și să achite o taxă de 45.000 dolari.
- KFC
Și franciza KFC se bucură de popularitate, oferindu-le antreprenorilor posibilitatea de a-și deschide localuri în aproape orice colț al lumii, cu o taxă de franciză de circa 20 – 23 mii euro.
- Star Kebab
Încă o nișă de succes în francize este cea a fast food-ului, iar lider pe piața națională pare să fie Star Kebab. Aceștia sunt printre primii care au scos de vânzare francize pentru orice colț al țării, la un preț democratic. Taxa de franciză este de 7000, cu redevențe lunare de doar 4%, iar investiția finală este de 60 000 – 180 000 euro. Una dintre condițiile principale este prezența unui spațiu de minim 120 m.p. pentru desfășurarea activității viitorului restaurant.
Vrei să ai succes, apelând la o franciză deja îmbunătățită la nivel mondial? Alege RE/MAX, deoarece reușita acestei francize este că dezvoltă nu doar un produs economic, ci îmbină raportul calitate – prestanță, transformând piața de imobile din Chișinău, dar și din țară, într-un mediu antreprenorial competitiv. Devino parte dintr-un proiect de renume în întreaga lume.
P.