Guvernul a aprobat, în cadrul ședinței de astăzi, proiectul de lege pentru ratificarea Amendamentului din 06 octombrie 2021 la Acordul de împrumut dintre Republica Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare în vederea realizării Proiectului de achiziție a locomotivelor și de restructurare a infrastructurii feroviare, semnat la 14 noiembrie 2014.
Prin intermediul Amendamentului propus spre ratificare se dispune majorarea sumei alocate de către BERD pentru reabilitarea infrastructurii feroviare de la 27,5 mln. euro până la 51,0 mln. euro, din care 49 750 000 euro vor fi alocați pentru lucrări de reabilitare a infrastructurii, iar 1 250 000 euro pentru supravegherea tehnică a lucrărilor pe tronsonul de cale ferată Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești). Perioada de rambursare a Acordului de împrumut este de 15 ani (2017-2032).
„De remarcat faptul că suma inițial împrumutată pentru lucrările de reabilitare a infrastructurii feroviare prin intermediul Proiectului constituie 55,0 milioane de euro, din care BERD a alocat 27,5 milioane euro, iar Banca Europeană pentru Investiții, 30 milioane euro. În urma efectuării evaluării costurilor și a studiilor de fezabilitate, cele două entități au convenit că sumele alocate pentru reabilitarea infrastructurii feroviare sunt insuficiente, intervenind astfel cu majorarea acestora. Majorarea finanțării lucrărilor de reabilitare a infrastructurii feroviare va contribui la creșterea volumelor de mărfuri și de pasageri, transportate pe tronsonul de cale ferată Tighina-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești, prin intermediul căruia se efectuează majoritatea tranzitului mărfurilor din Federația Rusă, Ucraina și România”, se arată într-un comunicat de presă al ministerului de resort.
De asemenea, cabinetul de miniștri a aprobat în ședința de astăzi și proiectul de lege privind ratificarea Amendamentului din 18 august 2017 la Acordul de împrumut dintre RM și BERD în vederea realizării Proiectului de achiziție a locomotivelor și de restructurare a infrastructurii feroviare, semnat la 14 noiembrie 2014. Obiectivul principal al proiectului rezidă în amendarea clauzei privind tipul locomotivelor planificate spre procurare în cadrul Proiectului.
Precizăm că inițial era prevăzută procurarea locomotivelor multifuncționale destinate tracțiunii vagoanelor de pasageri și a vagoanelor marfare, iar urmare a modificărilor efectuate s-a specificat un al tip de locomotive, destinate transportului de marfă, care sunt mai puternice și oferă posibilitate de a trage garnituri mai lungi și mai grele în raport cu capacitățile tehnice ale locomotivelor multifuncționale.