Curs valutar
  • EUR
    19.9819
    0%
  • USD
    17.3213
    0%
  • RUB
    0.2071
    0%
  • RON
    3.8106
    0%
  • UAH
    0.3876
    0%

Toate știrile

15 august 2026

Consumul de șampanie ar putea reduce riscul de stop cardiac, sugerează un nou studiu

01 Mai 2025, 06:59
 // Categoria: În Lume // Autor:  Redacția Realitatea
01 Mai 2025, 06:59 // În Lume //  Redacția Realitatea

Consumul de șampanie, o alimentație bogată în fructe, menținerea unei greutăți corporale optime și o atitudine pozitivă față de viață ar putea ajuta la diminuarea riscului de stop cardiac, conform primului studiu de acest gen realizat la nivel mondial.

Milioane de oameni din întreaga lume mor în fiecare an în urma unui stop cardiac, o afecțiune în care inima încetează brusc să mai pompeze sânge în corp. Acest lucru este cauzat de o aritmie cardiacă periculoasă, când sistemul electric al inimii nu mai funcționează corect. Fără tratament imediat, precum resuscitarea cardio-respiratorie, persoanele afectate decedează, notează The Guardian.

Studiul a identificat 56 de factori de risc non-clinici asociați cu stopul cardiac, care includ stilul de viață, măsurători fizice, factori psihosociali, statut socio-economic și mediul local. A fost găsită o legătură puternică între acești factori și prevenirea unui număr semnificativ de cazuri.

Cercetătorii au descoperit că un consum mai ridicat de șampanie și vin alb, un aport crescut de fructe, menținerea unei dispoziții pozitive, controlul greutății și al tensiunii arteriale, dar și un nivel educațional mai ridicat pot avea un rol protector important. Concluzia a fost că între 40% și 63% dintre cazurile de stop cardiac ar putea fi evitate prin gestionarea celor 56 de factori de risc. Constatările au fost publicate în Canadian Journal of Cardiology.

Renjie Chen, coautor al studiului și cercetător la Universitatea Fudan din Shanghai, a declarat: „Din câte știm, acesta este primul studiu care investighează în mod cuprinzător asocierile dintre factorii de risc non-clinici modificabili și incidența stopului cardiac. Am fost surprinși de proporția mare (40%-63%) de cazuri care ar putea fi prevenite prin îmbunătățirea profilului de risc.”

Cum a fost realizat studiul

Cercetătorii au analizat date de la peste 500.000 de persoane din UK Biobank, o bază de date biomedicală de mare amploare din Regatul Unit. Dintre acestea, 3.147 au suferit un stop cardiac în perioada medie de urmărire de 14 ani.

Coordonatoarea studiului, Huihuan Luo, tot de la Universitatea Fudan, a explicat: „Toate studiile anterioare privind factorii de risc pentru stop cardiac au fost bazate pe ipoteze și s-au concentrat pe un număr limitat de factori selectați în baza cunoștințelor anterioare. Noi am realizat un studiu de tip exposome-wide association, care examinează relația dintre o gamă largă de expuneri de mediu și rezultate asupra sănătății, folosind datele din UK Biobank, urmat de analiza prin randomizare mendeliană pentru a evalua relațiile cauzale.”

„Studiul a identificat asocieri semnificative între diverși factori modificabili și stopul cardiac, schimbările de stil de viață având cel mai mare impact în prevenirea cazurilor.”

Eliminarea celei mai nefavorabile treimi dintre cei 56 de factori de risc ar putea preveni 40% dintre cazurile de stop cardiac, potrivit studiului. Dacă ar fi eliminați cei mai nocivi doi din trei factori, rata de prevenire ar urca la 63%.

Contradicție cu recomandările actuale

Într-un editorial asociat, Nicholas Grubic, de la Universitatea din Toronto, și Dakota Gustafson, de la Universitatea Queen’s din Ontario, Canada, au scris: „Una dintre cele mai interesante descoperiri ale studiului este efectul cardioprotector asociat cu consumul de șampanie și vin alb, ceea ce pune sub semnul întrebării presupunerile de lungă durată despre beneficiile specifice ale vinului roșu.”

„Mecanismele biologice care stau la baza acestui efect nu sunt încă clare, dar aceste rezultate întăresc ideea că beneficiile consumului moderat de alcool ar putea fi mai complexe decât se credea anterior.”

Sugestia că șampania și vinul alb ar putea avea efecte benefice intră însă în contradicție cu recomandările actuale.

British Heart Foundation usține că modificările stilului de viață pot reduce riscul de stop cardiac. Acestea includ reducerea consumului de alcool, renunțarea la fumat, alimentația sănătoasă, administrarea tratamentelor prescrise de medic și activitatea fizică regulată.

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
15 Aug. 2026, 17:00
 // Categoria: Slider // Autor:  Daniela Baranovschi
15 Aug. 2026, 17:00 // Slider //  Daniela Baranovschi

Numărul milionarilor din Republica Moldova a crescut anul trecut. Datele Serviciului Fiscal de Stat arată că 9 643 de persoane au declarat pentru 2025 venituri anuale de peste un milion de lei, cu 1 624 mai multe decât în anul precedent.

Cea mai mare sumă declarată de o singură persoană a fost de 169,6 milioane de lei. În total, milionarii au declarat venituri de 32,8 miliarde de lei și au achitat impozite în valoare de 2,3 miliarde de lei.

Cei mai mulți dintre milionari, 5 005 persoane, au declarat venituri între unu și două milioane de lei. Alte 2 992 de persoane au avut venituri cuprinse între două și patru milioane de lei, 698 – între patru și șase milioane, iar 464 – între șase și 10 milioane de lei. Totodată, 484 de persoane au declarat venituri de peste 10 milioane de lei.

Dintre cei 9 643 de milionari, 6 622 sunt bărbați și 3 021 sunt femei. Cea mai numeroasă categorie de vârstă este cea cuprinsă între 40 și 49 de ani, din care fac parte 3 351 de persoane. Cel mai tânăr milionar are 16 ani, iar cel mai vârstnic – 88 de ani.

Dividendele au fost principala sursă de venit a milionarilor, cu 13,45 miliarde de lei. Acestea au fost urmate de salarii, care au însumat 3,32 miliarde de lei.

În anul 2025, 211 159 de persoane fizice care nu desfășoară activități de întreprinzător au depus declarații de venit. În total, acestea au declarat venituri de 36,94 miliarde de lei, față de 31,12 miliarde de lei în 2024.

Impozitul pe venit declarat a ajuns la 3,41 miliarde de lei, comparativ cu 2,95 miliarde de lei în anul precedent. Salariile au rămas principala sursă de venit și au reprezentat 73,49% din totalul câștigurilor persoanelor fizice. Printre celelalte surse importante se numără dividendele și veniturile obținute din închirierea bunurilor imobile.

Totodată, 9 793 de persoane au beneficiat în 2025 de deduceri fiscale, în valoare totală de 112,55 milioane de lei. Cele mai solicitate au fost deducerile pentru studiile copiilor, serviciile medicale private și dobânzile achitate la creditele ipotecare pentru procurarea primei locuințe.

Peste 53 000 de contribuabili au folosit și mecanismul prin care pot direcționa 2% din impozitul pe venit către organizații necomerciale sau culte religioase. În total, au fost direcționate 28 de milioane de lei, cu 6,19 milioane de lei mai mult decât în anul precedent.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking