Un tunel care va bate recorduri este construit sub Marea Baltică, între Danemarca și Germania, și care va reduce semnificativ timpul de călătorie și va îmbunătăți legăturile Scandinaviei cu restul Europei.
Cu o lungime de 18 km, Fehmarnbelt va fi cel mai lung tunel auto și pentru calea ferată din lume. Este, de asemenea, o realizare inginerească remarcabilă, segmentele tunelului fiind plasate pe fundul mării și apoi îmbinate între ele.
Principalul șantier al proiectului este situat la intrarea nordică a tunelului, pe coasta insulei Lolland, în sud-estul Danemarcei.
Facilitatea se întinde pe mai mult de 500 de hectare și include un port și o fabrică unde sunt produse secțiunile tunelului, numite „elemente”.
„Este o facilitate uriașă aici”, spune Henrik Vincentsen, directorul executiv al Femern, compania daneză de stat care construiește tunelul.
Pentru a realiza fiecare element de 217 metri lungime și 42 metri lățime, oțelul armat este turnat cu beton. Majoritatea tunelurilor subacvatice – inclusiv Tunelul Canalului Mânecii de 50 km, dintre Marea Britanie și Franța – sunt săpate prin stânca de sub fundul mării. Aici, însă, 90 de elemente individuale vor fi unite, bucată cu bucată, ca niște cărămizi Lego.
„Stabilim noi recorduri cu acest proiect”, spune Vincentsen. „Tuneluri imersate s-au mai construit, dar niciodată la această scară.”
Cu un cost estimat la aproximativ 7,4 miliarde de euro, proiectul este finanțat în principal de Danemarca, cu 1,3 miliarde de euro din partea Comisiei Europene.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Odată finalizat, călătoria între Rødbyhavn, în sudul Danemarcei, și Puttgarten, în nordul Germaniei, va dura doar 10 minute cu mașina sau 7 minute cu trenul, înlocuind o traversare cu feribotul de 45 de minute.
Când tunelul va fi deschis în 2029, se estimează că peste 100 de trenuri și 12.000 de mașini îl vor traversa zilnic. Taxele de trecere vor rambursa creditele de stat contractate pentru construcție, proces care va dura circa patru decenii.