Economia Republicii Moldova va fi alimentată cu cel puțin 100 de milioane de lei în perioada Zilei Naționale a Vinului. Estimarea aparține invitaților emisiunii „Consens Național” de la Rlive, care au calculat suma pornind de la numărul de turiști și cheltuielile minime ale acestora. Anul acesta sunt așteptați peste 15 mii de vizitatori străini, fiecare investind între 400 și 500 de euro pentru sejurul în țară.
Ștefan Iamandi, directorul Oficiul Național al Viei și Vinului, a spus că anul acesta la sărbătoare au venit grupuri de turiști din Canada, Nigeria, Coreea de Sud și Japonia. În total sunt așteptați vizitatori din aproape 50 de țări.
„Ziua Națională a Vinului este ca un vagon în economia națională a țării. Vorbim de milioane de lei pompați timp de trei zile în economie și toți au de profitat din aceasta. La aeroport vedem nu doar turiști străini, dar și diaspora noastră revine pentru Ziua Națională a Vinului. Am devenit mai mult decât o sărbătoare națională, suntem un magnet al regiunii. Anul trecut după sărbătoare erau cozi imense la ieșirea din țară spre România și Ucraina”, a afirmat Ștefan Iamandi.
Prezent în studiol Rlive TV, Sorin Maslo, directorul Combinatului de Vinuri Cricova, întreprindere care a luat anul acesta marele premiu pentru merite deosebite nu doar la fabricarea vinurilor, dar și dezvoltarea turismului vitivinicol, a menționat rolul fiecărui turist în promovarea vinului moldovenesc.
„Pentru noi, fiecare turist devine un ambasador al vinurilor moldovenești oriunde în lume. Pentru a atrage vizitatori, noi creăm mereu ceva nou. Doar minele au rămas aceleași din anul 1952 când a fost fondată compania, dar vinurile și spumantele mereu sunt altele. La fel ca și repertoriul din singurul cinematograf subteran care se va redeschide în curând după o amplă renovare”, a spus Sorin Maslo.
Ediția a XXIV-a a Zilei Naționale a Vinului a instituit un premiu și pentru producătorii de distilate de calitate. Trofeul Creatorului de Distilate în anul 2025 a ajuns la Vinăria Bardar. Mihai Duca, directorul întreprinderii, a afirmat că și distileriile se pregătesc să primească turiști.
„Companiile din domeniul nostru au nevoie de un capital mai mare pentru a activa. Este vorba de o perioadă mai lungă de producție în care strugurii ajung un produs distilat. Este vorba. în medie, de opt-nouă ani ca să ai o gamă completă de divinuri. Sper ca în curând să primim și noi turiști, iar anul acesta de Ziua Națională a Vinului avem vizitatori partenerii noștri”, a explicat Mihai Duca.
Piața Marii Adunări Naționale din Chișinău devine în primul weekend al lunii octombrie cea mai importantă platformă de promovare a vinurilor moldovenești. Ediția a XXIV-a Zilei Naționale a Vinului 2025 a reunit anul acesta într-un singur loc 106 vinării, dintre care 46 sunt producători mici.