Numărul furturilor de automobile a crescut brusc în Rusia: în primele trei luni ale acestui an, acesta s-a mărit cu 70% comparativ cu aceeași perioadă din 2024, au declarat surse din cadrul companiei de asigurări VSK pentru cotidianul „Izvestia”. Și „AlfaStrahovanie” a raportat o creștere de 1,6 ori a numărului de furturi declarate în baza polițelor CASCO, comparativ cu anul trecut. Un val similar de furturi a fost confirmat și de companiile „Absolut Strahovanie”, „Soglasie” și „Zetta Strahovanie”, scrie The Moscow Times.
Regiunile cu cele mai multe cazuri de furturi în primul trimestru al anului 2025 sunt Moscova, Amur și Daghestan. Cele mai des furate automobile sunt modelele chinezești Chery și Haval, cele sud-coreene Hyundai și Kia, precum și marca autohtonă Lada.
De asemenea, a crescut și numărul furturilor de camioane chinezești FAW și Shacman. Potrivit „Soglasie”, trei din cinci cereri de despăgubire pentru furturi vizează mașini fabricate în China.
Companiile de asigurări explică această creștere bruscă a furturilor prin lipsa pieselor de schimb, cauzată de sancțiuni și de perturbările din lanțurile logistice.
„Deși problemele cu piesele au început încă din 2022, vârful furturilor a fost atins la începutul lui 2025. Acest lucru se explică prin uzura acumulată a automobilelor cumpărate în perioada 2020–2022: acestea necesită reparații, iar piesele noi sunt extrem de greu de găsit”, explică Irina Frank, directoarea companiei Frank Auto.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Potrivit acesteia, piesele rezultate din dezmembrarea mașinilor furate sunt vândute în principal prin service-uri auto „gri” și pe platforme online unde nu sunt necesare acte. Adesea, aceste componente sunt transportate în regiuni cu deficit ridicat, precum Daghestan sau Kabardino-Balkaria.
În plus, pe piața „gri”, piesele sunt vândute la prețuri mai mici decât cele originale, afirmă Alexei Tarapovski, fondatorul Anderida Financial Group. Reprezentanții companiei „Zetta Strahovanie” nu exclud o creștere și mai mare a furturilor de mașini în scopul dezmembrării, din cauza deficitului tot mai mare și a costurilor ridicate.