Noțiunea de bullying ar putea fi reglementată în legislația Republicii Moldova. Un aviz pozitiv la această inițiativă a fost oferit astăzi, 1 decembrie de către Comisia cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media și Comisia drepturile omului și relații interetnice, în calitate de comisie sesizată în fond, care a aprobat coraportul la proiectul de lege prin care se propune reglementarea noțiunii de bullying în Codul educației.
Astfel, prin modificările propuse la Codul educației, fenomenul de bullying va fi reglementat și recunoscut ca formă de violență psihologică, care are drept rezultat crearea unei situații de intimidare.
Totodată, proiectul stipulează că după intrarea în vigoare a modificărilor legislative, autoritățile responsabile vor elabora normele metodologice pentru aplicarea legii și vor propune practici de prevenire și combatere a acestui fenomen.
Scopul proiectului constă în reglementarea și recunoașterea fenomenului de bullying ca o formă de violență/agresivitate ce se manifestă în relațiile dintre copii și care are drept consecință intimidarea, umilirea, rănirea copiilor. Documentul a fost avizat de comisiile permanente ale Parlamentului, de Direcția generală juridică a Secretariatului Parlamentului, de Centrul Național Anticorupție și Guvern, care susțin examinarea acestuia în plenul Parlamentului.
„Guvernul propune o nouă formulare a noțiunii de bullying – formă de agresivitate care se manifestă în mod intenționat, repetat și prin dezechilibru de putere, în relațiile dintre copii, elevi sau studenți, și se referă la acele comportamente prin care un copil/elev/student sau un grup rănește, dăunează, provoacă suferință, neputință, aduce prejudicii demnității umane. Acest tip de agresivitate se desfășoară, în principal, în instituțiile de învățământ și în spațiile destinate educației și formării profesionale”, se arată în proiectul de lege.
La fel, se propune introducerea unui nou articol în lege, care va stipula expres intrarea în vigoare a prezentei legi la expirarea a șase luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Ministerul Educației și Cercetării, în termen de o lună de la intrarea în vigoare a prezentei legi, va aproba Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullying-ului.
Potrivit datelor statistice, în Republica Moldova, 86,8% dintre elevii claselor a VI-a – a XII-a sunt afectați de bullying. Cea mai alarmantă situație este în instituțiile de învățământ din Chișinău, unde fiecare al patrulea elev a fost victimă a acestui fenomen sau a asistat la situații de bullying.