Alegerile prezidențiale din 20 octombrie au fost marcate de o competiție acerbă, în care 11 candidați au luptat pentru a obține un scor mai bun și pentru a accede în turul doi al alegerilor prezidențiale, programat pentru data de 3 noiembrie. În campania electorală, fiecare candidat a folosit toate „armele” de care dispune pentru a câștiga încrederea cetățenilor și, în final, voturile acestora. Pe lângă alte instrumente de convingere, candidații au investit și bani, destinați diferitor materiale promoționale sau evenimente pentru a ajunge cât mai mult la publicul țintă – alegătorul.
În baza rapoartelor financiare depuse de către candidați la Comisia Electorală Centrală, Promo-LEX a făcut o analiză a cheltuielilor declarate, raportate la numărul de voturi acumulate. Acest exercițiu a avut drept scop de a afla cât i-a costat pe candidați votul cetățenilor, în turul I al alegerilor, și cât de eficientă a fost „investiția” lor. Precizăm că, în cazul celor doi candidați rămași în cursă – Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo, s-a operat cu cifrele din rapoartele financiare intermediare, întrucât rapoarte finale vor depune abia după turul II al alegerilor. În cazul celorlalți candidați, cifrele au fost colectate din rapoartele financiare finale, disponibile pe pagina Comisiei Electorale Centrale.
Cifrele raportate la Comisia Electorală Centrală a arătat că cel mai „scump” vot a fost înregistrat în cazul candidatei independente Natalia Morari, care a investit aproape 192 de lei pentru fiecare vot acumulat. La polul opus, Alexandr Stoianoglo a investit aproape 12 lei pentru fiecare vot acumulat.
Conform raportului financiar, candidatul PSRM, Alexandr Stoianoglo, a declarat că a cheltuit, până la alegerile din 20 octombrie, peste 4,6 milioane de lei. În urma scrutinului, acesta s-a ales cu 401.215 voturi din partea cetățenilor. Prin urmare, fiecare vot l-a costat pe Alexandr Stoianoglo aproape 12 lei. Stoianoglo a reușit să obțină un număr semnificativ de voturi cu cheltuieli mai reduse decât contracandidata sa, Maia Sandu.
Candidata PAS, Maia Sandu, a investit în fiecare vot acumulat puțin peste 15 lei. Aceasta a acumulat 656.852 voturi la alegerile din 20 octombrie, raportând cheltuieli de aproape 10 milioane de lei. În cazul Maiei Sandu, deși suma raportată este cea mai mare dintre toți candidații, costurile per vot sunt reduse, având în vedere scorul înregistrat.
În final, Promo-LEX precizează că, în urma analizei efectuate, putem concluziona că acei candidații, care au avut bugete mari, nu au obținut neapărat cele mai bune scoruri, iar cei care au alocat fonduri mai moderate au avut, în unele cazuri, performanțe mai bune din punct de vedere al costului per vot. Prin urmare, eficiența campaniilor și capacitatea de a mobiliza electoratul nu sunt direct proporționale cu nivelul cheltuielilor, ci depind de alți factori, precum mesajul și/sau strategia de campanie.