Experții media trag un semnal de alarmă și spun că încet, dar sigur, dispare presa scrisă din Republica Moldova. Pe lângă faptul că toate cheltuielile de tipărire devin o povară pentru managerii presei scrise, o altă problemă devine și comercializarea ziarelor și revistelor. Potrivit studiului „Piața mass-media din Republica Moldova: realități și tendințe” al Centrului de Jurnalism Independent, din cele 5700 de chioșcuri din Chișinău, doar în 120 mai este comercializată presă scrisă.
Experții de media spun că problema comercializării presei scrise în capitală persistă de ani buni. Încă la începutul lui 2017 din centrul Chișinăului au fost înlăturate 12 chioșcuri de presă, din motivul invocat că ar începe reparația capitală a principalului bulevard. Chioșcurile, însă, n-au revenit la locurile lor până în prezent.
Din 5.700 de chioșcuri și alte forme de comerț stradal din Chișinău, în doar 120 este comercializată presa. Spre finele anului 2019 alte nouă chioșcuri de presă au fost evacuate fără vreun avertisment. Autoritățile municipale au început a organiza licitații pentru dreptul de a amplasa chioșcuri în locuri prestabilite.
Însă prețurile sunt inaccesibile pentru vânzătorii de produse ieftine, dar importante și necesare, cum ar fi ziarele și revistele.
De asemenea, studiul mai relevă faptul că presă scrisă pierde teren și în raport cu cea online. Studiul necesităților media realizat în 2021 de CJI arată că presa online ocupă cel mai mare segment – 28%, din piața mass-media.
În antiteză cu presa scrisă care este în declin, studiul CIJ indică o popularitate crescândă a rețelelor Facebook și Instagram. De cealaltă parte, se înregistrează o descreștere drastică a popularității rețelei Odnoklassniki. O scădere de aproape 70 de mii de utilizatori, în doar șapte luni (între noiembrie 2020 și iunie 2021) a înregistrat și rețeaua Vkontakte. În același timp, noua rețea TikTok obține popularitate în Moldova (precum și la nivel global). TikTok era accesată de jumătate dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani.