Curs valutar
  • EUR
    20.3956
    1.0198%
  • USD
    19.5427
    0.2753%
  • RUB
    0.3185
    -0.2826%
  • RON
    4.1377
    0.9087%
  • UAH
    0.5292
    0.2646%

Motivația noii generații: Cum privesc tinerii banii și după ce își ghidează viața

24 Sept. 2021, 07:50
 // Categoria: Life // Autor:  Realitatea.md
24 Sept. 2021, 07:50 // Life //  Realitatea.md

Reprezentanții generației Z susțin că fac achiziții echilibrate, în egală măsură în online și offline, în vreme ce mai mult de jumătate dintre tineri (51%) și-au propus să economisească și să câștige mai mulți bani (48%), în 2021, comparativ cu pierderile suferite anul trecut. Așa arată datele studiului „Insights PulseZ” din România. De asemenea, 62% dintre participanți consideră împlinirea personală ca fiind cea mai importantă în viață, urmată de independența financiară (57%) și de sănătate (41%), iar 82% dintre tineri își aleg, astăzi, jobul în funcție de ceea ce le place să facă cel mai mult.

Studiul „Insights PulseZ”, aflat la cea de-a doua ediție națională, a fost conceput și coordonat de specialiștii programelor naționale antreprenoriale „Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și „Insights” – din cadrul organizației Romanian Business Leaders (RBL) și realizat de agenția de studii de piață iZi data, în rândul a aproximativ 1.200 de tineri din România.

A fost realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel național (urban și rural, tineri cu vârste cuprinse intre 16 si 24 de ani). Cercetarea s-a axat pe mai multe aspecte, printre care și atitudinea tinerilor referitoare la bani, pe gestionarea resurselor financiare și preferințele lor de achiziție, precum și pe factorii motivatori în alegerea unui job și a ghidării în viață, în noul context pandemic. În rândul membrilor generației Z (cei născuți după 1995, cunoscuți ca iGeneration, Centannials sau „nativi digitali”), în perioada iunie-iulie 2021, comparativ cu valul 2020 (perioada mai-iunie 2021, când a fost desfășurată prima ediție a studiului).

Care sunt preferințele generației Z

Mai mult de jumătate dintre tinerii intervievați (51%) în cadrul studiului Insights PulseZ mărturisesc că focusul lor pentru 2021 s-a axat pe economisire, în măsura în care 2020 le-a generat pierderi financiare. Totodată, 48% dintre ei și-au propus, anul acesta, să câștige mai mult (vs. 33% în 2020).

De asemenea, 45% dintre participanți spun că sunt mult mai atenți la cheltuielile pe care le fac, în vreme ce 25% dintre ei și-au propus să investească mai mult ca anul trecut. De altfel, intențiile de investiții se remarcă îndeosebi în rândul sexului masculin (33%), în comparație cu reprezentantele sexului feminin (18%). Interesant este faptul că intențiile de a investi se remarcă mai mult în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani (30%) decât în cazul celor de peste 21 de ani – doar 19% dintre aceștia având astfel de intenții.

Achiziționarea produselor, dictată de sex, vârstă și preferințe. Plata cu numerar, metoda favorită

În ceea ce privește produsele pe care tinerii le achiziționează, în prezent, produsele de tip FMCG (băuturi răcoritoare, batoane de ciocolată, snacks-uri, mâncare comandată cu livrare) se numără printre consumabilele pe care aceștia Z le cumpără, în continuare, cel mai mult, raportat la perioada pandemiei.

Nici când vine vorba despre produsele de fashion (37%), tinerii nu-și schimbă comportamentul de cumpărare, ei preferând să renunțe, mai degrabă  jocurile video (11% au renunțat în pandemie să plătească) și cursurile online (18% au renunțat în pandemie să plătească), în detrimentul produselor vestimentare.

De altfel, există categorii unde preferințele de achiziție sunt dictate de sex, de vârstă, de preferințele personale ori de resursele financiare, după cum urmează: jocurile video – 17% dintre băieți le cumpără la fel de des ca-n trecut (vs. 6% dintre fete), cărți/audiobooks – 32% dintre fete le achiziționează la fel de des (vs. 25% dintre băieți), produse IT & gadgeturi – 35% dintre băieți le cumpără la fel de des (vs. 27% dintre fete), mâncarea cu livrare – 37% mai mult în prezent față de înainte de pandemi, în rândul celor peste 21 de ani (vs. 21% – 16-18 ani).

Jumătate dintre tinerii generației Z consideră că fac achiziții echilibrate, în egală măsură din online și offline (51%). Totodată, comparativ cu anul trecut, a crescut numărul celor care au început să cumpere mai mult din online decât din offline (18% față de 12%) – o ipoteză validă fiind ideea că achizițiile online sunt un obicei accentuat post pandemie.

95% dintre tineri preferă să utilizeze, cel mai des, plata cu numerar, o treime dintre ei declarând că fac peste zece astfel de plăți pe săptămână. În ceea ce privește plata online, o altă modalitate de plată agreată de tineri, aceasta este utilizată între 1 și 4 ori pe săptămână de 62% dintre ei. De altfel, și cardul bancar utilizat la magazin este o metodă des folosită, el fiind menționat de 80% dintre participanți. Doar 45% dintre tineri folosesc telefonul ca mijloc de plată.

Factorii motivatori în alegerea jobului și a conceptului de viață

Întrebați care sunt cei mai importanți factori de care țin cont în alegerea jobului și a domeniului de activitate, 82% dintre participanții la studiu au menționat că își doresc să le placă ceea ce fac, dar și echipa alături de care lucrează și atmosfera de lucru (63%), precum și pachetul salarial (60%) și flexibilitatea programului (60%). Fetele acordă și mai mare importanță faptului că se simt bine cu ceea ce fac la job (84%) comparativ cu băieții (78%), iar 50% dintre tinere menționează și beneficiile extrasalariale printre aspectele motivatoare (vs. 42% în rândul băieților).

De altfel, domeniile umaniste (psihologie, resurse umane, sociologie) se află pe primul loc în rândul preferințelor generației Z (24%) – mai mult în rândul fetelor (32%) vs. a băieților (14%), urmate îndeaproape de domeniul IT și de inginerie – prima alegere în cazul băieților (35%) vs. 12% fete. Totodată, cercetarea arată că tinerele sunt cele care aleg într-o mai mare măsură un job în educație (20% vs 10% băieți) ori în publicitate, PR ori marketing (20% vs. 5% băieți).

Când vine vorba despre factorii care îi motivează cel mai mult în viață, aceștia sunt stabili, indiferent de vârstă, de contextul economic/social, iar preferințele sunt clare: 62% consideră împlinirea personală ca fiind cea mai importantă, urmată de independența financiară (57%) și de sănătate (41%). Totodată, tinerii au început să acorde mai multă atenție nevoii de dezvoltare psihologică și emoțională (36% în 2021 vs. 31% în 2020), în detrimentul unei cariere de succes (31% în 2021 vs. 36% în 2020).

Realitatea Live

FOTO, VIDEO Acum și în sectorul Râșcani! Kaufland a deschis cel de-al patrulea magazin din Chișinău
FOTO, VIDEO Acum și în sectorul Râșcani! Kaufland a deschis cel de-al patrulea magazin din Chișinău
SALUT – cardul de la Victoriabank care îți deschide oportunități nelimitate în banking
SALUT – cardul de la Victoriabank care îți deschide oportunități nelimitate în banking
La Moldtelecom, iarna aceasta ninge cu oferte și reduceri!
La Moldtelecom, iarna aceasta ninge cu oferte și reduceri!
Ia o Linie de Credit și poți câștiga 55 000 lei de la SEBO!
Ia o Linie de Credit și poți câștiga 55 000 lei de la SEBO!
Fundația Orange ajută. Dăruim căldură
Fundația Orange ajută. Dăruim căldură
Victoriabank: Unica bancă din clasamentul celor mai buni 20 de angajatori din țară  
Victoriabank: Unica bancă din clasamentul celor mai buni 20 de angajatori din țară  
02 Dec. 2022, 08:00
 // Categoria: Slider // Autor:  Redacția Realitatea
02 Dec. 2022, 08:00 // Slider //  Redacția Realitatea

Evenimentele pe care le poți urmări astăzi, 2 decembrie, în direct pe RLIVE TV și rlive.md:

11:00 Conferință de presă cu genericul: „Producătorii autohtoni de energie regenerabilă anunță Grevă Japoneză!! Apel către Comisia Situații Excepționale și Natalia Gavrilița”

11:00 Ședința Consiliului Audiovizualului din 2 decembrie 2022

11:00 Ceremonia de inaugurare a dotărilor maternității din cadrul spitalului raional Ceadîr-Lunga

13:00 Conferință de presă dedicată ediției a XI-a a Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru și Film ClassFest 

14:00 Comisia Electorală Centrală se convoacă în ședință 2 decembrie 2022

14:00 Viceprim-ministru pentru reintegrare Oleg Serebrian, susține un briefing de presă în legătură cu negocierile purtate la Chișinău în formatul “1+1”.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

RLIVE TV este distribuit în toate rețelele de cablu și IPTV primele fiind Moldtelecom, StarNet, Orange, ARAX, etc.

Acoperirea pe țară este de peste 80 % din total abonați TV.

RLIVE TV este prezent și în online, pe site-urile realitatea.mdRlive.md, bani.mdrupor.mdmoldovalive.md, diez.md, deschide.mdziarulnational.mdnordnews.mdzugo.md, paranteze.mdmoldova.org, newsmaker.md, într-un widget comod, pe paginile principale și de știri.

RLIVE TV este un nou concept de televiziune modernă și inedită, bazată pe grafică și vizual, o transpunere a online-ului pe TV, orientată spre oamenii care privesc TV în timpul zilei, la birou sau acasă.

Contentul de bază este reprezentat prin transmisiunile live ale celor mai importante evenimente sociale, economice, culturale și politice din țară, conferințe și ședințe, cu buletine de știri la finalul fiecărei ore, fillere și rubrici informative și educative pentru diverse vârste și domenii de interes.

FOTO, VIDEO Acum și în sectorul Râșcani! Kaufland a deschis cel de-al patrulea magazin din Chișinău
FOTO, VIDEO Acum și în sectorul Râșcani! Kaufland a deschis cel de-al patrulea magazin din Chișinău
SALUT – cardul de la Victoriabank care îți deschide oportunități nelimitate în banking
SALUT – cardul de la Victoriabank care îți deschide oportunități nelimitate în banking
La Moldtelecom, iarna aceasta ninge cu oferte și reduceri!
La Moldtelecom, iarna aceasta ninge cu oferte și reduceri!
Ia o Linie de Credit și poți câștiga 55 000 lei de la SEBO!
Ia o Linie de Credit și poți câștiga 55 000 lei de la SEBO!
Fundația Orange ajută. Dăruim căldură
Fundația Orange ajută. Dăruim căldură
Victoriabank: Unica bancă din clasamentul celor mai buni 20 de angajatori din țară  
Victoriabank: Unica bancă din clasamentul celor mai buni 20 de angajatori din țară  
 
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală