Raportul anual privind activitățile Parchetului European (EPPO) în 2022 arată o concentrare clară asupra fraudei UE care afectează veniturile publice, în special frauda transfrontalieră în materie de TVA, iar până la finele anului trecut EPPO avea 1117 investigații active, cu prejudicii totale estimate la 14,1 miliarde EUR, dintre care aproape jumătate (47 %) au rezultat din frauda în materie de TVA, informează un comunicat al instituției care însoțește raportul anual de activitate.
În 2022, EPPO a primit și procesat 3318 rapoarte de infracțiuni și a deschis 865 de investigații. În plus, judecătorii au acordat înghețarea a 359,1 milioane de euro în cadrul investigațiilor EPPO (față de 147,3 milioane de euro în 2021), ceea ce reprezintă de peste șapte ori bugetul organizației pentru 2022.
Documentul mai arată că 16,5% din investigaţiile active (185) au vizat cazuri de fraude cu TVA, însă valoarea pagubelor rezultate din aceste cazuri este de aproape jumătate (47%) din valoarea totală a pagubelor implicate.
De asemenea, EPPO are activi 114 procurori europeni delegaţi, iar la sediul central din Luxemburg lucrează 217 de angajaţi.
“La un an și jumătate de la începerea activităților noastre, potențialul EPPO nu poate fi ignorat. În 2022, am demonstrat că EPPO are o capacitate fără precedent de a identifica și de a urmări fluxurile financiare volatile și aranjamentele juridice opace. Am demonstrat că viteza, eficiența și câștigurile în materie de informații obținute în cadrul investigațiilor conduse de EPPO fac ca metodele tradiționale de coordonare transfrontalieră să fie greu de concurat. Suntem pe drumul cel bun, dar trebuie să facem mai mult. EPPO este departe de a-și fi atins întregul potențial. Dacă dorim ca EPPO să facă o diferență durabilă, avem nevoie de ajustări organizaționale și juridice. Acestea includ revizuirea Regulamentului EPPO și alocarea pentru cazurile EPPO a unor investigatori specializați și dedicați în domeniul fraudei financiare în toate statele membre participante”, a declarat Laura Codruța Kövesi, procurorul-șef european.
Instituția arată că, pentru a-și atinge potențialul maxim, Regulamentul EPPO trebuie să fie revizuit cât mai curând posibil în ceea ce privește mai multe aspecte critice.
Dincolo de necesitatea de a simplifica complexitatea administrativă a EPPO, precum și de a corecta, de exemplu, regula privind înlocuirea parțială a colegiului său, EPPO trebuie să fie capabil să își exercite competența pentru infracțiuni precum contrabanda în aceleași condiții în toate statele membre participante.
“În caz contrar, organizațiilor criminale li se oferă posibilitatea de a scăpa de cea mai puternică urmărire penală disponibilă prin simpla mutare a activităților lor în altă țară. În plus, normele privind cooperarea transfrontalieră între procurorii delegați europeni și, în special, regimul de autorizare judiciară a măsurilor de investigație fac deja obiectul unor clarificări în fața Curții Europene de Justiție, cu riscul de a se produce un regres în ceea ce privește acquis-ul UE în materie de cooperare judiciară”, conchide sursa citată.
Parchetul European (EPPO) și-a început activitatea la 1 iunie 2021. Instituția este responsabilă cu anchetarea și urmărirea penală a infracțiunilor care afectează bugetul Uniunii Europene.
Parchetul European este responsabil cu anchetarea și urmărirea penală a infracțiunilor care afectează bugetul UE. Este primul parchet supranațional care investighează și urmărește penal următoarele tipuri de fraudă și alte infracțiuni care aduc atingere intereselor financiare ale UE: frauda în materie de cheltuieli și venituri; frauda în materie de TVA (dacă implică două sau mai multe state membre și un prejudiciu de cel puțin 10 milioane EUR); spălarea de bani aferentă activelor provenite din fraudarea bugetului UE; corupția activă și pasivă sau deturnarea de fonduri care afectează interesele financiare ale UE; participarea la o organizație criminală în cazul în care scopul principal al activităților acesteia este săvârșirea de infracțiuni împotriva bugetului UE.