Curs valutar
  • EUR
    20.3375
    -0.1303%
  • USD
    17.5407
    0.1192%
  • RUB
    0.2496
    -1.1619%
  • RON
    4.1099
    -0.1484%
  • UAH
    0.6650
    0.2707%

PDCM propune reducerea impozitelor și crearea Ministerului Economiei și Finanțelor

04 Mai 2021, 10:41
 // Categoria: Economie // Autor:  Petru Cosoi
04 Mai 2021, 10:41 // Economie //  Petru Cosoi

Diminuarea în continuare a poverii fiscale, prin reducerea cotelor și a numărului  impozitelor și taxelor, concomitent cu creșterea disciplinei fiscale, este obiectivul anunțat de Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei în Programul său de activitate.

Președintele PDCM, Ion Chicu, care a publicat pe pagina sa de Facebook prioritățile partidului în domeniul dezvoltării economiei și consolidării finanțelor publice, a menționat că reducerea fenomenului economiei tenebre și eliminarea discriminării fiscale a agenților economici onești, sunt cruciale pentru asigurarea unei creșteri economice semnificative.

Ion Chicu afirmă că facilitățile fiscale urmează a fi aplicate preponderent pentru susținerea dezvoltării businessului mic, a ramurilor economice inovative, cum sunt tehnologiile informaționale și economia verde, pentru susținerea creării locurilor noi de muncă, dar și pentru programe destinate tinerilor și concetățenilor reveniți de peste hotare.

Printre măsurile propuse de către PDCM se numără subvenționarea impozitului pe venit al persoanelor fizice, achitat de către angajații până la vârsta de 25 de ani; subvenționarea impozitului pe venit al persoanelor juridice în cuantumul impozitului pe venitul persoanelor fizice achitat de angajații săi femei și tineri cu vârsta până la 25 de ani etc.

De asemenea, președintele PDCM este de părerea că mecanismul de subvenționare de la buget a unor plăți fiscale – taxe și impozite aferente salariului, acordate unor categorii de agenții economici în perioada pandemiei urmează a fi extins și implementat chiar și după finalizarea acestei crize.

„Pandemia și măsurile sanitare restrictive au afectat activitatea economică a unor sectoare întregi ale economiei naționale. Posibilitățile Guvernului de susținere a acestor sectoare sunt limitate de resursele financiare insuficiente pe care le poate direcționa în aceste scopuri. Suportul pe care trebuie să-l primească acești agenți economici trebuie să fie oferit prin prisma menținerii locurilor de muncă și remunerării adecvate a angajaților”, a punctat Chicu.

Totodată, Ion Chicu menționează că una din deficiențele majore ale politicilor statului în domeniul economic a fost corelarea slabă dintre obiectivele dezvoltării economice și cele bugetar-fiscale.  În opinia sa, structurile statului responsabile de aceste domenii au urmărit deseori interese instituționale înguste, iar pentru revederea acestor abordări, politicile economice și bugetar-fiscale ale statului trebuie să fie sincronizate, prin atribuirea acestor competențe unei singure autorități publice centrale – Ministerului Economiei și Finanțelor.

Realitatea Live

28 Oct. 2021, 13:33
 // Categoria: Economie // Autor:  Mădălina Sorokovsky
28 Oct. 2021, 13:33 // Economie //  Mădălina Sorokovsky

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, anunța în luna august curent că în scurt timp urmau să înceapă lucrările de construcție ale Liniei Electrice Aeriene (LEA) Vulcănești – Chișinău de 400 kV. În general, conform planului inițial, aceasta linie trebuia dată în exploatare până la finele anului 2019. Astăzi suntem deja în 2021, iar construcția nici nu a început. Mai mult, Spînu declara că proiectul ar urma să fie dat în exploatare până în luna august 2024 și va costa 260,9 milioane de euro.

Potrivit fostului director ANRE  și expert în domeniul energetic, Victor Parlicov, încă la începutul lunii noiembrie 2020 au fost depuse dosarele. Au participat mai multe companii cu portofoliu și experiență solidă – inclusiv din India, România, Turcia, etc. Deci erau suficiente oferte din care să aleagă. 

Ulterior, câștigătoare a fost desemnată KEC International. Potrivit surselor, compania din India este cu un istoric dubios și multiple derogări de la caietul de sarcini.

Potrivit caietului de sarcini, greutatea stâlpilor, propusă de companie, nu este sigură, aceștia fiind mai ușori față de cât prevede documentul. Chiar și designul stâlpilor este făcut fără a lua în considerare viteza vântului. La fel și fundația stâlpilor nu corespunde cerințelor.

Nu corespunde cerințelor tehnice nici sârma prevăzută să reziste la chiciură. Conform cerințelor, sârma trebuie să reziste la chiciură de 30 mm, iar KEC oferă sârma care rezistă la 10 mm chiciură. Prin urmare, acest lucru nu oferă calitate și siguranță liniei electrice, care urmează a fi construită.

Chiar și la nivel de ofertă comercială, linia de cheltuială pe metal la KEC este mult mai mică decât la ceilalți ofertanți. Asta a trezit nedumerire la comitetul de evaluare a ofertelor depuse.

Totodată, sursele apropiate licitației susțin că KEC International economisește bani la construcția liniei electrice. Ba mai mult, nu dispun de tehnica necesară. Deși spun că au macarale a câte 1 mil. de euro, ei nu dispun de ele, dar nici bani nu au. 

„Linia Vulcănești-Chișinău, trebuie să construită astfel încât, împreună cu cea de la Novodnestrovsk, să asigure astăzi și în perspectivă de cel puțin următorii 10 ani, volumul de energie necesar pentru întreaga țară”, menționa Victor Parlicov într-un interviu pentru Bani.md.

Redacția Timpul.md, a publicat în luna iulie o investigație în care prezintă mai multe scheme de corupție în domeniul energetic. 

„Repercusiunile realizării acestei licitații suspecte vor avea un impact fundamental asupra securității energetice a Statului, precum și asupra imaginii reputaționale a Republicii Moldova pe plan internațional”, se arăta în investigație. 

Mai mult, referitor la compania KEC International, sursele mai spun că aceasta ar avea două proiecte similare în Kârgâzstan și nici măcar unul nu l-au dus la bun sfârșit din cauza problemelor cu exproprierea terenurilor. Asemenea probleme cu siguranță vor fi și în Republica Moldova, respectiv durata proiectului va fi tergiversată cu unu, doi ani. Activitatea companiei ridică multe semne de întrebare în condițiile în care are doar două proiecte în portofoliu. 

De menționat că, Andrei Spînu declara că în doi ani, către 2024, linia de interconectare cu România Vulcănești – Chișinău va fi dată în exploatare. 

Doar că, încălcările cu care a fost admisă compania KEC International îl face responsabil pe ministru pentru ducerea la bun sfârșit a acestui proiect, în contextul în care pe timpul lui Spînu s-a evaluat, selectat și semnat contractul cu compania respectivă.

Amintim că, potrivit proiectului, linia aeriană de transport de energie electrică va traversa teritoriul a 35 localități din nouă regiuni ale țării, inclusiv UTA Găgăuzia și municipiul  Chișinău. Totodată, vor fi modernizate și extinse stațiile electrice SE Chișinău 330 kV și SE Vulcănești 400 kV.

 
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul “Valea Morilor” din Capitală
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul “Valea Morilor” din Capitală
Coreea de Sud a lansat în spațiu prima sa rachetă
Coreea de Sud a lansat în spațiu prima sa rachetă
Toamna, o adevărată expoziție de pictură în aer liber
Toamna, o adevărată expoziție de pictură în aer liber
Expoziția “Portretele Femeilor Puternice”, în centrul Capitalei
Expoziția “Portretele Femeilor Puternice”, în centrul Capitalei
Zeci de arbori, sădiţi pe „Aleea Liceenilor 2021” din Chişinău
Zeci de arbori, sădiţi pe „Aleea Liceenilor 2021” din Chişinău