Curs valutar
  • EUR
    19.8038
    0.1116%
  • USD
    16.8157
    0.2557%
  • RUB
    0.2133
    0.0469%
  • RON
    3.9145
    0.115%
  • UAH
    0.4029
    0.2978%

Printre cei mai pesimiști consumatori din Europa sunt chiar vecinii noștri

22 Iun. 2025, 20:00
 // Categoria: Economie // Autor:  Realitatea.md
22 Iun. 2025, 20:00 // Economie //  Realitatea.md

Românii sunt printre cei mai pesimiști consumatori din Europa, însă rămân rezilienți la nivel personal și extrem de atenți la prețuri, potrivit celui mai recent studiu european realizat de Boston Consulting Group (BCG).

Potrivit celui mai recent sondaj european realizat de Boston Consulting Group (BCG), consumatorii români se numără printre cei mai pesimiști din Europa – 71% exprimă o perspectivă negativă asupra climatului politic, iar 64% sunt îngrijorați de evoluția economiei. BCG a chestionat peste 16.000 de consumatori în aprilie, din nouă țări europene, inclusiv peste 1.800 de respondenți din România. Raportul conturează o imagine detaliată a unei populații aflate sub presiune financiară, dar hotărâtă să valorifice fiecare achiziție la maximum.

„Consumatorii români nu se retrag – ci se recalibrează,” afirmă György Lakatos-Török, senior project manager la BCG și coautor al raportului. „Ei adoptă un optimism pragmatic: își ajustează bugetele, caută valoare, își prioritizează esențialele, dar rămân conștienți de branduri și selectiv optimiști cu privire la situația lor personală.”

Aproape 60% dintre consumatori anticipează că vor cheltui mai mult în următoarele șase luni pe produse esențiale precum alimente de bază, medicamente, transport și locuință – subliniind sensibilitatea crescută la costuri.

Inflația rămâne principala îngrijorare pentru români (70%), urmată de prețurile la energie (66%) și tensiunile geopolitice (49%) – toate peste media europeană. Aceste temeri se reflectă în comportamentul de consum: aproape trei din patru români spun că au observat creșteri de prețuri în majoritatea categoriilor, mai ales la bunuri esențiale precum alimente și produse de curățenie. Cheltuielile pentru aceste categorii sunt în creștere – nu din cauza volumelor mai mari, ci ca efect al inflației. Astfel, 53% dintre români se așteaptă la creșteri suplimentare ale cheltuielilor în următoarele șase luni. Prin contrast, categoriile discreționare precum îmbrăcămintea, electronicele, divertismentul și băuturile alcoolice înregistrează scăderi abrupte, atât în cheltuielile actuale, cât și în cele estimate.

Sensibilitatea la preț și fidelitatea față de brand coexistă

România devine una dintre cele mai sensibile piețe la preț din Europa. Un procent ridicat – 76% dintre consumatori caută în mod activ reduceri la achiziționarea de îmbrăcăminte și electrocasnice. Mai degrabă decât să schimbe brandurile, consumatorii preferă să aștepte promoții – reflectând o mentalitate conservatoare, orientată spre valoare. Acest comportament este vizibil în toate categoriile și a devenit o caracteristică definitorie a consumului post-inflaționist.

În același timp, brandurile proprii și etichetele private întâmpină dificultăți în a câștiga încrederea consumatorilor români. O treime dintre respondenți declară că preferă în continuare produsele de brand, iar probabilitatea de a alege alternative private label este sub media europeană în majoritatea categoriilor. Comercianții se confruntă cu o provocare unică: să echilibreze strategiile promoționale cu percepția asupra brandului. Peste o treime dintre români consideră că produsele de brand oferă o calitate superioară față de mărcile proprii, în special în categoriile de alimente și îngrijire personală.

Adopție digitală lentă, dar așteptări ridicate privind termenii de livrare

În timp ce multe țări europene accelerează trecerea către comerțul online, România rămâne în urmă – fiind cea mai slab digitalizată dintre țările analizate. Doar 8% dintre consumatorii români folosesc canalele online ca metodă principală de cumpărături, mult sub media europeană de 12% și mult în urma Regatului Unit (18%) sau Germaniei (15%). Diferențele sunt notabile între mediul urban și cel rural – în zonele rurale adoptarea este mai lentă, din motive demografice și din lipsa infrastructurii (ex. puține puncte de livrare, opțiuni reduse de curierat).

Totuși, așteptările în privința livrării sunt surprinzător de ridicate. Românii cer livrare în ziua următoare pentru categorii precum produse alimentare, gustări și băuturi, ceea ce pune presiune pe platformele de e-commerce și pe rețelele logistice pentru a reduce diferențele dintre așteptări și realitate.

Consumatorii români devin tot mai atenți la sustenabilitate – 57% declară că iau în calcul impactul asupra mediului în deciziile de cumpărare, cu 13 puncte procentuale peste media europeană. Cu toate acestea, disponibilitatea de a plăti mai mult pentru produse sustenabile rămâne scăzută: doar 16% dintre respondenți sunt dispuși să achite un preț mai mare pentru opțiuni ecologice, în linie cu reticența europeană de a plăti un „cost verde”.

Consumatorul român evoluează. Brandurile care vor să aibă succes pe această piață trebuie să ofere mai mult decât prețuri competitive – trebuie să livreze valoare reală, să consolideze loialitatea față de brand și să răspundă preocupărilor etice și de mediu, fără a-i pierde pe consumatorii sensibili la preț.

„Pentru companiile din domeniul bunurilor de consum, acesta nu este momentul retragerii,” spune Lakatos-Török. „Brandurile trebuie să rămână curajoase în strategie – să se concentreze pe acțiuni care construiesc încredere, transparență și relevanță.”

În termeni practici, acest lucru presupune: optimizarea portofoliului de produse, ajustarea strategiilor de preț și investiții în experiențe omnichannel care să răspundă consumatorilor acolo unde se află – atât din punct de vedere emoțional, cât și financiar.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Realitatea Live

S-a lansat o nouă rețea de marketuri de proximitate, unde zâmbetul, grija și prețurile corecte sunt mereu pe raft
S-a lansat o nouă rețea de marketuri de proximitate, unde zâmbetul, grija și prețurile corecte sunt mereu pe raft
Republica Moldova, în Cartea Recordurilor Guinness: Ludmila Cuptor a realizat cea mai mare pictură Ebru din lume
Republica Moldova, în Cartea Recordurilor Guinness: Ludmila Cuptor a realizat cea mai mare pictură Ebru din lume
FLYONE lansează zborul direct Chișinău – Stuttgart începând cu 3 iulie
FLYONE lansează zborul direct Chișinău – Stuttgart începând cu 3 iulie
Fashion Show & Music Evening revine cu cea de-a doua ediție. Mai multe detalii despre eveniment
Fashion Show & Music Evening revine cu cea de-a doua ediție. Mai multe detalii despre eveniment
Harper Medklinik – prima clinică privată autorizată în medicina ocupațională din R. Moldova
Harper Medklinik – prima clinică privată autorizată în medicina ocupațională din R. Moldova
IMM-urile pot accesa până la 375.000 euro pentru investiții verzi, prin produsul „Facem Investiții Sustenabile BGK”
IMM-urile pot accesa până la 375.000 euro pentru investiții verzi, prin produsul „Facem Investiții Sustenabile BGK”
Festivalul Lupilor 2025: O imersiune în lumea muzicii și a naturii
Festivalul Lupilor 2025: O imersiune în lumea muzicii și a naturii
07 Iul. 2025, 21:59
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Ana Panaguța
07 Iul. 2025, 21:59 // Actualitate //  Ana Panaguța

11047 de persoane, aflate în căutarea unui loc de muncă au fost angajate în câmpul muncii, prin intermediul Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), de la începutul anului 2025. Printre acestea se numără 3742 șomeri (33,9%) și 342 șomeri-zilieri sau șomeri angajați pe perioadă determinată până la 3 luni.

„Rezultatele obținute confirmă că direcția pe care am ales-o este una corectă. Ne dorim ca fiecare cetățean să aibă șansa de a munci acasă, alături de familie. Continuăm să dezvoltăm oportunitățile de angajare, pentru ca tot mai mulți oameni să-și găsească un loc de muncă stabil în Republica Moldova”, a menționat Alexei Buzu, Ministrul Muncii și Protecției Sociale.

Potrivit datelor furnizate de minister, din cele 11047 persoane plasate în câmpul muncii, 4837 sunt femei (43,8%), 1763 persoane cu vârsta 55 ani și peste (16,0%), 139 de persoane cu dizabilități (1,3%), 73 migranți reveniți de peste hotare  (0,7%) și 34 persoane de etnie romă.

Din cei 3742 șomeri plasați în câmpul muncii, 1985 sunt femei (53,0%), 2353 de locuitori din mediul rural (62,9%), 1107 de tineri între 16 și 35 de ani (29,6%), 629 persoane cu vârsta de 55-63 ani (16,8%), 139 de persoane cu dizabilități (3,7%), 67 migranți reveniți de peste hotare (1,8%) și 34 romi.

„Aceste persoane s-au angajat în diverse domenii economice, precum: 33,0% – activități de servicii colective, sociale și personale; 13,6% – agricultură; 13,0% – industrie; 11,6% – comerț cu ridicata și cu amănuntul; 10,7% – construcții; 4,9% – administrație publică; 3,8% – sănătate și asistență socială; 3,1% – învățământ; 1,7% – transporturi, depozitare și comunicații şi altele” informează o notă informativă emisă de Ministerul Muncii și Protecției Sociale.

Precizăm că, în anul 2024, 16 699 persoane au fost ajutate de ANOFM să-și găsească un loc de muncă, ceea ce ar însemna că circa 25% din toți șomerii din Moldova au fost plasați în câmpul muncii prin intermediul subdiviziunilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă. Aceste rezultate se datorează reformei ANOFM, care a fost inițiată de Ministerul Muncii și Protecției Sociale în anul 2023.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

S-a lansat o nouă rețea de marketuri de proximitate, unde zâmbetul, grija și prețurile corecte sunt mereu pe raft
S-a lansat o nouă rețea de marketuri de proximitate, unde zâmbetul, grija și prețurile corecte sunt mereu pe raft
Republica Moldova, în Cartea Recordurilor Guinness: Ludmila Cuptor a realizat cea mai mare pictură Ebru din lume
Republica Moldova, în Cartea Recordurilor Guinness: Ludmila Cuptor a realizat cea mai mare pictură Ebru din lume
FLYONE lansează zborul direct Chișinău – Stuttgart începând cu 3 iulie
FLYONE lansează zborul direct Chișinău – Stuttgart începând cu 3 iulie
Fashion Show & Music Evening revine cu cea de-a doua ediție. Mai multe detalii despre eveniment
Fashion Show & Music Evening revine cu cea de-a doua ediție. Mai multe detalii despre eveniment
Harper Medklinik – prima clinică privată autorizată în medicina ocupațională din R. Moldova
Harper Medklinik – prima clinică privată autorizată în medicina ocupațională din R. Moldova
IMM-urile pot accesa până la 375.000 euro pentru investiții verzi, prin produsul „Facem Investiții Sustenabile BGK”
IMM-urile pot accesa până la 375.000 euro pentru investiții verzi, prin produsul „Facem Investiții Sustenabile BGK”
Festivalul Lupilor 2025: O imersiune în lumea muzicii și a naturii
Festivalul Lupilor 2025: O imersiune în lumea muzicii și a naturii
 
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | CREAREA UNUI JOC 3D – FILMĂRI ÎN MOLDOVA
NO COMMENT | CREAREA UNUI JOC 3D – FILMĂRI ÎN MOLDOVA
BRIEFINGUL ZILEI: Deportările basarabenilor din noaptea de 12 spre 13 iunie 1941
BRIEFINGUL ZILEI: Deportările basarabenilor din noaptea de 12 spre 13 iunie 1941