Mai multe companii moldovenești care au ajuns să joace un rol important în transportul maritim de petrol rusesc, conform unei investigații publicate de Rise Moldova. Acestea sunt controlate de persoane interpuse, unele dintre care au lucrat sau lucrează la firme și organizații controlate de Dorin Damir.
Pe 4 iulie 2024, din portul rusesc Ust Luga, amplasat pe litoralul Mării Baltice, a ieșit tankerul Torex. Cu o capacitate de peste 100.000 de tone, acesta este încărcat cu petrol și se deplasează spre un port din India, unde urmează să ajungă pe 5 august, după ce trece prin Canalul Suez. Corabia navighează sub pavilionul Insulelor Cook, stat din Pacificul de Sud. Managementul încărcăturii este asigurat de o firmă din Chișinău.
Torex este doar unul dintre zecile de petroliere gestionate de companii din Republica Moldova şi care fac parte din așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei. Prin intermediul ei Kremlinul încearcă să evite sancțiunile internaționale impuse urmare a atacului asupra Ucrainei.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Unele date denotă că, în ultimele 6-7 luni, până la 2% din petrolul rusesc a fost transportat cu petroliere a căror management este asigurat de firme moldoveneşti, dar care nici măcar nu au angajaţi în Moldova, se arată în investigație.
Firmele moldovenești identificate au mai multe asemănări şi conexiuni. Acestea au fost înregistrate după 24 februarie 2022, iar în denumire, de regulă, se regăsesc cuvintele „Ship Management”, „Shipping”, sau „Shipmanagement”, conform RISE. Adresele juridice, fondatorii sau afiliații coincid, iar în rapoartele financiare persistă aceleași greșeli.
Reprezentanții și administratorii companiilor din Moldova fie au refuzat să comenteze subiectul, fie că li s-au furat datele.
Investigația poate fi citită integral AICI.