Republica Moldova ar avea de pierdut anul acesta circa jumătate de miliard de lei din cauza că, regiunea transnistreană ar beneficia de scutiri de accize, TVA și taxa pentru procedura vamală la importul de carburanți, motorină și benzină, care ar fi utilizată inclusiv de Grupul Operativ de Trupe Ruse (GOTR), care staționează în regiunea separatistă. Dezvăluirile aparțin deputatul Platformei DA, Alexandr Slusari, care afirmă că această decizie a fost legiferată de Guvernul de la Chișinău încă în anul 2001.
Prin urmare, Slusari menționează că, Chișinăul „tacit” ar oferi privilegii trupelor ruse de a staționa pe teritoriul țării noastre, prin faptul că acordă aceste facilități la importul carburanților în regiunea separatistă.
Alexandr Slusari susține că, potrivit datelor statistice în regiunea transnistreană anual sunt importate circa 50 de mii tone de motorină și 30 de mii tone de benzină, care sunt scutite de accize, TVA și taxa pentru procedura vamală în temeiul unei Hotărâri de Guvern din 19 septembrie 2001, aprobată de Executivul de la Chișinău.
Importul prin așa zisul tranzit pe teritoriul Moldovei este efectuat de două companii: SRL „Șeriff” și SRL „Tiroiltreid” în baza licențelor, eliberate de Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE).
„O bună parte din motorină, conform datelor din surse credibile, este utilizată de către Grupul Operativ al Trupelor Ruse de Pacificare, inclusiv pentru exerciții militare, care au drept scop consolidarea forțelor separatiste și intimidarea autorităților constituționale ale Republicii Moldova După cum vedeți, Republica Moldova dispune de pârghii economice pentru soluționarea conflictului transnistrean, care, în același timp sunt benefice pentru buget. Cu regret autoritățile din Chișinău cedează poziție după poziție și nici măcar nu încearcă să folosească metodele de impact economic major în raport cu separatiștii”, scrie Slusari.
Deputatul afirmă că, problema nu ține doar de impotența sau incompetența demnitarilor noștri, dar de faptul că „mulți dintre ei sunt implicați în scheme de acest tranzit mimat și sunt parteneri ai companiilor din Transnistria”.