Curs valutar
  • EUR
    19.9997
    -0.134%
  • USD
    17.3383
    -0.1298%
  • RUB
    0.2089
    -1.0531%
  • RON
    3.8168
    -0.11%
  • UAH
    0.3877
    0.2063%

Toate știrile

13 august 2026

Studiu: Consumul moderat de alcool- este sau nu benefic pentru sănătate?

03 Apr. 2023, 06:32
 // Categoria: Life // Autor:  Redacția Realitatea
03 Apr. 2023, 06:32 // Life //  Redacția Realitatea

Consumul moderat de alcool nu este bun pentru inimă şi pentru sănătate pe termen lung, arată o meta-analiză. Se spune că un consum moderat de alcool – definit de obicei ca fiind cel mult două băuturi alcoolice pe zi pentru bărbaţi sau una pentru femei.

De asemenea, numeroase studii au făcut legătura între dieta mediteraneană, cu vin roşu, şi o viaţă lungă şi sănătoasă. Însă noua cercetare arată că lucrurile nu stau chiar aşa.

„Ideea că alcoolul este bun pentru sănătate este atât de înrădăcinată în multe culturi”, spune Tim Stockwell, coautor al noii meta-analize, profesor de Psihologie la Universitatea Victoria din Canada şi fost director al Institutului canadian pentru cercetarea consumului de substanţe. Stockwell spune că acest concept este construit pe zeci de ani de ştiinţă eronată.

Multe studii privind alcoolul şi sănătatea au comparat băutorii uşori sau moderaţi cu persoanele care se abţin de la alcool, fără a lua în considerare în mod adecvat faptul că mulţi oameni renunţă la băutură pentru că au probleme de sănătate sau pentru că înainte au băut foarte mult. Multe studii s-au concentrat, de asemenea, asupra adulţilor în vârstă, la care această tendinţă poate fi deosebit de evidentă.

„Oamenii care sunt încă sănătoşi la 70 şi 80 de ani pot continua să bea”, spune Stockwell.

Este posibil ca băutorii moderaţi să fie într-adevăr mai sănătoşi decât abstinenţii, dar alcoolul nu este neapărat motivul, crede specialistul. Stockwell şi colegii săi, care şi-au publicat meta-analiza în JAMA Network Open, vineri, au analizat peste 100 de studii publicate anterior privind consumul de alcool şi mortalitatea, implicând în total aproape cinci milioane de participanţi la cercetare, şi au luat în considerare modul în care cei care renunţă la alcool, grupurile de studiu mai în vârstă şi alţi factori ar fi putut distorsiona rezultatele anterioare.

Este benefic sau nu alcoolul?

Cercetătorii au constatat că, în comparaţie cu persoanele care nu obişnuiesc să bea alcool pe parcursul vieţii, cei care au consumat aproximativ două băuturi pe zi sau mai puţin nu au prezentat un risc semnificativ mai mic de deces prematur. Persoanele care au băut mult – aproximativ trei băuturi pe zi sau mai mult – au avut risc de mortalitate mai mare decât cei care nu beau sau beau ocazional.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Cu toate acestea, consumul excesiv de alcool este legat de probleme de sănătate, inclusiv o serie de tipuri de cancer, boli de ficat, demenţă şi – în ciuda afirmaţiei că alcoolul este sănătos pentru inimă – boli cardiovasculare. Stockwell estimează că o persoană care consumă o băutură alcoolică pe zi îşi scurtează durata de viaţă cu aproximativ cinci minute per fiecare băutură.

La începutul acestui an, atât Centrul canadian pentru consumul de substanţe şi dependenţă, cât şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) au publicat un ghid în care se spune că cea mai sigură cantitate de băutură este zero.

„Când vine vorba de consumul de alcool”, se arată în declaraţia OMS, nu există o cantitate sigură care să nu afecteze sănătatea.

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
13 Aug. 2026, 20:20
 // Categoria: Slider // Autor:  Ana Panaguța
13 Aug. 2026, 20:20 // Slider //  Ana Panaguța

Trei persoane au fost transportate la spital în urma unui accident rutier produs astăzi, 13 august, în jurul orei 12:49, pe traseul R-6 Chișinău–Orhei–Bălți, în apropierea localității Gornoe.

Potrivit informațiilor preliminare, o femeie de 61 de ani, aflată la volanul unui Renault Scenic, ar fi ieșit de pe un drum secundar fără să acorde prioritate unui Toyota Corolla, care se deplasa pe drumul cu prioritate.

În urma impactului, ambele automobile au fost avariate. La spital au fost transportați ambii conducători auto, precum și o minoră de 11 ani, pasageră în Toyota Corolla. Ulterior, fata a fost transportată la Chișinău pentru îngrijiri medicale.

Testarea alcoolscopică a celor doi șoferi a indicat 0,00 mg/l alcool în aerul expirat.

Poliția documentează cazul și urmează să stabilească toate circumstanțele în care s-a produs accidentul.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking