Curs valutar
  • EUR
    19.9997
    -0.134%
  • USD
    17.3383
    -0.1298%
  • RUB
    0.2089
    -1.0531%
  • RON
    3.8168
    -0.11%
  • UAH
    0.3877
    0.2063%

Toate știrile

13 august 2026

Sfaturi utile! De ce ar trebui să bem cappuccino, conform ştiinţei

17 Feb. 2023, 22:05
 // Categoria: Life // Autor:  Ursu Ana
17 Feb. 2023, 22:05 // Life //  Ursu Ana

Mai multe cercetări ştiinţifice laudă cafeaua pentru beneficiile sale asupra sănătăţii. La fel, laptele este un aliment care este apreciat din punct de vedere nutriţional (cu excepţia cazului în care există intoleranţă).

Mai multe cercetări ştiinţifice laudă cafeaua pentru beneficiile sale asupra sănătăţii. La fel, laptele este un aliment care este apreciat din punct de vedere nutriţional (cu excepţia cazului în care există intoleranţă), scrie mediafax.ro.

Amestecarea cafelei cu lapte, în cappuccino sau latte, ar putea spori efectele ambelor, este aplaudată de un grup de oameni de ştiinţă de la Universitatea din Copenhaga, potrivit cărora o ceaşcă de cafea cu lapte poate avea un efect antiinflamator asupra organismului.

Ori de câte ori bacterii, viruşi şi substanţe străine intră în corpul nostru, sistemul imunitar reacţionează prin desfăşurarea de celule albe din sânge şi alte substanţe chimice pentru a ne proteja. Această reacţie este cunoscută sub denumirea de inflamaţie şi pentru a o reduce, astfel încât să nu fie mai dăunătoare decât era de aşteptat, intervin şi antioxidanţii pe care îi luăm cu alimente, inclusiv polifenoli capabili să reducă stresul oxidativ din organism care dă naştere la inflamaţie.

Polifenolii, din care cafeaua este bogată, sunt încă studiaţi de comunitatea ştiinţifică. Şi până în prezent, nimeni nu investigase ce se întâmplă atunci când reacţionează cu alte molecule găsite în alimentele pe care le consumăm.

Într-un nou studiu, unii cercetători de la Ştiinţe Alimentare şi Ştiinţe Veterinare de la Universitatea din Copenhaga au vrut să investigheze cum se comportă polifenolii atunci când sunt combinaţi cu aminoacizii, elementele de bază ale proteinelor. Iar rezultatele au fost destul de surprinzătoare.

„Am arătat că atunci când un polifenol reacţionează cu un aminoacid, efectul său inhibitor asupra inflamaţiei în celulele imune este sporit. Prin urmare, este de imaginat că acest cocktail ar putea avea şi un efect benefic asupra inflamaţiei la oameni”, admite Marianne Nissen Lund, de la Departamentul de Ştiinţe Alimentare, care a condus cercetarea.

De ce este bun

Pentru a studia efectul antiinflamator al amestecului de polifenoli şi proteine, cercetătorii au aplicat inflamaţie „artificială” celulelor imune: unele dintre ele au primit doze de polifenoli care reacţionaseră cu un aminoacid, iar altele doar polifenoli. Constatarea a fost că celulele imune expuse la combinaţia de polifenoli şi aminoacizi au fost de două ori mai eficiente în combaterea inflamaţiei decât celulele cărora li s-au adăugat numai polifenoli.

Studii anterioare au arătat că polifenolii se leagă de proteinele din carne, lapte şi produse din bere. Aceiaşi cercetători danezi au verificat într-un alt studiu modul în care moleculele se leagă între ele chiar şi într-o băutură de cafea cu lapte. De fapt, boabele de cafea sunt bogate în polifenoli, în timp ce laptele este bogat în proteine. „Studiul nostru arată că reacţia dintre polifenoli şi proteine are loc şi în unele dintre băuturile de cafea cu lapte”, explică profesorul Marianne Nissen Lund.

Dar cafeaua şi laptele nu sunt singurele combinaţii posibile de polifenoli şi proteine. Potrivit cercetătorilor, reacţia şi efectul antiinflamator potenţial benefic pot apărea şi atunci când alte alimente proteice sunt combinate cu fructe sau legume. „Îmi imaginez că se întâmplă ceva asemănător, de exemplu, într-un preparat din carne cu legume sau într-un smoothie, dacă ai grijă să adaugi proteine precum laptele sau iaurtul”, comentează cercetătorul.

Următorul pas acum va fi să se descopere cum să fie integraţi mai mulţi polifenoli în alimente. „Deoarece nu absorbim atât de mulţi polifenoli, mulţi cercetători investighează cum să-i încapsuleze în structuri proteice care le îmbunătăţesc absorbţia în organism. Această strategie ar avea avantajul suplimentar de a spori efectele antiinflamatorii ale polifenolilor”, conchide Nissen Lund.

Ce sunt polifenolii şi pentru ce sunt utilizaţi

Polifenolii sunt un grup de antioxidanţi naturali care sunt importanţi deoarece previn şi întârzie oxidarea substanţelor chimice şi a organelor sănătoase din organism, protejându-ne astfel de stresul oxidativ. Se găsesc într-o varietate de alimente precum fructe şi legume, ceai, cafea, vin roşu şi bere.

Datorită proprietăţilor lor antioxidante, polifenolii sunt utilizaţi şi în industria alimentară pentru a minimiza oxidarea grăsimilor, precum şi deteriorarea calităţii alimentelor.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
13 Aug. 2026, 06:40
 // Categoria: Slider // Autor:  Ursu Ana
13 Aug. 2026, 06:40 // Slider //  Ursu Ana

Republica Moldova va avea parte de o zi predominant senină pe 13 august, fără precipitații. Temperaturile vor fi mai moderate față de zilele precedente.

Potrivit prognozei, cerul va fi predominant senin, iar ploile vor lipsi din cea mai mare parte a țării.

Pe timpul nopții, vântul va sufla slab, iar ziua va fi din nord-vest, slab până la moderat.

Temperaturile minime nocturne vor oscila între +10 și +15°C, în timp ce valorile maxime din timpul zilei se vor situa între +23 și +28°C.

În capitală se așteaptă cer variabil și până la 27 de grade pe timp de zi, iar noaptea temperatura nu va fi mai mică de 13 de grade.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant
Victoriabank conectează consumatorii Premier Energy la MIA Plăți Instant