Curs valutar
  • EUR
    19.9997
    -0.134%
  • USD
    17.3383
    -0.1298%
  • RUB
    0.2089
    -1.0531%
  • RON
    3.8168
    -0.11%
  • UAH
    0.3877
    0.2063%

Toate știrile

13 august 2026

Cât de miraculos se poate dovedi un pahar de lapte pe zi

17 Ian. 2025, 06:10
 // Categoria: Life // Autor:  Redacția Realitatea
17 Ian. 2025, 06:10 // Life //  Redacția Realitatea

Noile studii arată că un singur pahar cu lapte pe zi poate scădea riscul de cancer de colon cu mai bine de 17%. Aceleași studii arată că în general consumul de lactate are efecte incredibile în prevenția acestui tip de cancer tot mai răspândit. 

Cancerul de colon este o un adevărat ucigaș la nivel mondial. Este al treilea cea mai întâlnită formă de cancer, la nivel mondial. În anul 2022, numai puțin de 1.9 milioane de oameni au fost diagnosticați cu cancer de colon. În mare parte, cancerul de colon are legătură cu stilul de viață. Adică este provocat de sedentarism, fumat, consum de alcool și de alimente nocive, ultra-procesate. Inclusiv excesul de carne roșie este un factor de risc privind apariția cancerului de colon. Noile studii arată însă că există alimente care pot preveni cancerul de colon.

Paharul cu lapte, marele salvator

Un studiu publicat recent în revista de specialitate „Nature Communication Trusted Source” a descoperit că un consum regulat de mâncăruri și băuturi bogate în calciu este corelat cu un risc mai scăzut de a face cancer de colon. Studiul a fost realizat pe un eșantion de aproximativ 542.000 de femei și a fost intitulat „Million Women Study”.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Cercetările și observațiile medicilor și specialiștilor implicați s-au întins pe o perioadă de mai bine de 16 ani, cu date detaliate despre sănătatea fiecărui participant. În principal au fost vizate legăturile dintre 97 de produse alimentare și nutrienți cu apariția cancerului de colon. În urma analizei finale s-a ajuns la concluzia că produsele bogate în calciu reduc riscul de a face acest tip de cancer.

În special este vorba despre șase produse lactate, în care diferiți compuși și nutrienți asociați cu calciul, fac adevărate minuni, în special riboflavina, magneziul, fosforul și potasiul. Aceste combinații de substanțe, adică calciu și cele menționate mai sus, se regăsesc din abundență în lapte, iaurt, smântână, brânză dar și alte produse lactate. Cel mai bun dintre acestea este laptele. Pur și simplu, un pahar cu lapte. De altfel din datele studiului reiese că atunci când consumăm zilnic echivalentul a 300 de miligrame de calciu, adică exact un pahar cu lapte, riscul de a face cancer de colon scade cu 17%.

Carnea roșie, alcool și hrana ultra-procesată principalii inamici

Totodată, același studiu confirmă faptul că o alimentație nesănătoasă este unul dintre principalii factori ai declanșării cancerului de colon. În special este vorba despre alimentele ultra-procesate, și aici se face referire mai ales la mezeluri, dar și la carnea roșie consumată în exces. Studiul indică faptul că mai mult de 30 de grame pe zi de carne roșie procesată crește riscul de cancer de colon cu 8 %. Alcoolul este iarăși un factor important de risc.

Poate cel mai important. Studiul menționat arată că 20 de grame de alcool, adică un pahar de vin, înseamnă un risc crescut cu 15%. Cancerul de colon poate fi prevenit printr-o alimentație sănătoasă, spun specialiștii.

 

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
13 Aug. 2026, 17:40
 // Categoria: Slider // Autor:  Daniela Baranovschi
13 Aug. 2026, 17:40 // Slider //  Daniela Baranovschi

Prețurile transporturilor de motorină au ajuns să fie mai mari decât cele ale combustibilului de aviație în Europa, pentru prima dată în mai bine de un an.

Situația apare în contextul în care continentul înlocuiește livrările mai reduse de combustibil pentru aviație din Orientul Mijlociu cu alte surse de aprovizionare, dar întâmpină dificultăți în a asigura suficientă motorină pentru industrie și agricultură, arată datele LSEG, citate de Reuters.

Europa a reușit să atragă transporturi de combustibil de aviație din SUA și din alte țări, precum Nigeria, după ce prețurile au crescut în urma izbucnirii războiului cu Iranul, care a perturbat aprovizionarea cu țiței și carburanți. Oferta globală de motorină s-a restrâns și mai mult după ce Rusia a interzis exporturile, în contextul atacurilor ucrainene asupra rafinăriilor sale.

Europa și-a majorat importurile de combustibil de aviație la 750.000 de barili pe zi în iunie, cel mai ridicat nivel din octombrie 2025, iar în iulie a menținut un ritm similar, față de 612.000 de barili pe zi în ianuarie, potrivit Kpler, transmite Mediafax.

În acest context, prețul motorinei a depășit în această săptămână prețul combustibilului de aviație, potrivit datelor LSEG.

De ce au crescut iarăși prețurile motorinei
Prețurile motorinei au revenit pe creștere în ultimele săptămâni, pe fondul blocajului negocierilor de pace cu Iranul și al perturbărilor exporturilor rusești. Acestea sunt acum cu doar 14% sub maximele din aprilie. Prețurile combustibilului de aviație au crescut, de asemenea, în ultimele săptămâni, dar sunt cu 25% sub recordurile din martie.

Un alt semn al slăbirii relative a combustibilului de aviație este faptul că acesta s-a depreciat în raport cu prețul contractelor futures pentru gazoil, indicatorul de referință în funcție de care este evaluat în Europa.

Prețul estimat pentru un transport de combustibil de aviație care ajunge în Europa era, pe 10 august, cu 24 de dolari pe tonă sub prețul contractelor futures pentru gazoil, potrivit LSEG.

Este cel mai mare discount din iulie 2025. La apogeul războiului cu Iranul, în martie, combustibilul de aviație avea un preț cu peste 500 de dolari pe baril mai mare.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking