Consilierii PAS din CMC Alexandr Trubca și Roman Cojuhari îl invită pe primarul general al Capitalei Ion Ceban să susțină inițiativa de a achiziționa servicii de transport de la companiile private pe perioada pandemiei. O astfel de abordare va asigura rapid municipiul Chișinău cu unități de transport, problemă care în aceste vremuri dificile, trebuie urgent soluționată.
Potrivit consilierilor PAS, dacă executivul ar fi ascultat în martie 2020, deja de 10 luni orașul ar fi avut unități de transport. Astfel nu era să se ajungă la criza transportului public din Chișinău în plină pandemie. „Cu părere de rău, Ion Ceban în loc să propună soluții concrete, preferă să-i atace pe cei care demult au venit cu soluții clare. Între timp locuitorii municipiului Chișinău cât și cei din suburbii se înghesuie zilnic în transport în drum spre muncă și riscă să se infecteze cu COVID-19 din cauza îmbulzelii”, susțin aceștia.
„După un an în care nu a reușit să facă ceva palpabil în domeniul transportului, Ion Ceban ne tot vorbește despre necesitatea transparentizării proceselor, însă la Parcul Urban și la Regia Transport încă nu există un consiliu de administrare. Nu s-a făcut un audit financiar și funcțional, iar directorii sunt numiți interimari deja de ani buni. Mai mult de atât, nu doar aceste întreprinderi, dar chiar și Direcția Generală Transport și Căi de Comunicații, mai bine de un an stă fără director. De concurs pentru ocuparea funcției nici un se discută”, a menționat consilierul Alexandr Trubca în cadrul unei conferințe de presă.
În martie 2020, primarul Ion Ceban, după o vizită în Republica Belarus a venit cu ideea să achiziționeze 100 de autobuze direct, fără a trece prin procedura de achiziții publice. De ce anume 100 de autobuze?! Primarul așa și nu a mai răspuns la această întrebare. Din fericire, CMC a reușit să blocheze acea inițiativă cu riscuri de corupție, iar ulterior a fost creat un grup de lucru care a analizat tot ce înseamnă transportul public în Chișinău. Concluzia grupului a fost că municipiul Chișinău are nevoie de cel puțin 600-700 de unități de transport, și nu 100 cum își dorea primarul.
Soluții urgente propuse de fracțiunea PAS
Pentru soluționarea urgentă a problemei transportului public, în special în suburbii este nevoie de achiziționarea serviciilor de transport de la companiile private. De ce această soluție este mai eficientă decât inițiativa primarului de a cumpăra direct autobuze rulate? Pentru că:
- Achiziția serviciilor va fi realizată în baza de licitație, ceea ce va asigura o transparență și claritate cu privire la cine, cât și pentru ce sumă prestează serviciile de transport.
- Factorul economic, nu mai puțin important. Municipalitatea va economisi circa 50 mln de lei, resurse pe care le-ar putea folosi pentru achiziționarea serviciilor de transport public de la companiile private.
„Primarul propune să fie alocați 50 de milioane de lei pentru achiziția unităților de transport rulate (adică la mâna a doua sau vechi). Se estimează că din suma dată vor fi achiziționate cca. 50 de unități de autobuze vechi, care vor fi gestionate de Parcul Urban de Autobuze. Fiecare unitate pe an, face cca. 80 000 de km, iar municipalitatea achită Parcului câte 18.6 pentru fiecare kilometru parcurs. Un calcul elementar denotă că la cele 50 de milioane cheltuite pentru achiziția autobuzelor rulate, municipalitatea va cheltui încă cel puțin 74.4 milioane de lei pentru compensarea cheltuielilor Parcului Urban de Autobuze.
Fracțiunea PAS propune ca acești 50 de milioane de lei să fie direcționați către achiziția serviciilor de transport public de la companiile private. În urma dialogului purtat cu asociația transportatorilor, dar și cu mai mulți transportatori am constat că prețul pentru care transportatorii sunt gata să lucreze este de cca. 15 lei pentru un kilometru parcurs și asta în condițiile în care încasările vor merge în bugetul Parcului Urban de Autobuze”, a spus consilierul fracțiunii PAS din CMC, Roman Cojuhari.
Altfel spus, achiziția serviciilor de transport a acelorași 50 de unități va costa bugetul municipal doar 43.75 milioane, iar municipalitatea va economisi și acele 50 de milioane pe care vrea să le investească în achiziția de autobuze și alte 30 de milioane pe diferența de compensanții pe care nu le va achita Parcului Urban de Autobuze. Și cel mai important, Parcul Urban de Autobuze nu va avea riscul să gestioneze unități de transport rulate, fără garanție și cu existența unei probabilități majore că ceva mereu va ieși din funcțiune.