La Bruxelles se discută noi norme privind ambalajele la nivelul UE, în cadrul propunerii Comisiei Europene de regulament privind ambalajele și deșeurile de ambalaje, prezentată în urmă cu un an. Riscul este că produsele ambalate vor începe să arate la fel.
La Bruxelles se discută noi norme privind ambalajele la nivelul UE, în cadrul propunerii Comisiei Europene de regulament privind ambalajele și deșeurile de ambalaje (PPWR), prezentată în urmă cu un an.
Legea a fost votată la 24 octombrie în comisia de mediu a Parlamentului European, marcând primul pas în procedură înainte ca plenul Parlamentului să-și adopte poziția în noiembrie, pregătind terenul pentru discuții intense cu statele membre ale UE pentru a finaliza legea la timp pentru alegerile europene din iunie.
Dar grupurile industriale se tem că legea riscă să încalce protecția drepturilor de proprietate intelectuală atunci când este vorba de ambalaje speciale, cum ar fi sticlele de băuturi de marcă.
„Riscul este că produsele ambalate vor începe să arate la fel. Designurile creative și formele iconice vor dispărea treptat, iar valoarea comercială va fi irosită, deoarece mărcile nu se vor mai putea distinge unele de altele pe rafturi“, a declarat FEVE, o asociație comercială care reprezintă producătorii de sticle de sticlă.
În timp ce producătorii de ambalaje din sticlă au recunoscut eforturile deputaților europeni de a recunoaște „într-o oarecare măsură” modelele de ambalaje brevetate, ei au declarat că legea votată marți „este mult sub așteptările lor”.
„Ne temem că acest lucru va duce la standardizarea ambalajelor și la dispariția treptată a diferențierii mărcilor“, a declarat Adeline Farrelly, secretar general al FEVE.
În prezent, cerințele privind designul ambalajelor sunt prevăzute la articolul 9 din directiva privind deșeurile de ambalaje, care prevede că greutatea și volumul ambalajelor trebuie reduse la minimum.
O serie de „criterii de performanță”, enumerate în anexa IV, pot fi folosite de mărci pentru a justifica ambalaje mai grele pe baza unor criterii precum protecția produsului, logistica sau siguranța consumatorilor.
Cu toate acestea, comisia a propus eliminarea criteriilor de „acceptare de către consumator” și de „marketing și prezentare a produsului” din lista acceptată de criterii de performanță atunci când a prezentat anul trecut legea sa actualizată privind ambalajele.
Aceste eliminări au fost menținute în cadrul votului din Parlament, ceea ce înseamnă că sticlele de sticlă emblematice, cum ar fi faimoasa sticlă de Coca-Cola, ar putea sfârși prin a fi scoase de pe piața UE, au declarat surse din industrie.
„Da, sticla emblematică Coca-Cola este cu siguranță în pericol, la fel ca și multe alte sticle emblematice de parfumerie, alimente, băuturi spirtoase, dacă este nevoie să se folosească mai multă sticlă pentru o anumită formă“, a declarat o sursă din industrie.
Reprezentanța Coca-Cola în UE de la Bruxelles a refuzat să comenteze.