Curs valutar
  • EUR
    20.7452
    0%
  • USD
    17.7044
    0%
  • RUB
    0.2434
    0%
  • RON
    4.1909
    0%
  • UAH
    0.6661
    0%

Cum se fac banii la Google?

24 Iul. 2021, 13:40
 // Categoria: Economie // Autor:  Realitatea.md
24 Iul. 2021, 13:40 // Economie //  Realitatea.md

Google e o companie de care e imposibil să nu fi auzit. Fie că folosești serviciul de email, fie că ai instalat browserul Chrome, că folosești Android sau, pur și simplu, cauți orice pe motorul de căutare cu același nume… Google e parte din grupul Alphabet, care are o capitalizare de piață de 1,5 trilioane de dolari. Dacă ți-e greu să înțelegi atâtea zerouri – află că e vorba de 1.500 de miliarde de dolari. E o companie care se bate cu alți giganți din domeniu ca Apple, Microsoft sau Amazon. Dar un imperiu se construiește în timp. Iar principalul motor care a făcut din Google un gigant are un singur nume: reclamele de orice fel.

Mina de aur a Alphabet

Google e cea mai importantă companie din Alphabet, cea care generează cea mai mare parte din veniturile și profitul grupului. E o compania prezentă în cam tot ce înseamnă internet și inovație azi: motor de căutare, telefoane, inteligență artificială, mașini autonome și sistem inteligent de sănătate.

Iar banii, cum spuneam, vin din reclame. Nu numai de acolo, dar e principala direcție pe care s-a ridicat gigantul.

În 2020, Alphabet a avut venituri de aproape 183 de miliarde de dolari. Din această sumă, 147 de miliarde de dolari – adică peste 80% – sunt bani generați de reclamele de pe Google. Compania e încă lider de piață când vine vorba de online advertising și nu numai că se va menține acolo, dar poate mai mult de atât.

Analiștii eMarketer cred că aproape 30% din banii cheltuiți de companii pentru reclame în mediul digital în 2021 se vor duce, ai ghicit, fix către Google. Abia apoi vine Facebook – cu o cotă de 24%, iar pe locul al treilea sunt chinezii de la Alibaba – undeva la 9% cotă.

Mașinăria de bani

Mecanismul din spatele acestei mașinării de făcut bani nu e foarte complex, dar este atât de bine implementat încât nu prea poate da greș.

Căutările de pe internet reprezintă unul din brațele cele mai puternice ale Google. Cifrele pe 2020 arată că, doar din căutări, compania a reușit să aduce 104 miliarde de dolari. Și nu e vorba doar de căutările făcute prin celebrul Google Search.

Intră aici și diverse bunuri, servicii, locații și alte lucruri de interes pe care utilizatorii din toată lumea le-au căutat prin intermediul Gmail, Google Maps sau chiar din aplicația Play Store. De asemenea, căutările pe diverse subiecte care au dus către diverse site-uri de știri au umplut conturile companiei, din moment ce Google intermediază apariția de reclame sau bannere pe diversele site-uri.

Cu cât se dau mai multe click-uri acolo cu atât compania încasează mai mulți bani. Iar advertiserii plătesc pentru asta, tocmai pentru că știu că astfel de campanii le aduce trafic. Trafic ce poate însemna vizualizări pe un anumite site, platformă sau conținut sau chiar cumpărare de produse din magazinul propriu. Și sumele variază.

Un exemplu

Un avocat poate plăti mii de dolari pentru ca firma lui sau serviciile oferite să apară în cât mai multe căutări sau să fie afișate ca banner pe diverse site-uri. Asta pentru că poate atrage clienți care plătesc, la rându-le, onorarii de zeci de mii de dolari poate.

Dar e valabil și pentru o firmă mică, ce vinde bunuri ieftine. În cazul ei, investiția în reclame digitale e mult mai mică pentru că și sumele întoarse sunt mult mai mici.

Gigantul, pregătit să îngroape publicitatea clasică?

Mulți analiști se aruncă să răspundă afirmativ la întrebarea de mai sus. E clar că totul se întâmplă acum în online, iar asta se vede din orice statistică ai studia. Publicitatea stradală a fost îngropată, încet dar sigur, de cea din reviste și ziare. Aceasta, la rândul ei, a fost îngropată pe măsură ce oferta a devenit diversificată în materie de televiziune și radio. Și acum, se pregătește următorul pas.

Cheltuielile pentru publicitate online cresc de la un la altul. Și de acest lucru nu pot profita decât giganții ca Google. Dar și alții, după cum arată analiștii eMarketer.

„Există o anumită tendință care arată că Google începe să piardă un pic din cota sa de piață pe partea de căutări, pentru că advertiserii se orientează acum și spre căutări prin intermediul Amazon, nu doar prin Google sau Bing. Se întâmplă în timp ce vorbim, s-a întâmplat și mai mult în pandemie și o chestiune care o să dureze: cererea de bunuri și servicii digitale n-are cum să se ducă altfel decât în sus”, Nicole Perrin, analist eMarketer.

Din fericire pentru business-ul Google, gigantul are la dispoziție multe pârghii. Google Maps, YouTube și altele, lopețile care învârt banii. Spre exemplu, se estimează că, până în 2023, Maps va produce undeva la 11 miliarde de dolari venituri anual.  E o sumă uriașă.

Datele tale, banii lor

Trebuie menționat că nimic n-ar fi posibil fără datele personale, un subiect atât de tare dezbătut, dar pe care nimeni nu-l aprofundează cu adevărat.

Data is the new oil – spune o vorbă, cu referire la faptul că informațiile personale și comportamentul de consum reprezintă, în zilele noastre, marea avuție a giganților tech. Și Google nu face, evident, deloc excepție. Colecteză extrem de multe date – numite informații de telemetrie. E vorba de un sistem care trimite frecvent informații de pe telefon către producătorul sistemului de operare, fără ca utilizatorii să știe mereu acest lucru.

Toți cei care au propriul sistem de operare fac asta: de la Google la Apple și până la Microsoft. Teoretic, ele au rolul de a îmbunătăți sistemul. Cu alte cuvinte, sistemul de operare știe ce faci pentru ca ulterior să poată îmbunătăți acest lucru pentru o experiență personală cât mai plăcută. Dar volumul de date nu e folosit doar pentru asta.

De multe ori, aceste informații ajung la companii terțe, care dezvoltă diverse strategii de marketing pe baza lor. Asta înseamnă, între altele, că tot ce faci online e folosit pentru a te face să cumperi și mai mult și să consumi mai multe bunuri și servicii.

Realitatea Live

25 Sept. 2021, 17:56
 // Categoria: Life // Autor:  Realitatea.md
25 Sept. 2021, 17:56 // Life //  Realitatea.md

Alex Trif are 19 ani și e în top 10, în România, ca număr de urmăritori pe TikTok. A absolvit de curând liceul și a fost admis la ASE, la Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică. Pasiunea lui cea mare o reprezintă rețelele de socializare, acolo se bucură de notorietate. Într-un interviu, tânărul a spus care crede el că e rețeta succesului în mediul online, dar a avut un mesaj și pentru politicieni.

Aproape un milion de fani are pe TikTok, iar pe Instagram are peste 35.000 de urmăritori. Nu trece zi în care să nu posteze o fotografie, un video sau un story pe rețelele de socializare. Dincolo de viața în online, Alex Trif începe facultatea în octombrie. E entuziasmat și mândru de tot ce a reușit până acum. „Complicele” și susținătorul lui e chiar mama lui, profesoară, pasionată și ea de rețelele de socializare.

Ești în top 10 în România că număr de urmăritori pe TikTok. Cum ai reușit? Cum a pornit totul?

Alex Trif: Aș putea spune că am prins valul încă de la începutul TikTok-ului în România. Eu eram deja pe Musical.ly, iar continuarea pe TikTok a venit natural. Mi-am făcut cont, am început să postez, mi s-a părut interesant că vin persoane necunoscute să îmi vadă conținutul și am ținut-o tot așa. Nu m-am oprit.

Deși a pornit ca o joacă, am făcut și eu la fel ca toți adolescenții, mi-am creat un cont pe o platformă de socializare. Dar am văzut oportunitatea aplicației și mi-am găsit domeniul de interes.

Citești site-urile de presă? Ce părere ai despre contextul politic actual?

Alex Trif: Recunosc că mă informez tot din social media. Văd titlurile, intru să citesc mai mult pe linkurile care mă interesează. Sincer, mă simt prea tânăr pentru politică. E prea serioasă pentru un băiat de 19 ani. – Nu crezi că tinerii ar trebui să se implice mai mult în politică? – Ba da, de ce nu? Dar cred că nu e pentru toți lumea politică. Trebuie să ai tragere, să vrei să faci asta, de fapt, la fel ca în orice alt domeniu trebuie să faci cu drag orice activitate.

Să-și facă conturi pe TikTok, dacă vor că mesajul lor să ajungă la un public tânăr.

 
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române