Curs valutar
  • EUR
    20.7452
    -0.121%
  • USD
    17.7044
    0.0153%
  • RUB
    0.2434
    0.0411%
  • RON
    4.1909
    -0.1193%
  • UAH
    0.6661
    0.1952%

Expert-Grup, despre aprobarea unei noi legi a „miliardului”: Ar putea fi similară cu însuși furtul miliardului

12 Apr. 2021, 10:02
 // Categoria: Politica // Autor:  Valentina Buză
12 Apr. 2021, 10:02 // Politica //  Valentina Buză

Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” atenționează asupra efectelor negative ale aprobării din nou a legii prin care se propune anularea așa zisei „Legi a miliardului”, proiect, care a fost votat vineri, 9 aprilie curent de către deputații majorității parlamentare în prima lectură.

„Expert-Grup” atenționează asupra stabilității macrofinanciare și imaginii țării în fața potențialilor finanțatori, creditori și investitori. Astfel, efectele adoptării unei asemenea legi ar putea fi similare cu însuși „furtul miliardului”. „Îndemnăm clasa politică să renunțe la aceasta și alte scheme ce pun în pericol sistemul financiar și bugetul de stat, și să se focuseze pe soluționarea miezului problemei, și anume investigarea „furtului miliardului”, tragerea la răspundere a vinovaților, anume din contul cărora să fie recuperați banii furați din sistemul bancar”, se precizează într-o poziție a Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”.

Poziția „Expert-Grup” este fundamentată în baza următoarelor constatări:

Efectul direct al anulării „legii miliardului” este decapitalizarea Băncii Naționale a Moldovei (BNM), ceea ce va crea noi presiuni pe bugetul de stat. Măsura respectivă va genera pierderi de circa 13 miliarde lei pentru BNM, ceea ce se va transpune în reducerea capitalului statutar al acesteia, care va intra în minus la circa 10 miliarde lei. Prin urmare, conform articolului 9 al Legii cu privire la Banca Naţională a Moldovei, Guvernul, în persoana Ministerului Finanțelor, va fi obligat să vină cu o contribuție monetară pentru recapitalizarea băncii centrale. Astfel, anularea „legii miliardului” nu scoate de pe umerii populației și plătitorilor de taxe povara acestei datorii deoarece din contul acestora va trebui să fie recapitalizată banca centrală.

Vor crește costurile de creditare pentru Republica Moldova pe fundalul creșterii riscurilor de țară. Măsura în sine creează un precedent extrem de periculos prin care statul, la cel mai înalt nivel, renunță la propriile angajamente financiare: executarea garanțiilor emise pentru creditele de urgență acordate de către BNM băncilor falimentare în 2014 și 2015. Fără a intra în detalii privind oportunitatea emiterii acelor garanții, însuși faptul că statul ar renunța, post-factum, la propriile garanții, va submina în mod fundamental încrederea țării în fața actualilor și potențialilor creditori (instituțiile financiare și investitorii vor fi mult mai precauți în a finanța Republica Moldova, având un precedent în care statul nu și-a onorat angajamentele financiare anterioare).

Aceasta va duce la creșterea dobânzilor pentru valorile mobiliare de stat, dar și creșterea dobânzilor pentru alte potențiale împrumuturi pe care le va contracta Republicii Moldova, deoarece creditorii/investitorii vor majora primele de risc aferent țării. În aceste condiții, va fi și mai dificilă recapitalizarea BNM din contul Ministerului Finanțelor, deoarece dobânzile la VMS-urile care urmează a fi emise în acest sens, cel mai probabil, vor depăși nivelul dobânzii de 5% care la moment este aplicat datoriei Guvernului față de BNM în cadrul „legii miliardului”.

  • Vor fi afectate în mod fundamental relațiile țării cu partenerii de dezvoltare, ceea ce înseamnă că Republica Moldova va primi mai puține finanțări preferențiale pentru proiecte economice și sociale. O eventuală anulare a „legii miliardului” va presupune trecerea unei linii roșii în relațiile cu Fondul Monetar Internațional, Uniunea Europeană și Banca Mondială. Un asemenea epizod va compromite perspectivele semnării unui nou Memorandum cu FMI fapt ce va compromite, în lanț, finanțările celorlalți parteneri de dezvoltare strategici. Respectiv, aceasta va priva Republica Moldova de importante surse financiare, atât de necesare în perioada pandemică și post-pandemică.
  • Promovarea insistentă, fără a avizare din partea instituțiilor de resort, a unui proiect de lege atât de controversat trezește și mai multe semne de întrebare privind intențiile autorilor. Este a doua tentativă de anulare a „legii miliardului”. Prima a avut loc pe 16 decembrie 2020, când 56 de deputați din PSRM și platforma parlamentară „Pentru Moldova” au adoptat proiectul de lege pentru abrogarea Legii 235/2016 („legea miliardului”), care ulterior a fost suspendat de către Curtea Constituțională și apoi anulat. Nu este clar de ce se insistă pe promovarea repetată unui proiect de lege atât de controversat, în lipsa avizului. Guvernului și a BNM, dar și pe fundalul unui Guvern interimar, fapt ce din nou trezește dubii privind constituționalitatea acestuia.

„Reieșind din cele menționate, atenționăm politicienii privind riscurile iminente inițiativei de anulare a „legii miliardului”, care poartă un caracter populist și care va afecta negativ bugetul de stat și va compromite orice eforturi de a atrage finanțare în Republica Moldova sub formă de granturi, credite și investiții, din cauza repercusiunilor pe termen lung asupra imaginii țării. Singura posibilitate de atenuare a poverii asupra bugetului de stat rezultate din executarea garanțiilor emise de Guvern în 2014 și 2015 este urgentarea investigațiilor și tragerea la răspundere a persoanelor vinovate. Anume aceasta trebuie să fie sursa de recuperare a pierderilor pentru economie, care ulterior va permite stingerea anticipată a datoriei Guvernului față de BNM, eliberând cu adevărat populația de această povară”, mai precizează „Expert-Grup”.

Totodată, „Expert-Grup” își reiterează propunerea anterioară referitor la această situație, conform căreia toate veniturile provenite din vânzarea activelor și executarea gajului deținut de băncile falimentare, iar ulterior și încasările din recuperarea banilor fraudați, să fie canalizați exclusiv pentru stingerea anticipată a datoriei respective. În paralel, procesul respectiv trebuie să fie maxim transparent, iar reprezentanții guvernării să raporteze periodic publicului privind mersul investigațiilor și progresul privind recuperarea banilor fraudați.

„Orice deviere de la aceste priorități este praf în ochi, jocuri politice și, de fapt, compromiterea eforturilor reale de a pune punct acestui epizod rușinos în istoria modernă a țării – „furtul miliardului”, conchide „Expert-Grup”.

Amintim că, vineri, 9 aprilie, la ședința Parlamentului, deputații majorității parlamentare au aprobat în prima lectură proiectul de lege privind anularea „legii miliardului”, prin care cetățenii nu ar urma să achite pagubele financiare provocate după devalizarea celor trei bănici în anul 2014, deși Curtea Constituțională a declarat neconstituțională o lege similară aprobată la sfârșitul anului trecut de aceeași majoritate parlamentară.

Realitatea Live

24 Sept. 2021, 08:38
 // Categoria: Economie // Autor:  Realitatea.md
24 Sept. 2021, 08:38 // Economie //  Realitatea.md

Chiar dacă directorul MoldovaGaz a spus că prețul gazului ar putea crește cu 35 la sută, ANRE încă nu a primit nicio solicitare de majorare a acetuia, iar în cazul în care vor fi solicitări de majorare a prețului, atunci ANRE ar trebui în termen de 6 luni să vină cu o decizie finală. O astfel de precizare a fost făcută de directorul ANRE, Eugen Carpov.

„Noi nu avem încă vreo solicitare de la MoldovaGaz, decât declarațiile domnului Ceban. Noi nu știm, pentru că în primul rând, MoldovaGaz trebuie să finalizeze negocierele cu Gazprom. (…) Prețul trebuie să fie unul rezonabil, unul pe potriva posibilităților de achitare a societății. Sigur că depinde și de realitățile sau conjunctura regională care există astăzi în Europa, pe de altă parte există și relația dintre R.Moldova și Federația Rusă pe linia Gazprom – MoldovaGaz, urmare a căreia prețurile pot fi ajustate în așa fel ca ele să corespundă așteptărilor noastre. Cele 30-35 procente de potențială majorare au fost vociferate doar de directorul MoldovaGaz, Vadim Ceban, care presupun că ia în calcul anumite cifre ale finalizării negocierelor. Care vor fi acestea noi vom vedea și vom reacționa corespunzător. Dacă MoldovaGaz va solicita majorări de tarif, ANRE are perioada de 6 luni în care trebuie să analizeze subiectul, să facă calculele necesare, să verifice toate datele pe care le va prezenta ca și argument MoldovaGaz, după care va lua o decizie, a spus Eugen Carpov în cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, de la Jurnal TV.

Directorul ANRE a comentat și declarațiile lui Igor Dodon care a spus că dacă guvernarea de la Chișinău nu va merge la Moscova pentru negocieri, atunci prețul va crește de la 1 octombrie. Directorul ANRE a explicat că, de fapt, legislația Republicii Moldova nu prevede ca președintele țării sau prim-ministrul să negocieze prețurile la gaz.

„În legislația Republicii Moldova nu scrie despre asemenea prerogative. Din propria experiență văd că indiferent de faptul că la Guvernare au fost partide de stânga, pro-ruse, sau pro-occidentale, lucrurile la capitolul prețul gazului nu s-a schimbat prea mult, atunci când cei care se declarau mari adepți ai Federației Ruse, cetățeanul moldovean plătea gazul la prețuri europene, cam aceasta a fost tendița pe parcursul tuturor anilor noștri de independență, așa că aici e prea multă speculație a partidelor care încearcă să vină cu idei de a convinge proprii adepți. Eu cred că componenta aceasta politică generează mai multe probleme și confuzii în rândul societății decât să ajute, pentru că eu înțeleg perfect de ce face un partid declarații care fac probleme altui partid și viceversa, doar că nicio declarație, nici alta nu ajută la soluționarea problemei. Problemele se soluționează altfel, e vorba de negocieri, e vorba de persoanele cu anumite atribuții și responsabilități, cu competențe, care trebuie să aibă întâlniri și să convină un preț”, a mai adăugat Carpov.

 
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române