Ce nesperată bucurie, întâlnirea cu Meryl Streep, distinsă cu Palmierul de Aur pentru întreaga carieră! Un caleidoscop video rememorează momentele cheie din filme: Kramer vs Kramer, Sophie’s Choice, The Bridges of Madison County, Silkwood, Adaptation, The Hours, The Devil Wears Prada, Julie & Julia, Sufragette, The Laundromat, The Post și Mamma mia. La 75 de ani, este foarte activă. Își face bine rolul și în viața reală, mândră de cei 4 copii și 5 nepoți; ”ziua are ore limitate, – râde apetisant – doar 24”; mereu s-a străduit să le reușească pe toate, să împace filmul și rutina de familie; și-a menținut profesionalismul, absoarbe accente diferite, asta o ajută; ceva din ea în fiecare rol, un gest, privirea, o frază. Multe au rulat și la noi, Kramer contra Kramer, Dincolo de Africa și alte creații superbe.
„Cu toții avem ceva din Meryl Streep în noi! – declara Thierry Frémaux, Delegatul general al Festivalului. – Ceva din Kramer contra Kramer, din Alegerea Sophiei, din Out of Africa, din Diavolul se îmbracă la Prada sau Mamma Mia. Pentru că în 50 de ani de cinema a traversat numeroase capodopere, Meryl Streep face parte din imaginarul colectiv, din cinefilia noastră comună”. Cu 21 Oscar-uri la activ, e sinceră, firească și extrem de atașantă, organică : de pierzi ceva… altcineva o va găsi; adoră să cânte; a luat ore de canto, muzica de operă; adoră și rockul; muzica, spune, e calea directă către inima; cânți, ceva se deschide: sufletul, creierul…
Alegerea Sofiei: mai multe prize, fetița pe rol nu știa ce să facă în prima dublă, o fetiță minunată; un mare moment de cinema; turna în germană, obsedată să nu sară în ochi accentul nativ; conștientă de toate astea; profesioniști pe platou; formația superbă; te simți angoasata în asemenea scene; preferi să fii o pagină albă, goală, fără protecție; se debarasează de toate sentimentele; să fii calmă, să te reții atunci când, pur și simplu îți vine să-l omori pe regizor.
Foarte fericită de a participa la Festivalul de la Cannes, după 35 de ani de absență. Se întâmpla în 1989, deja mama a trei copii, urma să împlinească 40 de ani, luase premiul pentru interpretare (filmul A Cry in the Dark de Fred Schepisi). „Mă credeam ajunsă la finalul carierei: era o așteptare realistă pentru actrițele de vârsta mea”. N-a fost așa: Meryl Streep, legenda vie, nu s-a sfiit să denunțe public precaritatea genului feminin în industria filmului, complexitatea și fragilitatea doamnelor și domnițelor. Celebritate a ecranului american, se infiltrează în viețile și pielea personajelor cu atâta rafinament, acuratețe și forță încât răvășește profund propriile noastre emoții. A avut o carieră valoroasă și lungă. Dependentă de scenariile ce i se prezintă; istorii umane; în pofida aspectelor tragice ale vieții, ceva merge bine, umorul lui Cehov. A lucrat cu cei mai buni realizatori din lume: un regizor ce are încredere în sine, transmite energie celorlalți; regizor perfect este cel ce animă un platou de oameni fericiți!
Spielberg i se pare geniu; preocupat de relațiile dintre actori, avea cântecul în cap, crea impresia că totul e perfect, toată lumea fericită; N-a fost simplu în Out of Africa, o priză foarte lungă, se filma noaptea; a simțit sub tricou o enormă insectă, mișcând sub bluza fină; conform scenariului, urma să-și spele părul în rău, realmente amenințată de două pericole, leii și hipopotamii; le simțea, fizic, prezența; totuși, la a cincea dublă era deja relaxată… în pofida hipopotamilor; era captivată de subiect; nu credea că vor deveni mari succese. A apărut în multe love story; istorii romanțate… Minunat s-a lucrat cu Clint Eastwood; se trezea la 5 ca să joace golf;
Meryl afirmă că, adesea. și-a scris ea însăși partiturile, le-a croit ”după asemănare”, să i se potrivească mănușă. În Kramer contra Kramer, a insistat să-și apere eroina, în cumpănă după divorț. Romanul răzbunării punea în prim-plan femeile ce ieșeau din rolul tradițional; nu se știe prea bine de ce personajul feminin a părăsit căminul conjugal; Dustin Hoffman, personajul central, a expus în felul său rațiunile din care a plecat soția, propria versiune a discursului și lupta infamă pentru garda copiilor; filmul poate fi mai mult decât artă, poate provoca dezbatere în societate dacă ia în colimator probleme serioase; filmele corespund epocii, sunt cutia ei de rezonanță; Interpretă nepereche a neauzitelor noastre voci interioare, Meryl ne-a făcut să râdem, uneori să plângem, să cântăm, ne-a surprins și ne-a uimit – poate de asta și este atât de iubită și respectată de colegii ei. A mulțumit pentru onoarea de acum, bucuroasă că vede în competiție multe femei. Pe vremuri puține luau Palmierul de Aur. Acum numeroase cineaste intră în forță, nu doar că intră, dar se și afirmă. Unii bărbați nici nu-și puteau imagina că femeile au ceva de spus în cinematografie. Dar anul acesta a fost altfel. Meryl Streep ne-a povestit mai multe din viața ei, din cariera ei împlinită din punct de vedere profesional, dar și în familie. Merg acasă – zice, – și gătesc cu plăcere, după o zi de filmare; vă îndemn să rămâneți pe poziții, nu vă abandonați visele!!! Nu abandonați, niciodată!
Festivalul de la Cannes, dar și evenimentele care urmează, Premiile Academiei Europene de Film, Golden Globes, Oscarurile, – elogiază constant cinematografia, cea mai influentă dintre arte, de una singură reușind să spună ce nu pot celelalte la un loc, emoționându-ne sau/și punându-ne pe gânduri. Să ne vedem cu bine la ediția 2025!
Cannes 77: post-scriptum în zigzag
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Redacția Realitatea.md publică acest articol în contextul festivalului internațional de film de la Cannes, cunoscut și ca Festivalul de la Cannes, care se desfășoară în fiecare an, în luna mai, la Cannes, oraș situat în sudul Franței. Evenimentul este vizitat în fiecare an de numeroase staruri de cinema. Mulți producători aleg acest prilej pentru a lansa ultimele lor realizări și pentru a vinde drepturile de difuzare distribuitorilor veniți din întreaga lume.