Curs valutar
  • EUR
    21.2515
    -0.0795%
  • USD
    17.8787
    -0.0459%
  • RUB
    0.2455
    0.0407%
  • RON
    4.3209
    -0.0926%
  • UAH
    0.6665
    0.03%

FOTO Maia Sandu are o ie creată de 15 femei

28 Iun. 2021, 08:19
 // Categoria: Life // Autor:  Realitatea.md
28 Iun. 2021, 08:19 // Life //  Realitatea.md

Acum o zi, în ultima duminică a lunii iunie, când s-a celebrat Ziua Națională a Portului Popular, președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, a plasat o fotografie pe pagina sa oficială de Facebook în care este îmbrăcată într-o ie. O ie pe care a purtat-o și de Ziua Universală a Iei românești marcată mai devreme. Realitatea.md scrie că aceasta a fost cusută de membrele „Clubul MăiestrIA în acțiune”. Mai mult, a fost creată de 15 femei.

„În ultima duminică a lunii iunie, celebrăm o parte importantă din moștenirea noastră materială și spirituală – costumul tradițional. O comoară ce vorbește, simbolic, despre istoria poporului nostru și pe care o putem prețui și pune în valoare, purtând-o. O purtăm astăzi, de Ziua Națională a Portului Popular, am purtat-o de Ziua Universală a Iei românești, care a fost marcată pe 24 iunie, dar și în orice altă zi din an. Este haina care ne duce la rădăcini, ne întărește identitatea și care, legându-ne de trecut, ne ajută să privim cu mai multă încredere în viitor”, a scris Maia Sandu pe Facebook.

15 femei și-a depus efortul și au creat ia. Este vorba despre Lilia Bezer, care a venit cu ideea. Parascovia Lepădatu a croit și a oferit firul de mătase albastru închis. Rodica Chirev a cusut o altiță. Elena Gherjavschi a cusut altă altiță. Marcela Ozhan Cataraga a cusut un încreț și Rodica Miglei a cusut alt încreț. Corina Digore a cusut ornamentele pe spate, iar Mădălina Nederiță și Harea Svetlana au cusut ornamentele pe piept. Catan Cristina a cusut o mânecă și Elena Reu a cusut altă mânecă. Ala Eremciuc a cusut firul metalic din altițe. Diana Ciobanu a oferit firele colorate, a croit și a încheiat toate părțile. Diana Obrijanu a finisat brezărăul cu roșu. Stela Moldovanu a oferit pânza și a cusut straja Mâini pe șolduri, care este semnul „Clubul MăiestrIA în acțiune”, pentru noroc.

Ia i-a fost oferit Maiei Sandu înainte de inaugurare. „Ia este mai mult decât o simplă bluză, ia autentică transmite un mesaj, iar noi am ales anume acest model de Basarabia, pentru că poartă în sine semnificații profunde. Am ales culoarea galbenă în încrețul de pe mâneci, pentru că este culoarea Soarelui și a Luminii, și nu întâmplător a devenit un simbol al libertății pentru noi, datorită valorilor pe care le-a transmis prin intermediul acestei culori”.

„Am cusut în această ie semne precum Spirala, simbolul progresului și al energiei continue, S-urile, care arată legătura cu ceea ce s-a pierdut, trecerea de la vechi la nou, dar și echilibrul, rezistența, și Mâini pe șolduri – cel mai grăitor simbol al forței feminine, semn de încredere și putere a femeii care poate ține totul sub control”.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MăiestrIA (@maiestria)

Realitatea Live

04 Aug. 2021, 13:12
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Tatiana Rusnac
04 Aug. 2021, 13:12 // Actualitate //  Tatiana Rusnac

Pandemia de COVID-19 este în toi, iar pentru a informa populația din mediul rural despre importanța vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, cu sprijinul Băncii Mondiale a lansat campania intitulată „Vaccinează-te, pentru ca viața să revină la normal!”

Evenimentul de lansare a avut loc în satul Hârbovăț, raionul Anenii Noi, la Centrul de Sănătate din localitate.

În următoarea perioadă, MSMPS ca câteva echipe mobile de specialiști în sănătate publică și comunicare să viziteze timp de câteva luni localități din 24 de raioane ale Republicii Moldova, în special satele în care se atestă o rată joasă de vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2.

„Experții, care se vor deplasa din sat în sat, într-un mijloc de transport inscripționat cu însemnele campaniei, numit „Autocarul Sănătății”, vor discuta cu cetățenii despre importanța și beneficiile vaccinării. Totodată, vor fi organizate cursuri de consolidare a cunoștințelor și capacităților lucrătorilor de asistență medicală primară în ceea ce privește  comunicarea cu populația despre vaccinuri, tehnici de consiliere și de promovare a vaccinării, în baza ghidurilor internaționale și naționale și a celor mai bune practici în domeniu”, anunță MS.

În acelați timp, sunt prevăzute acțiuni privind consolidarea la nivel comunitar a parteneriatelor dintre autoritățile publice locale, a liderilor de opinie și a reprezentanților cultelor religioase, pentru promovarea vaccinării.

„Realizând o evaluare la nivel național cu privire la disponibilitatea populației de a se vaccina, am concluzionat că oamenii au nevoie de informație suplimentară și veridică direct de la specialiști. Observăm că fenomenul știrilor false ia amploare pe rețelele sociale și în mijloacele de informare în masă. De aceea ne-am propus să realizăm o campanie de comunicare în care specialiștii să fie printre oameni, să discute cu ei la modul direct, să îi convingă că vaccinarea este singura noastră șansă de a scăpa de pandemie și de a ne proteja de formele grave ale virusului”, a declarat la evenimentul de lansare a campaniei Denis Cernelea, secretar de stat în cadrul Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.

Din echipele mobile de experți fac parte specialiști în sănătate publică și comunicare din România și Republica Moldova.

„Împreună cu medicii din Republica Moldova vom încerca să găsim cele mai bune modalități pentru a putea informa populația despre beneficiile vaccinării. A porni de jos în sus e o activitate foarte importantă, pentru că populația are multă încredere în medici. Întrebările oamenilor sunt absolut normale, iar specialiștii trebuie să le ofere răspunsuri ori de câte ori au nevoie. Asemenea acțiuni de informare au loc și în România, unde organizațiile nonguvernamentale și administrațiile publice locale sprijină vaccinarea în diferite moduri”, a declarat medicul epidemiolog, expertul în sănătate publică din România, Adrian Pană.

Campania de comunicare este realizată în cadrul proiectului Băncii Mondiale „Răspuns de urgență la COVID-19 în Republica Moldova”.

 
Expoziție în aer liber “Muzeul Prado iese în stradă”
Expoziție în aer liber “Muzeul Prado iese în stradă”
Șoferii (nu) respectă și (nu) acordă prioritate transportului public, în Capitală
Șoferii (nu) respectă și (nu) acordă prioritate transportului public, în Capitală
Expoziție dedicată istoriei ghetoului din Chișinău
Expoziție dedicată istoriei ghetoului din Chișinău
Emilia Plugaru publică volumul de poezii “Cer de sineală”
Emilia Plugaru publică volumul de poezii “Cer de sineală”
Circulația rutieră pe strada Ion Creangă a fost parțial reluată
Circulația rutieră pe strada Ion Creangă a fost parțial reluată
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate