Moldova aplică trei măsuri specifice pentru protecția femeilor împotriva violenței și doar una pentru a asigura securitatea lor economică. Astfel, patru din nouă măsuri de răspuns ale Republicii Moldova la COVID-19, monitorizate prin intermediul analizei globale a răspunsului la COVID-19, iau în considerație dimensiunea de gen. Datele au fost prezentate printr-un instrument lansat în septembrie 2020 de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), UN Women și Laboratorul de cercetare a inegalității de gen (GIRL) de la Universitatea din Pittsburgh și actualizat cu noi măsuri în martie 2021.
Reducerea TVA pentru sectorul hotelier, al restaurantelor și cafenelelor țintește securitatea economică a femeilor din Moldova, deoarece activitățile de turism angajează de 2,2 ori mai multe femei decât bărbați.
Alte trei măsuri sensibile la gen adoptate de Moldova se referă la abordarea violenței împotriva femeilor:
- În parteneriat cu Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, UN Women a convocat primul dialog inter-ministerial al Consiliului privind eradicarea violenței împotriva femeilor în timpul pandemiei de COVID-19.
- În cadrul aceluiași parteneriat, au fost distribuite materiale de informare privind serviciile disponibile pentru supraviețuitoarele violenței în familie la 1000 de beneficiare.
- De asemenea, MSMPS întreprinde o evaluare rapidă a violenței în bază de gen, colectând date și informații despre necesitățile supraviețuitoarelor pe parcursul și după ce expiră starea de urgență, precum și evaluarea răspunsului sistemului la cazurile de violență bazată pe gen pe parcursul crizei de COVID-19.
Celelalte cinci măsuri care ar trebui să ia în considerație aspectele de gen sunt:
- Modificarea articolelor cu privire la majorarea suportului financiar unic pentru beneficiarii de pensii și alocații sociale de stat mai mici de 3000 lei pe lună, de la 700 lei până la 900 lei de la 1 octombrie 2020.
- Introducerea subvențiilor pentru companii legate de salarizare. Companiile care și-au sistat activitățile vor primi 100% din plățile legate de salarizare; cei care au continuat să activeze – 60% din plățile legate de salarizare.
- Ajutorul minim de șomaj este stabilit la nivel de 2775 lei pe lună, în mare parte în beneficiul lucrătorilor migranți returnați și alte categorii potențial ineligibile, dar care devin eligibile pentru perioada de urgență, cu condiția procurării poliței de asigurare medicală (4056 lei pe an).
- Creșterea permanentă a prestațiilor de asistență socială pentru familiile cu copii cu coeficient de echivalență per adult majorat pentru copii de la 50% la 75%.
- Majorarea temporară a ajutorului social.
La nivel global, persistă discrepanțe în procesul de redresare economică care până acum au exclus în mare parte necesitățile specifice ale femeilor. Analiza PNUD-UN Women denotă că din martie 2021, doar 13% din 2280 de măsuri anti-COVID-19 fiscale, de protecție socială și de pe piața muncii țintesc securitatea economică a femeilor. Iar măsurile luate – transferurile de numerar și ajutoare alimentare care țintesc sau prioritizează femeile – au fost adesea la scară mică și temporare.
Analiza mai constată că doar 11% din măsurile de protecție socială sau conectare la piața muncii abordează activitățile neremunerate de îngrijire și muncă casnică, pe care și înainte de pandemie femeile le îndeplineau de trei ori mai mult ca bărbații.
Eforturile guvernelor de combatere a COVID-19 sub aspectul genului continuă să se concentreze mai mult pe abordarea creșterii violenței împotriva femeilor și fetelor în timpul pandemiei, potrivit analizei.
Deși acesta este un prim pas pozitiv, doar o treime din țări cu date disponibile au tratat serviciile cu privire la violența împotriva femeilor și fetelor ca parte integrantă a planurilor naționale și locale de răspuns la pandemie.
De notat că, în septembrie 2020, potrivit aceleeași analize globale, două din opt măsuri adoptate de Republica Moldova au fost considerate ca fiind sensibile la gen.