Curs valutar
  • EUR
    21.4725
    0.367%
  • USD
    17.7262
    0.0051%
  • RUB
    0.2394
    0.5013%
  • RON
    4.3594
    0.4037%
  • UAH
    0.6420
    0.0623%

Audit la Comrat! CCRM: Rapoartele nu prezintă o imagine corectă și fidelă a situației patrimoniale și financiare

25 Mart. 2021, 10:48
 // Categoria: Economie // Autor:  Valentina Buză
25 Mart. 2021, 10:48 // Economie //  Valentina Buză

Curtea de Conturi a Republicii Moldova(CCRM) a examinat Raportul auditului asupra rapoartelor financiare ale unității administrativ teritoriale municipiul Comrat, și Raportul auditului conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public la unitatea administrativ-teritorială (UAT) municipiul Comrat pe anul 2019.

Potrivit datelor rapoartelor financiare ale primăriei mun. Comrat la 31 decembrie 2019, valoarea totală a activelor a constituit 1003,5 mil. lei. Veniturile au fost executate în suma de 90,2 mil. lei din bugetul precizat, iar cheltuieli de casă în sumă de 95,5 mil. lei din volumul alocațiilor precizate.

În opinia echipei de audit, având în vedere denaturările semnificative constatate și reflectate în Raportul de audit, rapoartele financiare întocmite la 31.12.2019 nu prezintă o imagine corectă și fidelă a situației patrimoniale și financiare, în conformitate cu cadrul aplicabil de raportare financiară, fiind emisă opinie contrară.

Situația creată a fost determinată de:

1. Majorarea valorii contului 371 „Terenuri” cu suma de 6,9 mil. lei, urmare a dublării evidenței unor terenuri și nedecontării a terenurilor cu suma de 6,7 mil. lei, vândute în anii 2016-2019 și contabilizării incorecte a unor clădiri  cu suma de 142,4 mii lei. Primăria mun. Comrat nu a asigurat o evidență analitică a contului „Terenuri”, fiind dusă doar o evidență sintetică a terenurilor
2. Diminuarea contului 312 construcții speciale cu suma de 46,4 mil. lei, determinată de necapitalizarea serviciilor de reparații a drumurilor cu suma de 44, 8 mil. lei și a materialelor de construcții utilizate cu suma de 1,6 mil. lei
3. Majorarea valorii contului 415 „Alte forme de participare în capital în interiorul țării” cu suma de 129,2 mil. lei, determinată de necunoașterea și necontabilizarea infrastructurii tehnico-edilitare a sistemelor de alimentare cu apă și canalizare și bunurilor transmise în gestiune, prin diminuarea valorii a următoarelor conturi precum, „Instalații de transmisie” (cu 68,4 mil. lei), „Construcții speciale” (cu 45,7 mil. lei), „Clădiri” (cu 1,7 mil. lei)
4. Lipsa informațiilor suficiente și veridice pentru cuantificarea efectului denaturărilor semnificative aferente celor 142 de străzi și 174 fântâni neînregistrate ca construcții speciale cu impact asupra valorii uzurii și cheltuielilor efective
5. Majorarea cheltuielilor raportate la subsidii acordate întreprinderilor municipale, entităților publice și private terțe în sumă de 6,7 mil. lei, cu diminuarea concomitentă a valorii contului 313 „Instalații de transmisie” cu suma de 5,1 mil. lei, contului 312 „Construcții speciale” cu suma de 1,0 mil. lei, contului 282 „Alte cheltuieli capitale” cu 482,0 mii lei și contului 415 „Acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării” cu 130,0 mii lei, etc.

În contextul auditului de conformitate, au fost stabilite un șir de abateri și iregularități admise în procesul bugetar și în gestiunea patrimoniului public, condiționate, în mare parte, de neinstituirea controlului intern managerial în cadrul Primăriei, dar și implementării segmentare a recomandărilor emise anterior de către Curtea de Conturi. Din cele nouă recomandări și o cerință, au fost implementate doar două,  parțial implementate – o cerință și trei recomandări, neimplementate – patru recomandări.

Managementul cheltuielilor efectuate nu a asigurat respectarea normelor legale, astfel fiind admise unele nereguli și abateri de la cadrul regulator exprimate prin:

  • efectuarea lucrărilor de reparații capitale în lipsa mijloacelor financiare disponibile;
  • utilizarea unor norme financiare diminuate pentru alimentarea copiilor din instituțiile de învățământ preșcolar cu sumă de 217,9 mii lei, deși acestea au fost alocate;
  • persoanele responsabile ale Primăriei municipiului Comrat nu au respectat principiile completării corecte a meniului, nu au evaluat alimentația și statutul nutrițional al copiilor, conform prevederilor cadrului de reglementare. În consecință, acest lucru a condus la nerespectarea normei privind cantitatea zilnică necesară de produse alimentare pentru un copil, prevăzută de cadrul de reglementare, cantitatea zilnică pentru unele produse per copil fiind micșorate, iar pentru altele produse – majorate.

Lipsa la APL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local, precum și un sistem de management defectuos, nu asigură regularitatea administrării patrimoniului public, aceasta fiind soldat cu:

  • neasigurarea înregistrării conforme, în Registrul bunurilor imobile, a drepturilor patrimoniale asupra a 9 construcții cu valoarea de circa 2,0 mil. lei  și a terenurilor proprietate publică locală de 3191,7 ha sau 77,6 la sută din suprafața totală a UAT;
  • cadastrul funciar a UAT, conform situației din 31 decembrie 2019, nu oferă utilizatorilor informații complete, deoarece include date neactualizate și neveridice;
  • neasigurarea contractării și încasării plății de arendă a terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate cu suprafața totală de circa 35,4 ha a condiționat ratarea veniturilor de circa 1,8 mil. lei.

Misiunea de audit relevă că, în perioada evaluată, deși APL a mun. Comrat a întreprins unele măsuri pentru asigurarea unei gestiuni corespunzătoare a procesului bugetar și a patrimoniului public local, încă mai sunt domenii care nu corespund exigențelor și, implicit, spiritului regularității și bunei guvernări. Astfel, auditul denotă abateri și iregularități, cum ar fi: neelaborarea și neimplementarea unor proceduri de control intern care ar responsabiliza părțile angajate în procesul bugetar; vidul legislativ în materie de identificare, evaluare și monitorizare a potențialului economic aferent formării bazei impozabile concludente; nerespectarea procedurilor de achiziție a mărfurilor, lucrărilor și serviciilor; utilizarea neregulamentară a mijloacelor publice destinate valorificării investițiilor și reparațiilor capitale; neasigurarea înregistrării integrale a dreptului de proprietate; etc.

În context, Curtea de Conturi a înaintat recomandări, menite să remedieze lacunele, deficiențele, neconformitățile, precum și să diminueze riscurile enunțate în Rapoartele de audit.

Realitatea Live

Ședința Consiliului de Integritate, din 17 mai 2021
Conferință de presă organizată de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR)
Dezbateri IPN „Atitudinea societății față de UE: motive obiective și manipulări politice și geopolitice”
Evenimentul de donare a echipamentelor personale de protecție pentru personalul medical, din partea UE și a Germaniei
Eveniment Public Online: Politica externă a Republicii Moldova: o diplomație inteligentă pentru o țară mai puternică
Conferință de presă cu genericul “ODIMM – 14 ani în susținerea sectorului IMM”
Ședința operativă a serviciilor Primăriei Chișinău, din 17 mai 2021
Jazz’n Chișinău International Festival, ediția lX (Ziua III)
Jazz’n Chișinău International Festival, ediția lX (Ziua II)
17 Mai 2021, 21:12
 // Categoria: În Lume // Autor:  Cristina Vlah
17 Mai 2021, 21:12 // În Lume //  Cristina Vlah

Autoritățile Rusiei au avertizat, luni,reprezentanții Alianței Nord-Atlantice (NATO) să evite activităţile militare în zona Oceanului Arctic, considerată de Moscova zonă de influenţă pentru apărarea țării, scrie digi24.ro. Potrivit sursei, despre acest lucru a menționat ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov.

„Observăm critici referitoare la faptul că Rusia îşi intensifică activităţile militare în zona arctică. Dar este clar de mult timp pentru toată lumea că sunt zonele noastre, teritoriile noastre, noi răspundem de securitatea litoralului nostru, iar ceea ce facem acolo este perfect legal şi legitim”, a declarat Lavrov, potrivit AFP şi cotidianului Ouest France.

Oficialul a făcut aceste declarații înaintea unei reuniuni a Consiliului Arctic, un forum de discuţii pe teme economice şi geopolitice din care fac parte: Rusia, Statele Unite, Canada, Danemarca, Suedia, Finlanda, Norvegia şi Islanda.

„Atunci când NATO încearcă să-şi justifice ofensiva în zona arctică, nu este aceeaşi situaţie. Noi avem întrebări pentru unii vecini, precum Norvegia, care încearcă să justifice venirea NATO în zona arctică”, a mai adăugat ministrul rus de Externe.

Serghei Lavrov a pledat pentru intensificarea contactelor între comandanţii structurilor militare din Consiliul Arctic, „în scopul reducerii riscurilor pe plan militar”.

Rusia a suplimentat capabilităţile militare în zona arctică în ultimii ani, instalând inclusiv sisteme antiaeriene de tip S-400.

 
Gărzile de coastă italiene au salvat peste 70 de migranţi
Gărzile de coastă italiene au salvat peste 70 de migranţi
Scuarul „Guguță” din sectorul Rîșcani a prins viață
Scuarul „Guguță” din sectorul Rîșcani a prins viață
Israelul, atacat cu rachete lansate din Fâşia Gaza
Israelul, atacat cu rachete lansate din Fâşia Gaza
Locuitorii Capitalei se vaccinează împotriva COVID-19
Locuitorii Capitalei se vaccinează împotriva COVID-19
Nordul statului american Texas, lovit de tornade
Nordul statului american Texas, lovit de tornade
Sărbătoare la Milano! Fanii lui Inter nu au mai ţinut cont de pandemie
Sărbătoare la Milano! Fanii lui Inter nu au mai ţinut cont de pandemie
Forfotă la Piața Centrală, în ajunul sărbătorilor pascale
Forfotă la Piața Centrală, în ajunul sărbătorilor pascale
Decorațiunile de Paște au ajuns în Scuarul Catedralei
Decorațiunile de Paște au ajuns în Scuarul Catedralei
SUA au lansat cu succes un nou satelit spion – NROL-82
SUA au lansat cu succes un nou satelit spion – NROL-82